EN | NL | FR

Geloven jullie in een god?

Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Auteur  Bericht 
sterredag
daydreamer
LD4all lid
sterredag heeft een LD4all Quest gehaald!
43
Researchers
Laatst gezien: 24-6-2017
LDs: soms

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jun, 2005  Reageer met quote

Beertj3 schreef:
Nee. GEEN denkbeeldig vriendje dus. Hij is toch? Wat is daar denkbeeldig aan?! Sjonge...
Hij is trouwens geen vriendje, Hij is de Vader.
Ik geloof dat, en samen met mij vele anderen.
Daar hoeft helemaal niets anders van gemaakt te worden.

Ik maak er niks anders van, ik maakte alleen een vergelijking, dat is mijn mening (ik had nog een smiley neergezet smile ) en ik heb wel een reden voor die vergelijking... Heb jij het bewijs dat god bestaat?? en dan bedoel ik niet je voelt het in je ofzo iets.

Ik wil hier ook helemaal niet het geloof aanvallen ofzo (hebben we andere topic voor om daar over te discussieren) Maar in feite is het wel zo, je gelooft in iets waarvan het bestaan niet vaststaat. Er is ook niks met een soort van denkbeeldig vriendje waarom? je kan er je hart luchten en ja het helpt mensen dus waarom niet? En dat sommige dat d.m.v. een god doen, zie ik het kwade niet in. Of tie dan bestaat of niet.

Ik geloof niet in god, ik geloof wel in leven na de dood en andere dimensies e.d. Sommige mensen geven dat ook de benaming God, dus het is maar hoe je het bekijkt.

Verder vind ik het alleen naar fijn om mijn vader ook een vriend te kunnen noemen. smile

back to top
Ejunkie
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 26-6-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 20 Jun, 2005  Reageer met quote

hoe zo eigenlijk god en geen goden en godinen. net zo als de romeinen die geloofde ook in meerdere goden net al de celten en nooren.

back to top
Beertj3
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-6-2006
LDs:

sterredag schreef:
Beertj3 schreef:
Nee. GEEN denkbeeldig vriendje dus. Hij is toch? Wat is daar denkbeeldig aan?! Sjonge...
Hij is trouwens geen vriendje, Hij is de Vader.
Ik geloof dat, en samen met mij vele anderen.
Daar hoeft helemaal niets anders van gemaakt te worden.

Ik maak er niks anders van, ik maakte alleen een vergelijking, dat is mijn mening (ik had nog een smiley neergezet smile ) en ik heb wel een reden voor die vergelijking... Heb jij het bewijs dat god bestaat?? en dan bedoel ik niet je voelt het in je ofzo iets.

Ik wil hier ook helemaal niet het geloof aanvallen ofzo (hebben we andere topic voor om daar over te discussieren) Maar in feite is het wel zo, je gelooft in iets waarvan het bestaan niet vaststaat. Er is ook niks met een soort van denkbeeldig vriendje waarom? je kan er je hart luchten en ja het helpt mensen dus waarom niet? En dat sommige dat d.m.v. een god doen, zie ik het kwade niet in. Of tie dan bestaat of niet.

Als ik zeg: Ik geloof in God. Betekent het niet dat ik geloof dat ik een denkbeeldig vriendje heb. Zo beredeneer jij 'de Vader die in de hemel zijt'. Ik speel niet met Hem, ik luister en praat alleen. Ik zie niet in waarom Hij dan opeens een 'denkbeeldig vriendje' wordt genoemd door jou.

Onyx schreef:

Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord:
"Een man die vloekt, raast en tiert zoveel die maar kan. Hij gelooft niet in de Vader. Maar deze zeeman was eens op het schip tijdens een zware storm. Het zag er naar uit dat hij het niet zou halen, hij deed GEEN schietgebedje, maar kwam toch veilig door de storm heen. "

En die man die WEL een schietgebedje deed, geloofde echt. Hij werd een veel beter mens. Die man die GEEN schietgebedje deed bleef hetzelfde. Hij bleef razen, vloeken en tieren op alles wat maar los en vastzat.

@ Dannydeman:
Het is jammer, dat je je niet thuis kunt voelen bij God. Jij gelooft dus in 'het verstand' van de mens, concludeer ik wink5
In wetenschappelijke onderzoeken, en wat de mens waarneemt.
Hopelijk kun je ooit met je gezonde verstand toch de weg naar God vinden wink5 smile

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
49
Laatst gezien: 3-12-2015
LDs:

Aangezien dit toch een geloofsdiscussie aan het worden is zal ik mijn steentje ook maar 's bijdragen.

Ik geloof niet in een god zoals velen zien als de schepper die alles controleert en bestuurt. Eigenlijk is mijn verklaring daarvoor heel simpel, namelijk de volgende:

Wanneer god almachtig en compleet is, los van verlangens en verwachtingen, waarom zou hij dan een wereld geschapen hebben? was hij dan toch niet compleet?, miste hij iets?, had hij toch een verlangen?. Deze redenering toont aan dat een god zoals in de bijbel voorgesteld niet kan bestaan.

Veel mensen hebben wel een behoefte aan een god (god heeft geen behoefte aan mensen), daarom hebben wij die geschapen vanuit ons denken. Door onze eigen schepping is daarmee god werkelijkheid geworden, werkelijkheid hoeft hierbij niet tastbaar of meetbaar te zijn, aangezien het geloof daarin voldoende waarheid bevat voor existentie.

Wat ik dus geloof is dat wij zelf de goden zijn, in ons Zelf ligt god besloten, het is enkel aan ons om die god in ons Zelf te vinden. Geloof in die innerlijke god schenkt ons kracht en laat ons angsten overwinnen. Jezus heeft dit reeds 2000 jaar geleden verkondigd, maar ook Boeddha zag dat de waarheid ligt in onze innerlijke god. Verlossing kan niet buiten ons zelf worden gevonden, maar enkel door bewustwording van onze eigen emoties, verlangens en verwachtingen. Stromingen zoals het Boedhisten, Katharen, Hermeten, Gnostici, Theosofen, e.a. hebben allen deze kern, enkel verpakt in hun eigen bewoordingen.

Samengevat is er in mijn ogen dus geen schepper, maar bestaat er enkel een collectief bewustzijn wat gevonden kan worden in ons eigen innerlijk. De weg naar god ligt dus in jezelf, omdat wij de goden (lees scheppers) zijn.

Neem niet iets aan wat u heeft horen zeggen, neem geen traditie aan, neem geen bewering aan omdat die in onze boeken staat, noch omdat ze met uw eigen geloof overeenstemt, noch omdat het door uw leraar wordt gezegd. . . . Wees uw eigen licht. . . . Diegenen die nu, of nadat ik dood ben, op zichzelf vertrouwen en buiten zichzelf geen hulp van iemand anders zoeken, zij zullen de grootste hoogte bereiken. (De Boeddha)

back to top
kinwei
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 20-6-2005
LDs:

Het geloof in God was voor mij niet de meest logische stap. Maar toen ik in verdiep en kritischer werd, was dit de enige waarheid. Er kunnen namelijk niet meerdere waarheden bestaan die met elkaar in strijd zijn.

Quote:
Wanneer god almachtig en compleet is, los van verlangens en verwachtingen, waarom zou hij dan een wereld geschapen hebben? was hij dan toch niet compleet?, miste hij iets?, had hij toch een verlangen?. Deze redenering toont aan dat een god zoals in de bijbel voorgesteld niet kan bestaan.

Ik denk dat wanneer iemand zonder verlangens, niet de hele dag op zijn luie reet blijft zitten. Trouwens, God is liefde; liefde is houden van en liefde geven. Daarom heeft hij de mens gemaakt, om van te houden

Quote:
Jezus heeft dit reeds 2000 jaar geleden verkondigd, maar ook Boeddha zag dat de waarheid ligt in onze innerlijke god. Verlossing kan niet buiten ons zelf worden gevonden, maar enkel door bewustwording van onze eigen emoties, verlangens en verwachtingen.

Jezus: "Ik ben het licht, de weg en de waarheid." Hier staat duidelijk (en in hele Bijbel) dat men niet tot de waarheid komt uit eigen kracht, maar door de genade van God. Dus verlossing kan men alleen vinden in Jezus en dat heeft niets te maken met onze emoties, verlangens en verwachtingen. Zelfs niet onze daden.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
49
LDs:

Jezus heeft gezegd: Indien zij die u leiden u zeggen:
ziet, het Rijk is in de hemel, dan zullen de vogels van de hemel u vóór zijn; indien zij u zeggen: ziet, het is in de zee, dan zullen de vissen u vóór zijn. Maar het Rijk, het is het binnenste en het is het buitenste van u. Wanneer gij uzelf zult kennen dan zult gij gekend zijn en zult gij weten dat gijzelf de zonen van de levende Vader zijt. Maar indien gij uzelf niet kent, dan zijt gij in armoede en gijzelf zijt armoede. (Evangelie van Thomas, vers 3

De Verlosser zei: "Zonde bestaat niet.Maar het zijn jullie die de zonde maken, namelijk wanneer jullie doen wat in wezen gelijk staan aan overspel,dat wat men de "zonde" noemt.

In andere overleveringen van Jezus staat overigens niet dat hij het licht, de weg en de waarheid is. Maar vertelt hij dat hij het voorbeeld is voor de mensheid, zijn weg is de weg die wij moeten gaan, de weg van loslaten van onze verlangens en verwachtingen, opdat wij ons Zelf zouden vinden. Tevens laat hij in zijn woorden blijken dat de god van het oude testament niet de god is over wie hij spreekt.

Met bovenstaande teksten wil ik enkel laten zien dat er niet sprake is van één waarheid die in de bijbel staat. De bijbel is een uitvloeisel van vele geloofsteksten en uiteindelijk selectief samengesteld, zoals elke bijbel en elke leer. Mensen hebben de bijbel gemaakt, niet god.

Ik wil je hiermee niet van je eigen geloof afbrengen, het is juist prima dat je je eigen waarheid hebt, maar besef dat het jouw waarheid is en niet Dé waarheid, die bestaat namelijk niet (zie mijn onderschrift). wink5

back to top
Onyx
dreamcharacter
LD4all lid
Laatst gezien: 14-7-2005
LDs:

kinwei schreef:
... Trouwens, God is liefde; liefde is houden van en liefde geven. Daarom heeft hij de mens gemaakt, om van te houden
...

Hij geeft ze alleen niet genoeg te eten..

Beertj3 schreef:

En die man die WEL een schietgebedje deed, geloofde echt. Hij werd een veel beter mens. Die man die GEEN schietgebedje deed bleef hetzelfde. Hij bleef razen, vloeken en tieren op alles wat maar los en vastzat.

'Beter' is nogal subjectief. Ik vind dat ik zelf een beter mens ben geworden door te stoppen met geloven en mijn eigen verantwoording te nemen.

back to top
kinwei
Nieuw lid
Nieuw lid
LDs:

Ik ben het niet met jou eens dat er niet dé waarheid bestaat. Net zoals ik maar één moeder kan hebben waar ik uit geboren ben, zo is de wereld maar op 1 manier geschapen/ontstaan.
Het kan wel zijn dat mijn waarheid niet dé waarheid is, maar dé waarheid moet dus wel zijn (het kan zijn dat niemand er van af weet).

De teksten die jij geeft, komen uit het 'Evangelie van Thomas'. Wat niet altijd in overeenstemming staat met de Bijbel. Paulus heeft de Christenen gewaarschuwd voor dwaalleren en heeft in vele brieven nadrukkelijk gezegd dat de waarheid in Jezus is. Aangezien het evangelie van Thomas op zichzelf staat, neem ik aan dat dit één van de vele dwaalleren zijn.

Kan je mij ook aanwijzen waar blijkt dat God van het oude testament niet de God is over wie Jezus sprak? Is dat uit de Bijbel die we kennen, of uit het evangelie van Thomas?

Quote:
Hij geeft ze alleen niet genoeg te eten..

Is het God die sommige mensen niet genoeg eten geeft, of geven mensen anderen niet genoeg eten? Ik denk dat je het zelf wel weet.

back to top
kinwei
Nieuw lid
Nieuw lid
LDs:

Quote:
'Beter' is nogal subjectief. Ik vind dat ik zelf een beter mens ben geworden door te stoppen met geloven en mijn eigen verantwoording te nemen.

Geloof jij dat Christenen geen verantwoording nemen? Christenen krijgen juist grotere verantwoordelijkheid. Aan de ene kant voor deze wereld, maar we richten ons doel ook op het koninkrijk van God.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
49
LDs:

Paulus... hmm... wist je dat bepaalde brieven van hem ook niet in de bijbel opgenomen zijn ?...

When the soul heard these things, it gazed downward in sorrow. And then it gazed upward. It was cast down. The soul that had been cast down went to a body which had been prepared for it.

http://www.gnosis.org/naghamm/ascp.html

Deze tekst gaat over reïncarnatie van de ziel, volgens mij ook niet echt een opvatting die in de bijbel zoals jij bedoelt staat.

Wij scheppen onze eigen waarheid, dat is wat ik er mee wil zeggen... misschien heb je gelijk dat er daadwerkelijk een waarheid is, maar elke waarneming is beïnvloedt door de waarnmer, zodat de werkelijke waarheid ten alle tijde onzichtbaar blijft voor de waarnemer.

Mooi dat je zelf aangeeft waar de verantwoordelijkheid ligt in het geval van honger, niet bij god, maar bij de mensen zelf. Wij zijn verantwoordelijk voor onze gevoelens en onze daden, wij scheppen ons eigen lijden, de pijn kunnen wij niet voorkomen, maar wel de beleving van de pijn.

Het stukje waaraan ik refereerde over Jezus die zegt dat zijn God niet dezelfde is als het oude testament komt uit de Nag Hammadi, ik zal vanavond ff opzoeken wel boek dat is (heb ze nog niet uit mijn hoofd geleerd tounge2).

Voor mij is overigens de Nag Hammadi niet de waarheid, maar ook geen dwaalleer, mits je zou zeggen dat elk geloof in datgene wat buiten ons is een dwaalleer is. Mijn waarheid ligt in mijn Zelf, zoals ik aanneem dat jouw waarheid ook in jouw Zelf ligt.

Nogmaals, ik wil je niet op andere gedachten brengen, enkel wil ik laten zien dat er meerdere inzichten mogelijk zijn en dat voor elk inzicht ruimte is in het bestaan van de mensheid (de waarnemer bepaalt)

^^

back to top
Onyx
dreamcharacter
LD4all lid
Laatst gezien: 14-7-2005
LDs:

Ze nemen wel verantwoordelijkheid maar dat is een opgelegde. Maar dat is wat anders dan 'eigen' verantwoordelijkheid.

back to top
kinwei
Nieuw lid
Nieuw lid
LDs:

Er zijn vele geschriften die geschreven zijn door anderen, 'in naam van' bekende apostelen. Ook geloof ik dat hier het geval is.

Dat verantwoordelijkheden zoals pijn, verdriet en zo bij de mens ligt, maar dat wil niet zeggen dat de waarheid (in mijn geval de redding) in mijzelf ligt. Dat kan ik gewoon niet. Ik geloof dat wij verantwoordelijkheid hebben voor wat we doen, omdat God ons vrijheid heeft gegeven.

Op Onyx:
Omdat wij die vrijheid hebben gekregen, kunnen christenen kiezen of zij die verantwoordelijkheid nemen. Er zijn zat christenen die het niet doen, omdat ze het te lastig vinden, misschien te lui of onbelangrijk.

Maar degenen die het wel doen, doen dit niet alleen omdat het opgelegd wordt. Maar omdat zij dit doen uit liefde. Omdat zij de liefde van God hebben ervaren, wil men onszelf geven en de verantwoordelijkheid nemen. Wanneer je deze keuze hebt gemaakt, is het dus je 'eigen' verantwoordelijkheid.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
49
LDs:

kinwei schreef:
...Maar degenen die het wel doen, doen dit niet alleen omdat het opgelegd wordt. Maar omdat zij dit doen uit liefde. Omdat zij de liefde van God hebben ervaren, wil men onszelf geven en de verantwoordelijkheid nemen. Wanneer je deze keuze hebt gemaakt, is het dus je 'eigen' verantwoordelijkheid.

Hier ben ik het idd met je eens, het zou te makkelijk zijn om te zeggen dat barmhartigheid en verdraagzaamheid enkel bestaan doordat ze opgelegd zijn, daarmee zouden deze nooit volledig onbaatzuchtig zijn en dus niet bijdragen aan de eigen verlossing.

Ik waardeer je bijdrage zeer aan deze discussie en respecteer jouw persoonlijke opvattingen en weet zeker dat wanneer je de leer van Christus volgt je een goed mens bent voor jezelf en je omgeving.

Desondanks houd ik wel van een robbertje geloofsdiscussie wink5

back to top
Dannydeman
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 5-9-2007
LDs:

Iederer geloof maakt plaats voor een nieuw geloof. Christendom loopt ten einde en zal plaats maken voor een nieuw geloof..

Zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd gaan zolang wij bestaan. Over 500 jaar of 1000 jaar geloven we wellicht heel iets anders dan dat we nu doen.

En zal het christendom en haar bijbel niets meer zijn dan myhte (zoals het griekse geloof bijvoorbeeld nu ook is). We geloven met onze tijd mee, we verzinnen alsware smoesjes totdat de harde bewijzen alles tegenwerken. Zo groeit een nieuw geloof. Vroeger was het simpel. Boven de wolken is de hemel met daarin de vader en zijn engelen... Thats it... Daar kon je op bouwen, dat was goed. Nu in deze tijd, omdat we er geweest zijn, verzinnen we er allerlei andere dimensies bij en weet ik het allemaal. ik geloof dat de duivel om die zelfde rede is verzonnen. Om het geloof goed te praten. Maar, op een gegeven moment word er zoveel omgedraaid en verdraaid totdat je een nieuw geloof krijgt.

Wat dacht je bijvoorbeeld van UFO's? het is zowat een religie geworden. Er was iets nieuws gezien, er is geen duidelijkheid over. mensen verzinnen maar raak.. Er zijn zelfs mensen die geoven heilig in een andere "alien" dimensie en een galactic fedration en weet ik het allemaal. Ze noemen deze wezens zelfs "Ruimtebroeders" ^^

Conclusie:

Christendom en alle andere geloven zullen verdwijnen en plaats maken voor een nieuw "moderner" geloof. Want de behoefte aan geliefd te zijn, aan een leider, een vader, blijft. Waarschijnlijk zit dat in onze natuur..

back to top
sterredag
daydreamer
LD4all lid
sterredag heeft een LD4all Quest gehaald!
43
Researchers
Laatst gezien: 24-6-2017
LDs: soms

Ik was iig echt aan het proberen hier geen discussie over het mogelijk bestaan van god te gaan houden smile

ga die posts nog wel eens lezen... maar wou nog ff reageren op beertj3:

nogmaals ik bedoelde niks denigrerend ofzo of vernederend... er is geen bewijs voor God, dus is het iets wat alleen bestaat in je hoofd/gevoel een soort van denkbeeldig vriendje dus...

als je geboren bent en gelijk je vader gestorven is.. maar later praat en luister je toch naar hem... is dat ook een soort van denkbeeldig vriendje. Er is namelijk geen bewijs dat dat wat jij ziet en hoort ook "echt" is. Ik maak hier volgens mij een reele vergelijking, vanwege gelijkende overeenkomsten vanuit mijn perspectief.

Ik vertelde alleen hoe ik het zie, maar krijg bij jou het gevoel alsof ik een doodzonde bega, dat ik deze mening uit en dat vind ik jammer. Ik zeg niet dat JIJ vind dat het een soort van denkbeeldig vriendje is..ik zeg dat IK dat vind.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: