EN | NL | FR

Tieners: waarom geraken ze 's ochtends zo moeilijk uit bed?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
Laatst gezien: 9-12-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 04 Aug, 2005  Reageer met quote

Het is een feit, 16-jarigen krijg je moeilijk uit hun bed om naar school te gaan! Is dat luiheid? Een gebrek aan motivatie? Het bewijs dat deze generatie al te veel verwend is? Blijkbaar niet! De wetenschap heeft verklaringen voor dit fenomeen waar volwassenen zich zo vaak aan ergeren!

"Het lijkt erop," aldus Mary Carskadon (1), "dat de hersenen van adolescenten niet op dezelfde manier gevoelig zijn voor licht dan die van volwassenen. Ze zouden 's ochtends minder gevoelig zijn voor licht en 's avonds gevoeliger." 's Avonds, als de lichtintensiteit vermindert, maken de hersenen een hormoon aan, melatonine, dat het lichaam voorbereidt op het slapengaan. 's Ochtends, als het daglicht terugkomt, daalt het melatoninegehalte dan weer.
Bij adolescenten stijgt de melatonine 's avonds trager en is het lichaam niet klaar om snel te gaan slapen. De nachtrust begint dus later. Daarom hebben ze 's ochtends meer behoefte aan slaap. En dat is wat ze dan ook doen, als dat kan. Maar de uurroosters die de volwassenen bepalen, dwingen hen vaak om op te staan als ze nog niet voldoende hebben geslapen.

Gevolg: adolescenten slapen niet genoeg. Mary Carskadon merkt op dat "ze op schooldagen gemiddeld 7,5 uur per nacht slapen. En een kwart slaapt 6,5 uur of minder. Als we hun reële slaaptijd echter vergelijken met de 9,25 uur die ze nodig hebben om 's anderendaags in normale wakkere toestand te zijn, staat het vast dat ze nacht na nacht een slaaptekort hebben! »

Wat kunnen we daar concreet aan doen? Sommige scholen in de Verenigde Staten hebben beslist om de schooldagen voor adolescenten later te beginnen. Het resultaat is heel positief, vinden zowel de leraren als de ouders en de kinderen! Er komen meer tieners naar de les: er wordt minder gespijbeld en er zijn minder wekkers defect!

De Amerikaanse psychiater raadt ook aan om het gezond verstand te gebruiken: beperk het omgevingslicht als bedtijd nadert, zodat de melatonine makkelijker effect heeft. En omgekeerd, zorg dat er bij het ontwaken 's ochtends zo veel mogelijk licht is. Ze pleit ook voor opvoeding over slapen. Deze fenomenen aan tieners uitleggen, helpt om ze zelf te laten meewerken. En dat is belangrijk. Want "als we een soort depressie-epidemie zien bij adolescenten," benadrukt de Amerikaanse onderzoekster, "dan is het best mogelijk dat slaaptekort daar een rol in speelt."

07/06/2005
Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste

back to top
Noise
LD4all lid
LD4all lid
33
Laatst gezien: 10-7-2007
LDs:

Gaaf :-O

Als het echt klopt zou dat voor mij een heleboel verklaren! Ik kan 's morgens echt NIET m'n bed uit komen, ook al heb ik iets heel belangrijks te doen. Ik heb bv al 3 tentamens gemist en ben eens bijna ontslagen omdat ik me teveel versliep.

Maar ik denk dat het ook heel veel te maken heeft met een omgekeerd dag/nachtritme, en ik betwijfel ten zeerste of dat puur met melatonine te maken heeft of met allerlei dingen die jongeren leuk vinden om te doen maar die overdag niet echt passen (zoals uitgaan, drinken, enz)...

back to top
Spiedy
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 28-11-2006
LDs:

ik herken mezelf ook wel een beetje
't maakt bij mij ook niet uit hoe belangrijk de afspraak is (tentamen oid) ik verslaap me zo. Mn mams zegt dat het onverschilligheid is.

back to top
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
33
Researchers
Laatst gezien: 30-4-2016
LDs: driemiljard

BerichtGeplaatst: Vr 05 Aug, 2005  Reageer met quote

Ik herken het ook. Maar zou er ook iets met deze wetenschap worden gedaan qua schooltijden? neutral

back to top
Vinc
Paashaasszzz
LD4all lid
Laatst gezien: 16-5-2006
LDs:

Water schreef:
Ik herken het ook. Maar zou er ook iets met deze wetenschap worden gedaan qua schooltijden? neutral

Ik denk het niet, maar zou super relaxed zijn.. maar om nou om 11 uur te beginnen en dan om 5 uur uit zijn zou ook niet relaxed zijn..

back to top
Spiedy
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 28-11-2006
LDs:

kan je wel later naar bed, kom je weer te laat op school, begint school nog later enz enz.

back to top
Daniel
LD4all lid
LD4all lid
30
Researchers
Laatst gezien: 9-12-2007
LDs:

Ik heb hier juist niet zoveel last van!
Ik kom redelijk makkelijk uit mijn bed, als ik maar 3 wekkers zet.
(gewone wekker, mobiel wekker, en de wekker op mijn tv)
smile dan wordt je vanzelf wel wakker...

Maar toegegeven, als ik na het kranten doen weer ga slapen, kom ik er heel moeilijk uit om dan weer naar school te gaan.

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

Vroeg opstaan gewend.

De truc is heel simpel. Zet je wekker een paar meter van je bed af. Dan spring je 's ochtends als je wakker wordt vanzelf je bed uit en moet je naar de wekker lopen. Eer je daar bent, ben je klaarwakker.

back to top
Daniel
LD4all lid
LD4all lid
30
Researchers
Laatst gezien: 9-12-2007
LDs:

:D Die tip heb ik al eens geprobeerd, maar ik heb zo`n handige wekker die na 5 minuten loeien automatisch ophoudt.
tounge1 dus dan worden mijn ouders ook wakker van mijn wekker, en dat is ook niet echt bevordelijk voor hun humeur!

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
33
Laatst gezien: 9-10-2016
LDs: 22397,2 1/3

Lol, als ik een wekker een paar meter van m'n bed zet en hij gaat af, dan loop ik uit m'n bed, zet em af, kruip weer in bed en slaap door.

Ik raak er denk ik nooit aan gewend om vroeg op te staan, al moest ik de afgelopen paar weken om 5 uur m'n nest uit om te werken. Maar dat is voor mij echt vreselijk. Ik vind slapen fijn, en uitslapen al helemaal. ^^

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
49
Laatst gezien: 3-12-2015
LDs:

Wil dit nu zeggen dat omdat ik met 34 jaar nog steeds niet 's ochtends mijn bed uit kan komen nog steeds jeugdig ben? tounge2

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

CoZ schreef:
Wil dit nu zeggen dat omdat ik met 34 jaar nog steeds niet 's ochtends mijn bed uit kan komen nog steeds jeugdig ben? tounge2

grin grin

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
30
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 06 Aug, 2005  Reageer met quote

Als ik moet kan ik best uit mijn bed komen, als het maar niet te vroeg is. Om 7 uur kan ik best uit mijn bed komen, als ik tenminste niet té laat ben gaan slapen smile
Als er geen wekker staat dan kom ik niet uit mijn bed, maar als de wekker gaat en ik hoor hem dan sta ik eigenlijk vrijwel meteen op. Uitzonderingen zijn er natuurlijk. En ik vind het altijd fijn als ik eerste uren vrij heb smile Maar ik vind het niks als we later beginnen, dan eindigen we ook later.

back to top
vapira
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 30-10-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 15 Aug, 2005  Reageer met quote

Ik heb mijn wekker op het bureau aan m'n voeteneinde staan, en alssie afgaat doe ik het ding in een soort van trance uit en ben eigenlijk pas bewust van mijn semi-ontwaakte toestand als ik weer in m'n bed lig grin .
Meestal probeer ik dan elke seconde die ik nog kan rekken om erin te liggen (steeds 5 minuten of een kwartier extra etc..) tot het zo laat is dat er een kans van 50% is dat ik de bel wel of niet haal. Als ik dan op school zit, kan ik het eerste en tweede uur gewoon meekomen, maar val ik tijdens het derde uur zoöngeveer en soms geheel in slaap neutral daarvan heb ik echter geen last als ik de eerste twee uur vrij heb. Als ik het eerste uur vrij heb, val ik het tweede uur in slaap.
=>Dus hoe langer ik kan slapen, hoe vroeger mijn 'tweede slaapje' zover tot deze tweede in mijn gewone slaap is opgenomen.
Daarbij voel ik me vaak pas echt wakker als het weer donker wordt, maar dat is de een of andere afwijking, denk ik... rolleyes

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
Laatst gezien: 9-12-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 15 Aug, 2005  Reageer met quote

CoZ schreef:

Nee CoZ, het betekent gewoon dat jij een luie donder bent grin

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: