EN | NL | FR

Vallen tussen wakker zijn en slapen, of vallen in dromen.

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
pe51
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 5-9-2009
LDs:

Vallen tussen wakker zijn en slapen, of vallen in dromen.
BerichtGeplaatst: Ma 17 Jun, 2002  Reageer met quote

Vallen tussen wakker zijn en slapen in, of vallen in je dromen.

dit stukje staat ook op mijn website: http://www.geocities.com/pe100nl/vallen.html

Ik heb de ervaring van dit soort 'vallen' wel vaker gehad. Maar sinds mijn lichaam door anders eten gezonder is, is het weggebleven (al meer dan 3 jaar). Ik denk dat als je lichaam weinig energie over heeft, dat je je dan geestelijk ook minder voelt. Overdag ben je dan niet helemaal fit, wat moe of ziek. En 's nachts zul je het op deze manier, met dit 'vallen', merken.

Volgens mij heeft onze geest het nodig, door je lichaam "gedragen" te worden. Je geest kan pas werken als je lichaam het mogelijk maakt en houdt. Daarom ben je ook vanzelf vrolijk (= geestelijk) als je fit (= lichamelijk) bent.

Het is gelukkig wel zo, dat dit vallen ongevaarlijk is, het is geen materieel of lichamelijk vallen. Je kunt wat schrikken, maar het gaat altijd vanzelf goed. Je kunt jezelf vaak aanleren, zo snel mogelijk jezelf rustig te maken tijdens of meteen na zoiets. Als je daar een hobby van maakt, zul je je na een paar keer heel wat beter voelen.

Wat je volgens mij kunt proberen ertegen te doen:

1: zorgen dat je genoeg energie hebt: voor je gaat slapen even douchen en jezelf onder de douche wassen. Dan kunnen de afvalstoffen die je lichaam via je huid verlaten, verdwijnen, wordt je huid weer schoon en poreus, en kunnen andere afvalstoffen die "in de file" stonden voor de binnenkant van je huid, doorgaan. Als dat gebeurt, hoeft het lichaam zichzelf tegen minder afvalstoffen te beschermen en dan houd je energie over (net als dat je je opgelucht kunt voelen na een grote boodschap die wat lang in de file heeft gestaan). Je zou dan 's avonds voor het slapen kunnen douchen in plaats van 's morgens vroeg.
Zo heb je ook wat minder uren slaap nodig en vaak word je dan ook fitter wakker, je kunt zelfs meer dromen krijgen hierdoor. 's morgens heb je dan tijd over, je hoeft je dan eventueel alleen even te wassen bij de kraan.

2: zorgen dat je niet te laat eet, als je eten verteerd is heeft je lichaam dat "werken" niet nodig en kun je beter ontspannen en beter slapen en uitrusten.

3: zorgen dat je op tijd naar bed gaat, genoeg tijd voor nachtrust hebt.

Soms kun je ook duizeligheid (en misselijkheid) voelen bij het vallen. Maar duizeligheid komt bij mij pas als ik moe ben of weinig energie heb. Dus dat zou kunnen kloppen met mijn idee dat te weinig lichamelijke energie de oorzaak is van dit vallen in je geest.

Soms hebben mensen bij vallen ook het gevoel, wat inspannends te hebben meegemaakt. Dat kan ook weer kloppen met: te weinig lichaamsenergie zodat je ook geestelijk "valt" in je bewustzijn. Net als dat het bij kankerpatiënten vaker voorkomt.

Soms moeten mensen zich oriënteren als ze wakker worden na dromen over vallen of na het gevoel, gevallen te zijn. Dat kan volgens mij ook komen omdat ze op dat moment te weinig energie hebben om zich ook nog eens meteen na het wakker worden te oriënteren. Dus weer die energie hier.

Prof. Carl Jung, een van de bekendste droompsychologen was een leerling van Freud. Hij beschrijft dit vallen ook in een van zijn boeken, maar hij noemt het "een terugvallen van het bewustzijn", wat te weinig energie heeft om het vorige, hoge bewustzijn, wat opgebouwd
was, in stand te houden. Hij bedoelt geen lichaamsenergie denk ik, hij bedoelt energie van het bewustzijn. Maar daar zal weer lichaamsenergie voor nodig zijn. Het voelt wel zo aan, vind ik, als te weinig energie. Jung gaat niet verder door over een oorzaak, waarom er te weinig energie voor het bewustzijn is. Maar mijn ervaring is: dat er te weinig lichamelijke energie over is. Omdat dit soort dingen verdwijnen als je lichamelijk fit bent.

Als je droomt van vallen, kan het zijn dat de manier waarop je droomt de symbolische uitbeelding is van de situatie in je lichaam. Of ook: een symbolische uitbeelding van dat er te weinig energie voor je bewustzijn is (vanwege te weinig lichaamsenergie, denk ik er dan zelf bij). Maar dat is lang niet altijd zo natuurlijk, dromen over vallen kunnen ook helemaal los van het lichaam staan. Toch kan het (ook) een waarschuwing voor je zijn, dat er iets met je lichaamsenergie aan de hand is. Of je de waarschuwing nu wel of niet begrijpt. Je kunt in ieder geval nagaan of je de dag tevoren veel spanningen hebt gehad, moe bent geworden, of te weinig rust hebt gehad.

Wat ook interessant is, is dat als je weinig of geen dromen hebt, dat het dan ook helpt om vroeger naar bed te gaan en je te douchen vóór het slapen in plaats van erna. Bij mij werkt het altijd, en ik ken iemand, die nooit dromen kreeg, maar zó wel.

Allemaal theorie dus, maar douchen voor het slapen, slapen gaan met een nuchtere maag en op tijd gaan slapen, dat kunt je gewoon uitproberen, als je dat wilt. En als het helpt, heb je helemaal geen theorie nodig.

~ pe.

Laatst aangepast door pe51 op Za 03 Mei, 2003, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Ellynn
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-5-2003
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 10 Apr, 2003  Reageer met quote

hoi Pe,

Ik kwam bovenstaande uitleg tegen bij het bladeren door de oude posts.

Ik heb hier regelmatig last van, dat vallen als ik in slaap val. Het grappige is dat ik de bovenstaande tips van jou al als vaste routine heb, douchen voor het slapen gaan, ca 2 uur voor het slapne gaan niet meer eten en op tijd gaan slapen. Het heeft (nog) niet het effect dat het vallen ophoud.
Ik schrik altijd verschrikkelijk van dat vallen, het is alsof ik in een bodemloze put wegzak en dat houdt pas op asl ik weer wakker ben. Ook gebeurd het bij mij tussen twee slaap stadia in, en ben ik dus midden in de nacht (meestal rond een uur of 3) klaar wakker.

In de literatuur over dromen is hier nauwelijks iets bruikbaars over te vinden. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

back to top
Pebbles
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 21-4-2003
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 21 Apr, 2003  Reageer met quote

Hoi!
Ik ben al vaker op deze site geweest, met name om me meer te verdiepen in het lucide dromen (tot op heden nog niet gelukt, maar sindsdien wel veel minder nachtmerries... smile ).
Ben nog niet echt actief geweest op het forum, maar dit onderwerp sprak me even aan.
Ik vraag me af of jullie het verschijnsel bedoelen, dat je valt en daar ook lichamelijk een reactie op hebt? Bij mij uit zich dat weleens in het schokken van een been of een arm. Daar schrik ik vervolgens weer wakker van.
Ik heb ergens gelezen dat dit een reactie van het lichaam is om spanning te ontladen, zodat je meer ontspannen in slaap kan vallen. Bij mij zou dat wel kunnen kloppen, aangezien ik dit alleen heb als ik het superdruk heb gehad (en dus een beetje gestresst ben eh ).

back to top
Ellynn
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 23 Apr, 2003  Reageer met quote

klopt, dat is het soort schokken wat hier bedoeld wordt, alleen is het bij mij vaak zo dat mijn hele lichaam schokt en ik dus letterlijk wakker schrik

back to top
hijsgek
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 23-12-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 24 Apr, 2003  Reageer met quote

Ellynn schreef:
klopt, dat is het soort schokken wat hier bedoeld wordt, alleen is het bij mij vaak zo dat mijn hele lichaam schokt en ik dus letterlijk wakker schrik

Dit is ook het soort 'val' dat Prof. Carl Jung bedoelt en waar ik ook last van heb. Pe gaat hier verder met zijn theorie niet op in, maar het soort val waar o.a. Ellynn het over heeft wordt verookzaakt doordat je geest uit je lichaam gaat, maar dan net weer wakker wordt, je geest valt dan snel weer naar beneden... Heb ik gelezen wink

In het bericht van Pe wordt dit als volgt beschreven:
Quote:
Prof. Carl Jung, een van de bekendste droompsychologen was een leerling van Freud. Hij beschrijft dit vallen ook in een van zijn boeken, maar hij noemt het "een terugvallen van het bewustzijn", wat te weinig energie heeft om het vorige, hoge bewustzijn, wat opgebouwd
was, in stand te houden

Dit komt dus op hetzelfde neer.
    Het terugvallen van het bewustzijn
    Het weer bewust worden van je omgeving
    Wakker worden

Allemaal hetzelfde wink

Groeten

back to top
pe51
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 02 Mei, 2003  Reageer met quote

Hallo Ellynn,

Ik vermoed dat het met dat vallen zó zit:

Vergelijk het eens met overdag: Je hebt spanningen in jezelf, die zitten wat dieper in je. Je voelt ze niet, want ze zitten wat te diep voor je bewustzijn, dat is oppervlakkiger. In at bewustzijn heb je óók spanningen. En alle spanningen willen eruit, maar ze kunnen het niet. De spanningen die je wél voelt, in je oppervlakkige bewustzijn, die houden namelijk de diepere spanningen tegen. Die kunnen er niet door, want je bewustzijn zit al vol, en je kunt die spanningen niet aan.

Als je nu op een bepaald moment rustig wordt, en je heel ontspannen voelt, dan is die ruimte er opeens wel, en dan komen die diepere spanningen naar boven, naar je bewustzijn. Dan voel je ze opeens. En zo kan het gebeuren, dat juist als je even ontspannen bent, dat je dán last krijgt van nieuwe spanningen. Die voelen als nieuw, maar het zijn eigenlijk ‘opgepotte’ of ‘opgekropte’ oude spanningen. Zo kan het bijv. ook gebeuren, dat je als je overspannen bent, “door je rug gaat”, juist als je even ontspannen bent. Zolang je druk bent, heb je nergens last van, als je je ontspant, komt het ineens in je. Een bekend verschijnsel.

Zo werkt het ook met dat vallen, als je het mij vraagt. Je hebt je dag gehad, je gaat in bed liggen, en je begint te ontspannen. Er zijn verborgen spanningen diep in je. En dan komt juist op het moment dat je ontspanning ongeveer volledig is, een deel van die verborgen diepere spanning naar boven, in je bewustzijn. Die ga je dan voelen. En die brengt jouw bewustzijn uit zijn evenwicht. Dan valt je bewustzijn naar een veel dieper niveau terug.

De beelden (of dromen of het gevoel wat je erover hebt) laten dan een soort put zien, waar je in valt. En dát is volgens mij je onbewuste, wat je laat zien wat er aan de hand is in jezelf. Op een symbolische manier. Het vallen wordt dan letterlijk uitgebeeld, alsof je letterlijk omlaag valt. Naar vér beneden het normale niveau. De aarde is het normale niveau, je valt in een diepe put, dat is ónder de aarde. Symbolen in dromen, meditaties enz. laten altijd op een letterlijke, aardse manier zien, wat er op een figuurlijke, geestelijke manier aan de hand is. Je bewustzijn is geest, en het geestelijk kan ook vallen, maar dat is: ‘als het wáre vallen’, en niet letterlijk. Naar een geestelijk dieper niveau zinken, maar dan in een sneltreinvaartje, en dan wordt het symbool vallen in plaats van zinken.

Dat schrikken van je komt door het plotselinge van de energieveranderingen in je. En dat plotselinge komt weer omdat de spanning zo groot is geworden. Je kunt het vergelijken met een pijl die op een gespannen boog ligt. Als je het klaar zou spelen na verloop van tijd om die onbewuste spanning te verminderen, dan zou het niet meer zo heftig en onverwachts komen. En dan zou je niet meer zo hoeven schrikken.

Het kan trouwens geen kwaad, je te oefenen om meteen jezelf gerust te stellen als die schrik komt. Want je overleeft dit, zoals gewoonlijk, en hoe eerder die schrik uit je weg is hoe beter het is.

Als het inderdaad tussen 2 slaapstadia in gebeurt, dan zou het kunnen dat dit komt omdat je precies tussen 2 slaapstadia in weer in het gebied terugkomt in je geest, waar die spanning zit. Want als je in diepe slaap bent, ben je daar ver uit de buurt natuurlijk, dan wordt dat hele gebied met rust gelaten door je geest. En pas als je daar terugkomt dan kan er weer pas iets gebeuren.

---

Misschien heb ik nog méér tips voor je. Het gaat immers om spanningen in jezelf. Het gespannen zijn ‘vreet’ energie. Jouw eigen energie is dat. Die kan voor je lichaam of voor je geest gebruikte worden, bij jou zal een groot deel naar je geest gaan. En als die ongeveer opraakt, kun je ze niet meer verwerken. Maar je kunt die moeheid ook lichamelijk aanpakken. Omdat een ander deel van je energie naar het van binnen schoonmaken van je lichaam gaat. Dat kost vrij veel energie. Als je nu die binnenkant kunt helpen, zodat die minder energie nodig heeft, dan zul je minder opgekropte spanningen hoeven hebben en zal dat vallen minder snel gebeuren, of op halve kracht misschien. Je kunt hier een paar natuurlijke remedies voor lezen op mijn website (je vindt ze ook hierboven in het forum):

http://www.geocities.com/pe100nl/ochtendmoeheid.html  (’s ochtends moe en weinig dromen?) en op

http://www.geocities.com/pe100nl/nachtmerries.html (oorzaken van nachtmerries – wat eraan te doen).

Ik hoop dat je hier wat aan kunt hebben.

groeten, peter.

Laatst aangepast door pe51 op Vr 02 Mei, 2003, in toaal 2 keer bewerkt
back to top
pe51
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Hallo Pebbles,

Als je het superdruk hebt en gestressed bent, dan is die spanning waarover ik het hierboven in mijn bericht aan Ellynn over had, in jouw geval denk ik groot genoeg geworden om je bewustzijn uit zijn evenwicht te brengen. En daarom komt dat vallen dan. Het is je geest die snel naar een lager peil van functioneren gaat, en dat is te vergelijken met wat vallen op aarde is.

De energie die bij de spanningen dieper in je zit, die ermee verbonden is, die schiet dan in één keer in je bewustzijn. Vergelijk het maar een beetje met als de bliksem ergens inslaat. Dan moet de energie ook ergens heen, en dan komt er van alles even onder hoogspanning te staan, waar die bliksem langsgaat. Het bewegen van ledematen kost ook energie, en hierin wordt hij voor een deel opgevangen en afgeleid. Zoals een bliksemafleider de bliksem afleidt. Bliksem is sneller en heftiger dan dit, maar het principe van het afleiden van energie is hetzelfde, denk ik.

Je kunt het misschien ook vergelijken met als je geconcentreerd in een boek zit te lezen, je aandacht is van de wereld weg, alleen bij het boek, en opeens raakt iemand je van achteren aan en zegt ‘hallo!’. Dan kan je ook een soort ‘schok’ voelen, en dan moet je lichaam ook even reageren door snel te bewegen. Dan kan je dus ook niet stil blijven zitten. Ook hier is schrik en een soort reflex-beweging.

Je hebt dus gelijk, vind ik, dat het lichaam nog eens éxtra reageert op wat er in je geest gebeurt.

groeten, peter.

back to top
pe51
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Hallo Hijisgek,

Van Carl Jung heb ik niets over het lichamelijke gelezen, alleen over het geestelijke. Het (als het ware) terugvallen van je bewustzijn is een geestelijk terugvallen. Het beeld wat je er bij kunt krijgen (van een hoge afgrond vallen of bijv. in een diepe put vallen) laat je in aardse taal zien wat er met je geest aan de hand is. Het is dus een symbool, dat beeld van “écht vallen”.

Het wakker worden daar had Jung het ook niet over. Dat word je vanzelf (zoals na andere dromen), van de schrik, of van de schok van je bewegingen. De oorzaak van het wakker worden kan de lichamelijke schok zijn, maar die wordt weer veroorzaakt door de energie van je bewustzijn, dus je kunt het ook als één geheel beschouwen, zoals jij doet.

groeten, peter.

back to top
Ellynn
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 03 Mei, 2003  Reageer met quote

dank Pe,
hiermee kan ik aan de slag, wie weet helpt het

back to top
Berichten van afgelopen: