EN | NL | FR

Geloven jullie in een god?

Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Auteur  Bericht 
Wout3r
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 14-1-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 28 Jun, 2005  Reageer met quote

niemand weet het toch. Dus filesoferen heeft absoluut geen nut. Het kan van alles zijn.. Oftewel geloof wat je zelf wil punt

btw scholen die je een geloof aan leren moeten egt hard worden afgeschaft, wat een bullshit zeg

back to top
Sonnetje
Red Crystal Dragon
LD4all lid
28
Laatst gezien: 29-12-2012
LDs:

Waarom zouden die scholen moeten worden afgeschaft? Waarom mogen mensen niet geloven? Persoonlijk geloof ik niet in een God, maar ik heb er geen problemen mee dat er mensen zijn die dat wel doen. Sterker nog, het heeft wel iets moois. Het geeft veel mensen hoop, steun, een doel in het leven. Jammer is wel dat er zoveel mensen zijn die er een probleem van maken dat anderen niet in dezelfde God geloven en het nodig vinden daar oorlog om te voeren.

back to top
Dannydeman
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 5-9-2007
LDs:

Sonnetje schreef:
Waarom zouden die scholen moeten worden afgeschaft? Waarom mogen mensen niet geloven? Persoonlijk geloof ik niet in een God, maar ik heb er geen problemen mee dat er mensen zijn die dat wel doen. Sterker nog, het heeft wel iets moois. Het geeft veel mensen hoop, steun, een doel in het leven. Jammer is wel dat er zoveel mensen zijn die er een probleem van maken dat anderen niet in dezelfde God geloven en het nodig vinden daar oorlog om te voeren.

Omdat een beinvloedbaar kind geen keus heeft maar gewoon op zon school word gezet..En het feit dat hij er waarschijnlijk zijn hele leven lang aan vast zit (op uitzonderingen na), hij heeft dus als ware geen eigen geloof meer maar gelooft wat hem word opgedragen, althans, dat is het scenario als het aan de school/kerk legt koste wat kost, ze willen hun religie in stand houden!

ik (en veel anderen) vinden dat dit moet stoppen! weg met al die christelijke regels, bijbeltjes in het hotel en God op onze munten..

als je gelooft, oke.

Maar hou het in de particuliere kringen!

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
Laatst gezien: 3-12-2015
LDs:

Dannydeman schreef:
... Want, zeg nu eerlijk..heel nuchter, de dingen die verteld worden in de bijbel zijn misschien mooie lessen, maar het is NIET echt gebeurd.

Veel van de voorbeelden uit de Teleac cursus "Ouders van nu" zijn ook niet echt gebeurd, maar zijn ze daarom nutteloos? wink5

Het gaat er niet om of de zaken wel/niet echt gebeurd zijn, maar hoe ze toegepast worden, dus welke lessen haalt men er uit en hoe pas men deze toe voor zichzelf en zijn omgeving.

Wanneer kinderen leren liefdevol te zijn naar andere mensen en dieren, respect te hebben voor de natuur, man en vrouw gelijk zijn, etc... maakt het mij niet uit of dat vanuit de bijbel komt of een meer algemene opvatting. Als het handelen maar vanuit liefde is.

Ik heb ook op een zwaar christelijke lagere school gezeten in een nog zwaarder christelijk dorpje. Ik haatte op den duur het geloof en alles wat daarmee samenhing. Ik gruwelde van het achterstellen van de vrouw, de schijnheiligheid, en de vrome koppen die zondags naar de kerk gingen.

Pas later heb ik dit leren te nuanceren en ben meer gaan kijken naar de mensen zelf en hoe ze handelen. Ik heb moeite met de verlossingsleer zoals die door de kerk gepredikt wordt, aangezien in mijn opvatting de verlossing enkel in jezelf bereikt kan worden. Maar daar moet ik aan toevoegen dat wanneer je gelooft in god en de verlosser Jezus, die dus eigenlijk in jou bestaat (het is jouw geloof, in jouw hersenen), ben je natuurlijk ook jezelf aan het verlossen wink5

De bijbel is symbolisch, laten we daar eerlijk in zijn (of we moeten wel heel veel wetenschappelijkbewijs de vuilnisbak in gooien). Als we vanuit dat perspectief die bijbel gaan bekijken en begrijpen, is datgene wat er geschreven staat niet zo'n onzin, maar goed doordacht door mensen die probeerden uit te leggen hoe ons wezen in elkaar steekt.

Wat wel erg is, is dat aan deze huidige bijbel heel veel bloed kleeft, tienduizenden anders gelovenden zijn vermoord om er voor te zorgen dat deze bijbel de waarheid zou zijn. Dit was geen slachtpartij onder exotische geloven, nee, het was een slachtpartij onder christenen, alle anderssoortige christenen dan de leer van Augustinus (en Irenaeus), werden door hen uitgemoord. Zo werd deze bijbel geboren en is die leer waarheid geworden. Grappig genoeg waren de aanhangers van deze leer in de minderheid, maar wel goed bevriend met de werelijke machten van keizers en koningen. Deze leer diende hen om het volk onder de duim te houden, ze waren nu eenmaal zondig en onmachtig om hiervan los te komen, dus moesten ze maar blij zijn met hun horigheid naar de paus en de koning.

Gelukkig kunnen we nu gewoon onze meningen uiten en zeggen hoe wij geloven, zonder het zwaard te hoeven vrezen. Tevens is er binnen de kerk veel meer vrijheid ontstaan en wordt de leer steeds pragmatischer opgevat. Dus er is nog hoop voor de gelovigen tounge2

back to top
Ron
living the dream
LD4all lid
33
Laatst gezien: 25-11-2008
LDs: R3ALItY CheCk

BerichtGeplaatst: Wo 14 Sep, 2005  Reageer met quote

God vind je in jezelf, en in alles om je heen.

Ik zou je graag aanraden de boeken van Jozef Rulof te lezen, hele mooie zuivere boeken smile Beginnen bij 'Een blik in het hiernamaals'. Staat waarschijnlijk wel in de Biliotheek (http://www.wayti.com/paypal_webstore/html/boeken_int ro.htm)

Ik ben zelf trouwens helemaal niet gelovig opgevoed, niemand in mijn familie van beide kanten was/is gelovig (tenminste niemand die ik gekend heb uit mijn familie).

back to top
Garibaldi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 30-10-2007
LDs:

Nee, ik geloof niet in God. Ik geloof dat de wereld ontstaan is door een opeenhoping van toevalligheden. Het is echter een stuk makkelijker om in een God te geloven en veel mensen kiezen nu immers een makkelijke weg.

Begrijp me goed: ik heb niks tegen gelovigen, maar mij overtuig je niet van het bestaan van een kracht waar geen enkel bewijs voor is.

back to top
Jochen
Lucide Dromer
LD4all lid
31
Laatst gezien: 3-6-2018
LDs:

Garibaldi schreef:
Nee, ik geloof niet in God. Ik geloof dat de wereld ontstaan is door een opeenhoping van toevalligheden. Het is echter een stuk makkelijker om in een God te geloven en veel mensen kiezen nu immers een makkelijke weg.

Begrijp me goed: ik heb niks tegen gelovigen, maar mij overtuig je niet van het bestaan van een kracht waar geen enkel bewijs voor is.

nou,ik heb er niets tegen dat je er zo over denkt ofzo maar ik vind dat de mens toch te mooi is gemaakt zeg maar door de zintuigen,organen,... om maar toevallig gemaakt te zijn denk ik,alhoewel god voor mij de energie is die ons gemaakt heeft en niet een soort wezen

back to top
Garibaldi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 30-10-2007
LDs:

jochen schreef:
nou,ik heb er niets tegen dat je er zo over denkt ofzo maar ik vind dat de mens toch te mooi is gemaakt zeg maar door de zintuigen,organen,... om maar toevallig gemaakt te zijn denk ik,alhoewel god voor mij de energie is die ons gemaakt heeft en niet een soort wezen

De mens is inderdaad iets wonderlijks te noemen. Maar ik geloof dat de mens zo geworden is zoals hij is door evolutie. Miljarden jaren toevallige mutaties en natuurlijke selectie hebben er voor gezorgd dat we nu zo complex en kloppend zijn. 'Miljarden jaren' is echter een begrip dat niet te bevatten is en daarom schiep de mens God.

back to top
raarmens
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 14-9-2005
LDs:

Ik geloof half in het Christendom. Ik voel wel altijd iets naar me kijken, maar of het God is...

