EN | NL | FR

Ik kreeg het licht wel aan...

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Jop
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-1-2007
LDs:

Ik kreeg het licht wel aan...
BerichtGeplaatst: Di 03 Jun, 2003  Reageer met quote

Ergens op deze site staat dat je in dromen het licht niet aan krijgt, toch is het mij gelukt. Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?

Alvast bedankt,

- Xoalin
Mushotoku

back to top
Johan S
LD4all lid
LD4all lid
42
Researchers
Laatst gezien: 22-4-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 03 Jun, 2003  Reageer met quote

In dromen kan alles, dus ik zie niet in waarom ook het licht niet aan kan gaan... Nog zoiets, je uurwerk bekijken of iets lezen: de LD-traditie zegt dat je moet wegkijken en dan zie je iets anders... Bij mij is dat zo maar 'k heb al veel posts van lucide dromers gelezen die zeggen dat ze dat geprobeerd hebben en alles bleef gewoon hetzelfde.

Het enige voorspelbare aan dromen is dat ze onvoorspelbaar zijn smile

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jun, 2003  Reageer met quote

BrainHacker schreef:

Het enige voorspelbare aan dromen is dat ze onvoorspelbaar zijn smile

Omdat ze onverspelbaar zijn, kunnen ze dus ook voorspelbaar zijn (want ja, het is haast onvoorspelbaar dat onvoorspelbare dromen voorspelbaar zijn)

back to top
Aqua
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 27-7-2009
LDs:

Idd, het si mij ook wel eens gelukt om licht aan te krijgen in een droom.

back to top
HeatBite
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 29-10-2003
LDs:

Quote:
Omdat ze onverspelbaar zijn, kunnen ze dus ook voorspelbaar zijn (want ja, het is haast onvoorspelbaar dat onvoorspelbare dromen voorspelbaar zijn)

onvoorstelbaar wink

back to top
T-Pex
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 10-5-2006
LDs:

Hmmm

Hmmm, ik ga m'n Reality Check verdedigen! smile

Tijdens de droomfase heersen er beperkingen in de rechter hersenhelft. Deze hersenhelft betreft een rationaal gebied, dus beperkingen op het gebied van logica en dergelijke.

Een van de betrouwbaarste checks die je kan uitvoeren in dromen is het evalueren van gedetailleerde informatie. Zo is het lezen van eenzelfde alinea tekst (een paar keer) vrijwel onmogelijk, omdat het hersendeel dat hier verantwoordelijk voor is, vrijwel op non-actief staat. Zinnen veranderen en bevatten vrijwel geen logica. Dat wil dus niet zeggen dat je niks kan lezen (de woorden dus wel) maar er heerst geen samenhang tussen de woorden onderling.

Deze bio-chemische verklaring in tegenstelling tot het 'lichtknop-fenomeen' waarbij het niet meer zozeer draait om beperkingen van hersendelen. Ik heb ook al meerdere keren gedroomd dat het licht gladjes aan en uit ging. Naar mijn mening heeft dit puur te maken met het verwachtingsvermogen van de betreffende dromer. Als je in zo'n droom al een gedetailleerde verwachting hebt van hoe een verlichte kamer er uit ziet, dan is de kans groot dat je droomgeest ook meteen een verlichte kamer kan creeeren.
Bij het lezen van de tijd op een horloge is er geen sprake van een verwachting. Je hebt te weinig rationele hersenactiviteit om alle details te behouden van het horloge; de kans is erg groot dat de tijd verandert. Daarnaast zet ik ook vraagtekens bij de dromers waarbij deze RC niet werkt. Het uitvoeren van de Reality Check is een stappenplan, dus ik ben nog niet overtuigd hoe serieus deze dromers hun RC's hebben uitgevoerd.

Maar goed, het enige dat ik wil melden is, hoewel het niet een 100% betrouwbare check is (~95%), is het aflezen van de tijd of het lezen van een stuk tekst zeker de beste reality check die er tot nu is bedacht!

Toedeloe,
TP

back to top
isis
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 25-2-2004
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 05 Jun, 2003  Reageer met quote

En toch, de ultieme reality check is volgens mij gewoon deze: probeer eens jezelf te laten zweven boven de grond. Bij mij werkt het toch! Want ik heb ook eens naar mijn uurwerk gekeken, 2 keer, en het was 2 keer precies 10 voor 10. Dus dat werkt voor mij niet. Nog iets wat wel kan werken: zoek eens naar een voorwerp (bijvoorbeeld: groene vaas), en als je droomt, zal je dat voorwerp vaak vinden, aangezien je tijdens die reality check eigenlijk al een beetje lucide bent, dus je kan alles al manipuleren. En als je verwacht dat je een groene vaas zal vinden (of een roze flapvogel, maakt niet uit), dan zal dat meestal ook gebeuren. Bij mij is dat toch zo.

back to top
Jop
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-1-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 06 Jun, 2003  Reageer met quote

Bedankt voor jullie antwoorden smile ben weer een beetje wijzer geworden.

Love,

- Xoalin
Mushotoku

back to top
T-Pex
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 10-5-2006
LDs:

Isis
BerichtGeplaatst: Vr 06 Jun, 2003  Reageer met quote

Quote:
Isis: ...probeer eens jezelf te laten zweven boven de grond

En toch wink ..... ik heb al een hoop keren gedroomd dat het me niet lukte om te vliegen. Ik weet van mezelf dat ik nog niet zo'n vlieg-expert ben, in tegenstelling tot Isis lol, maar het blijft onbetrouwbaar. Het ligt nog steeds in relatie met het verwachtingsvermogen ... aangezien dit een variabele is, is het per definitie niet zuiver en dus niet betrouwbaar.

Waarom kiezen voor een minder betrouwbare check om vervolgens lucide dromen mis te lopen als je weet dat je veel meer kans maakt om bewust te worden door beperkingen van de aanwezige hersenactiviteit..??

Wil je nou lucide dromen of niet?! smile

TPx

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: