EN | NL | FR

deja vu

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Daniel
LD4all lid
LD4all lid
30
Researchers
Laatst gezien: 9-12-2007
LDs:

Re: Eerder gezien???
BerichtGeplaatst: Zo 11 Dec, 2005  Reageer met quote

Yvette schreef:
Soms zit ik bijvoorbeeld thuis of op school en dan kijk ik ergens naar ofzo en dan is het net of ik het precies eerder heb gezien, hoe kan dit??

Dit heb ik ook weleens, maar het is ook niet zo vreemd.
Je komt tenslotte elke dag op die plekken.
Als er dan iets gebeurd, en een maand later gebeurd precies hetzelfde, dan is het ook echt al eerder gebeurd.

back to top
Synthesis
babedebupi
LD4all lid
27
Laatst gezien: 12-7-2013
LDs:

Okey bedankt:)

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 30-9-2018
LDs:

Re: Eerder gezien???

Yvette schreef:
Soms zit ik bijvoorbeeld thuis of op school en dan kijk ik ergens naar ofzo en dan is het net of ik het precies eerder heb gezien, hoe kan dit??

(sorry als ik dit misschien in het verkeerde topic heb geplaatst)

Ja dat heb ik ook vaak. Dan denk ik zo van "He dit heb ik al eens precies zo eerder gedaan, en toen dacht ik dit ook..." Heel vreemd.
Misschien heb ik dat dan eerder gedroomd ofzo.

back to top
Dannydeman
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 5-9-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 15 Dec, 2005  Reageer met quote

Dejavu treed toe wanneer 1 v.d hersenhelften sneller werkt dan de ander. (of iets dergelijks.. :D )

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
29
Chat Mods
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 16 Dec, 2005  Reageer met quote

Haha dat verklaart een hoop :D

Ik ben niet gek, mijn hersenhelften werken gewoon niet even snel tounge2

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
Laatst gezien: 3-12-2015
LDs:

Dannydeman schreef:
Dejavu treed toe wanneer 1 v.d hersenhelften sneller werkt dan de ander. (of iets dergelijks.. :D )

Beste Danny... ik kan mij in deze verklaring niet vinden voor een aantal van de dejavu's. De reden is als volgt: Op een aantal momenten heb ik een dejavu gevoel gehad en wist op dat moment voor de komende minuten exact wat er zou gebeuren. Dit is niet te verklaren met het verschil in snelheid tussen de hersenhelften. Ik weet wel dat de wetenschap graag een simpele begrijpelijke verklaring wil geven, maar dat gaat voor dejavu's in mijn geval niet op.

Mijn verklaring is als volgt: Je bestaat uit 2 delen, namelijk een stoffelijk en een niet-stoffelijk deel. Het stoffelijke deel is ons lichaam en is aan tijd onderhevig. Het niet stoffelijke (je mag het ziel noemen) staat buiten de tijd. Het niet stoffelijke is echter in staat om informatie door te sturen naar het stoffelijke (overigens ook omgekeerd). Hierdoor kan het niet stoffelijke jou gevoel geven iets al te kennen, of een stukje in de toekomst te kijken, maar ook voorgevoel en telepathie komt hier vandaan. Het niet stoffelijke is namelijk aan alles verbonden en is tijdloos, hierdoor kan het jou in contact brengen met overledenen, of zicht geven op vorige levens, maar ook de toekomst is voor het niet stoffelijke bekend.

Het is maar een waarheid, ik breng geen boodschap die je moet aanvaarden, maar wil graag dat mensen niet te vast blijven zitten in bestaande denk patronen.

back to top
Mij
Lieve droomster
LD4all lid
27
Laatst gezien: 4-4-2012
LDs:

@CoZ: Ik denk wel dat ik het met je uitleg eens ben. Als je ene hersenheflt sneller iets doorheeft' dan de ander, is dat toch nog geen deja vu?

ik had donderdagh (gister) nog een deja vu, ik zat bij zo een psychologisch onderzoek en ik moest zeggen wat er op de plaatjes miste. Ik zag zo een paar plaajtes liggen, ebn ik had ze eerder gezien, dat wist ik zeker. Dus dat zei ik ook. Notities maken deed ze er wel van.. Ik heb dat voortdurend, ik weet van te voren vaak dingen al, waardoor ik enge dingen enzo sneller vermijd.

Mja. Het is moeilijk te achterhalen, lijkt me.
Liefs, Mij

back to top
Dannydeman
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 5-9-2007
LDs:

tjah..ik zeg niet dat ht makkelijk verklaarbaar is. Dit is een greep uit de theorien rondom de Deja-vu:

Cognitief psychologen (gedragswetenschappers die zich met bewustzijn
bezighouden) en neurowetenschappers hebben weer een andere invalshoek. Zij onderscheiden over het algemeen twee soorten geheugen, simpel gezegd: het bewuste en het onderbewuste geheugen. Met het bewuste geheugen kunnen we zeer speciale gebeurtenissen haarscherp voor de geest halen, bijvoorbeeld populaire vakantieadressen of de eerste persoon op wie we verliefd werden. Het onderbewuste geheugen is gebaseerd op herkenning van overeenkomstige beelden, dat wordt aangeroepen bijvoorbeeld in het geval we iemand vaag herkennen maar niet direct kunnen plaatsen. Uit hersenonderzoek blijkt dat het bewuste geheugen is gelegen in de prefrontale cortex en het hippocampus. Het onderbewuste geheugen is meer naar achter te vinden, onder meer in de parahippocampale gyrus. Volgens sommige neurowetenschappers ontstaan déjà vu´s op het moment dat de parahippocampale gyrus wordt geactiveerd terwijl er tegelijk een bewuste herkenning van een voorval gegenereerd wordt in het voorste gedeelte van de hersenen.

2.
En dan is er nog een vage theorie dat het ene oog de informatie een fractie van een seconde eerder doorgeeft dan het andere oog. Omdat de informatie ongelijk de hersens binnenkomt proberen de hersenen er chocolade van te maken door het ene beeld als herinnering te bestempelen.

3.
Tenslotte is er nog onderzoek dat uitwijst dat een déjà vu kan ontstaan op het moment dat je hersenen een fractie van een seconde een black-out hebben. Dat gebeurt wel eens en gaat zo snel dat we dat verder niet merken aan ons functioneren. En het heeft verder geen schadelijke gevolgen. Maar een ervaring op één moment kan een fractie van een seconde later als een nieuwe ervaring aandoen, maar dan wel met enige herkenning omdat het nog maar zo kort geleden is.

4.
Psychologen hangen over het algemeen het zogenaamde ´global matching systeem´ aan. Deze theorie gaat ervan uit dat een déjà vu vooral hetzelfde lijkt, maar zeker niet hetzelfde is. De verklaring daarvoor is dat je in je geheugen talloze herinneringen aan allerlei gebeurtenissen hebt opgenomen. De kans is erg groot dat een déjà vu lijkt op één van die voorvallen, of tenministe een kleine overeenkomst vertoont met vele voorvallen. Je hersenen zullen dit herkennen ervaren als een identieke gebeurtenis.

back to top
Synthesis
babedebupi
LD4all lid
27
Laatst gezien: 12-7-2013
LDs:

hey lol ik wist niet dat mijn topicbericht hierheen verplaatste werd
(ik wist niet dat het een déjà vu heette)xp

back to top
Luc
Luc-ide?
LD4all lid
26
Laatst gezien: 11-1-2011
LDs: ~12

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jan, 2006  Reageer met quote

Ik heb ook een theorie, volgens mij een keer ergens gelezen:
Een deja vu is als volgt. Je zit ergens in een kamer ofzo, en dan valt een fractie van een seconde je bewustzijn 'uit'. Je merkt niet dat hij uitvalt, maar je merkt het wel als na die black-out opeens die nieuwe informatie binnenkomt! Dan lijkt het net een deja vu.

back to top
Supersyb1
Nieuw lid
Nieuw lid
26
Laatst gezien: 15-2-2006
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 15 Feb, 2006  Reageer met quote

ik heb zeer vaak deja vu's en probeer me te concentreren als ik erin zit.
Moet raar zijn als je hele leven een deja vu is.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
29
Chat Mods
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr, 2006  Reageer met quote

<mod>Dit komt van een split van een ander topic</mod>

Peter_ schreef:
xXx-Ansie-xXx schreef:
Stampertje schreef:

trouwens Peter_ heb je wel vaak van die dejavu momenten in het dagelijks leven.. dat is vaak ook iets wat je hebt gedroomd maar bent vergeten.. weet niet of het echt van invloed is maar ben gewoon benieuwd smile

Die deja vu's heb ik ook vaak ^^

Ik heb ook weleens deja vu's, maar niet vaak ofzo. Eigenlijk maar zelden. Vind het wel altijd grappig :D

af en toe is het wel leuk maar soms is het best vervelend
Kun je droom en werkelijkheid niet meer uit elkaar houden. neutral

back to top
Peter_
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 24-8-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr, 2006  Reageer met quote

Nooit meegemaakt Is dat irritant? :D

back to top
Stampertje
LD4all lid
LD4all lid
33
Laatst gezien: 16-5-2010
LDs: af en toe

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr, 2006  Reageer met quote

ik vind dat ook zeker irritant.. gelukkig niet zoveel last meer van, hoogstens 1x per week tounge1

heb ook wel eens dat ik gewoon weet wat iemand gaan zeggen.. alsof ze het al eens verteld hebben maar dat is dan niet zo.. best irritant dus wink5

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
29
Chat Mods
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr, 2006  Reageer met quote

Peter_ schreef:
Nooit meegemaakt Is dat irritant? :D