Uit de bijbelverhalen moet je de figuurlijke betekenis halen en ernaar leven, vind ik. Echt zijn ze niet gebeurd.
Ik heb geen idee wat er na de dood gaat. Er is geen plaats als hemel en hel.
Biechten heeft niet veel zin, je kunt maar beter sorry zeggen tegen die ene persoon die je hebt pijn gedaan :o

Het christendom kun je op verschillende manieren beleven...

back to top
vapira
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 30-10-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 16 Sep, 2005  Reageer met quote

God is voor velen naar mijn idee een 'iets' dat door de eeuwen heen met de menselijke gedachtegang is meegetrokken en ge-evolueerd. em met iets bedoel ik dat idee, niet waar het idee een model voor is,..
Ik denk dat er wel iets is, maar kan dit geen 'god' noemen, omdat het dan lijkt of ik het in diezelfde omschrijvingen probeer te vatten, wat ik niet kan.
Ik denk dat het een soort reusachtige energie is, waar we allemaal deel van maken, niet alleen mensen, maar ook dingen als de aarde, een boom, de zee of een stervende ster,...

p.s.hoort dit niet in een ander subforum?

back to top
circe
circe
Nieuw lid
Laatst gezien: 23-11-2005
LDs:

Een cel in het lichaam van God
BerichtGeplaatst: Vr 16 Sep, 2005  Reageer met quote

Het is zo simpel gezegd; God is liefde... maar voor mij hebben die woorden echt inhoud.

Ik geloof dat wij allen cellen zijn in een veel groter lichaam van "God" of hoe je het ook wilt noemen, ook het universum, en alle "werelden" waar je in binnenstapt bij een OBE of tijdens je (lucide) dromen bijvoorbeeld zijn onderdeel van het lichaam van God. Het doel is de bewustwording van de eigen identiteit 3d liefde) en daar expressie aan geven in je bewuste leven. Dat is moeilijker dan het nu klinkt. Je hoeft het journaal maar aan te zetten om je te realiseren dat ons doel nog ver voor ons ligt. Ik voel altijd de aanwezigheid van verder geevolueerde zielen en probeer van hen te leren. Hun lessen pas ik toe in mijn eigen persoonlijk leven als klein zieltje. Wat ik mis op deze hele pagina en de site is het bestaan van een derde lichaam.... Ik vind het bestaan van uiteraard het stoffelijke lichaam en dat van het geesteslichaam (tijdens dromen en OBE) wel terug, maar de grote regisseur achter beiden is het derde lichaam: de ziel.... een pure afsplitsing van God volgens mij. Voor wie hier meer in is geinteresseerd mag ik misschien een boek aanraden wat ik onlangs heb gelezen? Visioenen en uittredingen (Openbaringen van Goddelijke Wijsheid) van Jaap Hiddinga. Ik ben er erg van onder de indruk en zoek andere mensen die mij hun ervaringen willen vertellen na het lezen van dit boek.

Groet

back to top
Dannydeman
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Re: Een cel in het lichaam van God
BerichtGeplaatst: Ma 19 Sep, 2005  Reageer met quote

Quote:
Het is zo simpel gezegd; God is liefde... maar voor mij hebben die woorden echt inhoud.

En nog simpeler, liefde ontstaat door een samenhang van chemische omstandigheden in de hersenen...

Ik blijf ervan overtuigd dat wij allemaal de aanleg hebben om "iets" te geloven, de overheden maken daar misbruik van, Vandaar bijna elke staat een religie heeft met een bepaald moraal. China is een van enigste die dit niet heeft, zij hebben geen geloof waar je aan bepaalde eisen moet voldoen. En ja, daar kunnen veel meer dingen, en gebeuren veel meer dingen die wij niet " normaal " vinden.

Dus ergens is het een goed middel om een bepaald moraal te schapen en zo de mensheid in bedwang (lees angst) te houden..

Hetgeen jullie god noemen is allemaal tegenstrijdig, voor de 1 is het een persoon, de ander een energie..
Het goddelijke gevoel kan elk mens voelen als die er voor openstaat, waarschijnlijk is dat niets meer dan een chemische reactie in de hersenen, een soort denkbeeldig steuntje als je het moeilijk hebt ofzo.

De regels en de tegenstrijdigheden zijn geschapen door de mens en er word misbruik van gemaakt om mensen in bedwang te houden..

Conclusie:

God is een soort onderbeuwste 2de persoonlijkheid en dient als steuntje in het donker..

Religies zijn geschapen door de mens om de mens in bedwang te houden, dit zie je duidelijk terug bij de regering bush en het was duidelijk aanwezig in de romeinse tijd..

DUs, bestaat God? Ach..als je het chemische proces zo wil noemen, prima, dan bestaat God voor iedereen die er behoefte aan heeft..

back to top
gerbenvanetten
by a cup of coffee
Nieuw lid
Laatst gezien: 19-6-2006
LDs:

Ik geloof in het begrip god - ik voel en ervaar het elke dag. Ik ben niet religieus opgevoed en ben geen aanhanger van een kerk, sekte of andersoortige groepering. Ik weet gewoon dat het bestaat. Niet de man met de baard, maar de energie die je ondersteunt, leidt en zekerheid geeft.

Mensen vragen me soms om het te bewijzen of proberen mijn standpunt onderuit te halen. Ik heb daar een hele simpele oplossing voor: als je het niet wilt, dan bestaat het niet. Ik weet dat het bestaat, dus bestaat het. Jij weet zeker dat het niet bestaat, dus bestaat het niet.

Boektip: Conversations with god van Neale Donald Walsch. Guaranteed to warp your mind if you're open for it wink5

back to top
Dannydeman
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

gerbenvanetten schreef:
Ik geloof in het begrip god - ik voel en ervaar het elke dag. Ik ben niet religieus opgevoed en ben geen aanhanger van een kerk, sekte of andersoortige groepering. Ik weet gewoon dat het bestaat. Niet de man met de baard, maar de energie die je ondersteunt, leidt en zekerheid geeft.

Mensen vragen me soms om het te bewijzen of proberen mijn standpunt onderuit te halen. Ik heb daar een hele simpele oplossing voor: als je het niet wilt, dan bestaat het niet. Ik weet dat het bestaat, dus bestaat het. Jij weet zeker dat het niet bestaat, dus bestaat het niet.

Boektip: Conversations with god van Neale Donald Walsch. Guaranteed to warp your mind if you're open for it wink5

Hierbij bevestig je in principe mijn theorie, wat jij energie noemt voel alleen jij, en de andere die er behoefte aan hebben..Dus je hebt er behoefte aan en voel het, sta je er niet voor open, voel je het niet..

Wat lijkt je dan logischer, dat het een menselijke aandoening is of dat er een entiteit bestaat die je alleen kan voelen als je het wil...

Weet niet wat je met energie bedoel, maar energie in de natuurkunde is denk ik heel iets anders dan jij bedoeld, jij hebt het over een gevoel, een stimulerend gevoel..En gevoel ontstaat in de hersenen..Dat is wetenschappelijk bewezen

Dus je kan echt concluderen dat hetgeen dat wij allemaal god of weet ik het wat noemen niets meer is dan een chemisch proces, het is misschien wel positief hoor voor die mensen, maar het bestaat niet ons lichaam, maar zit er middenin..

Het is zowieso een bijzonder proces, evolutionair is het goed te verklaren ivm overleven, het is zelfs een heel mooi proces, net als liefde..wat ook niet meer is dan chemie..

Alleen jammer dat er misbruik van gemaakt word..

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 10-10-2018
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 21 Sep, 2005  Reageer met quote

Dannydeman schreef:

Weet niet wat je met energie bedoel, maar energie in de natuurkunde is denk ik heel iets anders dan jij bedoeld, jij hebt het over een gevoel, een stimulerend gevoel..En gevoel ontstaat in de hersenen..Dat is wetenschappelijk bewezen

Hier moet ik toch even op reageren. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat een gevoel een chemisch proces is. Er is wel bewezen dat een gevoel samengaat met een chemisch proces. Maar het ÚÚn be´nvloed het ander. Met chemie kan je een gevoel be´nvloeden, denk maar aan anti-depresiva, maar een gevoel kan ook onze chemie gaan be´nvloeden, denk maar aan iemand die ziek wordt van stress, of iets positiever, iemand die zichzelf van een ziekte geneest door positief te denken, gevoelens of ze nu pos of neg zijn kunnen dus ook een invloed hebben op de chemie.

Bekijk even het fenomeen depressie. Men kan aantonen dat depressieve mensen een tekort hebben aan serotonine in hun bloed. Depressie is dus puur chemisch en dient dus puur chemisch aangepakt te worden, kun je daar uit concluderen. Maar de vraag is of dat tekort aan serotonine de oorzaak is van het depressieve gevoel of het gevolg? Men begint echter eindelijk te geloven (ook wetenschappelijk) dat meditatie een veel beter invloed heeft op het tegengaan van een depressie dan anti-depressiva, dus, ook hier weer, een positief gevoel kan onze foutgelopen chemie terug rechtzetten.

Concluderen dat gevoel enkel maar chemie is, is dus al een verkeerde vertrekbasis.

Verder doe je energie af als een gevoel, omdat de ene mens het zou ervaren en de andere niet. Er zijn mensen die blind zijn, zij kunnen niet zien. Andere mensen kunnen wel zien, maar omdat de ene kan zien en de andere niet, kunnen we toch moeilijk gaan concluderen dat zien een gevoel is en dus enkel maar in ons brein bestaat?

En toch zouden we geneigd zijn te concluderen dat zien een hersenspinsel is, een fantasie, moesten de meesten van ons blind zijn en maar enkelen kunnen zien. We zouden niet geloven dat zien bestaat. Zo is het ook met energie. We geloven niet dat het bestaat omdat we het zelf niet kunnen voelen. We horen hier en daar een enkeling over het voelen van energie spreken en wimpelen dit af als een hersenspinsel en de meerderheid die dit ook niet voelt, zal ons hierin ondersteunen.

Over je derde conclusie dat God energie is, dus een gevoel, dus een hersenspinsel ga ik mij niet uitspreken. Voor mij is God ook energie, maar misschien omdat ik god niet kan zien, niet kan ervaren, energie daarentegen wel. Dus eigenlijk kamp ik met hetzelfde probleem als u, alleen op een ander niveau. Ik ga God echter niet verwerpen, noch aanvaarden, tot de dag dat ik hem zie of ervaar. Ik laat het dus liever open. Misschien zou jij dit beter ook eens met energie doen wink.

Dannydeman schreef:

Het is zowieso een bijzonder proces, evolutionair is het goed te verklaren ivm overleven, het is zelfs een heel mooi proces, net als liefde..wat ook niet meer is dan chemie..

Verliefdheid is chemie, liefde is energie. Verliefdheid kan gemeten worden in het lichaam, het zet heel wat hormonen in gang, liefde kan men echter nergens terugvinden. Gelukkig is er meer als chemie, anders zou het allemaal niet zo mooi zijn. Chemie is enkel behoudsgezind. Liefde kan u zover drijven dat je je leven zou opofferen voor iemand anders, dit kan met geen enkele chemische-theorie verklaard worden.

Dannydeman schreef:

Alleen jammer dat er misbruik van gemaakt word..

Daar ben ik het nu eens volledig met je eens, zowel wat misbruik van het goddelijke betreft, als misbruik van liefde. Wat mensen van God en liefde maken, daar zit het grote probleem en dat probleem zou ik inderdaad nogal chemisch omschrijven: oerinstincten, overleven, onderdrukken, macht, controle, chemische processen die samenhangen met ons overlevingsinstinct, dus behoudsgezind gericht zijn, eerder primitief. Wordt het niet eens hoogtijd dat we dit als mens proberen overstijgen? Nl. dat we ons chemische zelf proberen overstijgen?

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: