EN | NL | FR

CoZmische meditatie en visualisatie

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 18 Mei, 2005  Reageer met quote

Je hebt gelijk maar ik heb zo'n hard-tikkende klok. Dan is dat soms best moeilijk
Als ik me niet goed kan concentreren haal ik de batterij er ook uit wink5

Bedankt voor de link nog Coz.

Is een halve lotus echt zo moeilijk? Ik dacht altijd al dat dat best makkelijk was, maar misschien komt dat omdat ik nog jong en soepel ben. En hele lotus kan ik ook wel maar dan maakt het wel uit welk been ik bovenop heb liggen. Bij de een boven gaat het een beetje pijn doen.

back to top
Jochen
Lucide Dromer
LD4all lid
31
Laatst gezien: 3-6-2018
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 04 Apr, 2006  Reageer met quote

Relaxatie door Visualisatie (Anti stress werking)

ik heb dit ff gekopiŽrd van een site zodat het nog duidelijker is en ik geen details vergeet.

1. Ga zitten of liggen, sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling.
2. Word je bewust van elke inademing en uitademing.
3. Laat je ademhaling vanzelf gaan en probeer deze niet te sturen.
4. Neem waar hoe de lucht langzaam door je neus naar binnen gaat, je longen vult en weer naar buiten gaat.
5. Als je na een paar ademhalingen je lekker op je gemak voelt begin je met de visualisatie
6. Bij iedere inademing voel je de energie in je longen vloeien.
7. Bij het uitademen beeld je je in dat alle negatieve gevoelens, samen met de uitgeademde lucht, uit je ontsnappen.
8. Als je wilt kan je aan specifieke gevoelens denken en herhaal dit een keer of vijf tot tien.
9. Als je in een heel ontspannen toestand bent gekomen, kies je een beeld, situatie of omgeving die voor jou rust, vrede, ontspanning betekent.
10. Loop rond en geniet van elk moment in je favoriete omgeving.
11. Probeer al je zintuigen te betrekken. Ruik, smaak, kijk en voel tot in de diepe details.
12. Denk heel intensief aan dit beeld en houd het goed vast in je gedachten.
13. Probeer dit beeld in al zijn details te appreciŽren en let daarbij goed op alle emoties die ermee gepaard gaan.
14. Voel de tintelingen in je lichaam, voel je spieren steeds meer ontspannen worden en neem hoe je lichaam direct reageert op elementen uit de omgeving die je in je hoofd gecreŽerd hebt.
15. Ga door met de visualisatie zolang als je wilt.
16. Als je wilt stopen, breng dan langzaam de aandacht terug naar de rest van je lichaam en de geluiden in de kamer.
17. Beweeg een beetje, stretch je spieren wat en open je ogen.
18. Klaar!!

wat bijmij ook helpt is als je stress hebt(eerst wat ademhalingstechnieken via de buik doen) en als je dan in de auto of op de bus ofzo zit dat je kijkt naar de mensen uit je omgeving en bewust kijkt wat ze precies aan het doen zien.Probeer dan een beeld te vormen door te kijken vanop een hoogte hoe klein je probleem wel niet is en dat er veel mensen het slechter hebben dan juist je probleem waar je stress van krijgt.Vorm een beeld van hoe groot de wereld wel niet is en dat het probleem die je hebt te vergeleken met de wereld maar klein is en je druk maken het alleen maar erger maakt.

back to top
Darleen_J
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 2-3-2011
LDs: 13

BerichtGeplaatst: Za 06 Mei, 2006  Reageer met quote

Coz!!! Door jou heb ik een spelfout gemaakt tijdens de les Nederlands!!

We moesten een c of een k invullen bij het volgend woord:
...osmisch
Dus ik denk meteen aan CoZmisch, dus ik vul er een 'c' in! hand voor hoofd

Lol grin

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
Laatst gezien: 3-12-2015
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 14 Sep, 2006  Reageer met quote

lach2 deze vind ik wel erg grappig.... hahaha.. hoop dat je toch nog een voldoende gehaald hebt. Overigens kan je een mooie verklaring geven, namelijk:

CoZ is de engelse verbastering van Cause = omdat daarmee geef je aan dat het kosmische een causaal geheel is en onderhevig aan de werkelijkheid van aktie = reactie. Voor een dergelijke verklaring krijg je in ieder geval al een punt voor creativiteit wink5

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
Laatst gezien: 3-12-2015
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 14 Sep, 2006  Reageer met quote

Rust in je hoofd
----------------------------------
Eťn van de redenen waarom veel mensen kiezen voor meditatie om meer rust in hun hoofd te krijgen. Nu blijkt een gangbare meditatie zoals zazen niet altijd voor iedereen de beste manier. Daarom hierbij wat aandacht voor methodes om wat meer rust in je hoofd te krijgen en je weg te krijgen van malende gedachten.

1. Luisteren
Ga zitten op een rustige plek in je huis, of in de tuin en luister aandachtig naar de geluiden die je hoort. Probeer zoveel mogelijk geluiden te onderscheiden, eerst hoor je misschien auto's of mensen praten, maar probeer steeds verder te gaan om hele kleine geluidjes te horen. En hoor je helemaal niks, dan kan je ook altijd luisteren naar je eigen ademhaling... observeer alles wat je hoort maar benoem niet wat je hoort en heb er geen oordeel over (dus niet zeggen dat iets herrie is, of een rot geluid, of juist een mooi geluid).

Doe deze oefening zolang je fijn vindt.

2. Kijken
Net zoals met luisteren kan je ook aandachtig kijken... dus kijk om je heen en bekijk alles wat je ziet tot in de kleinste details, wederom zonder dat je er een oordeel over velt. Kijk alleen maar...

3. Ruiken
Je hebt 'm vast al door, net zoals met luisteren en kijken kan je ook de reuk gebruiken om te ruiken wat je op dat moment ruikt.

4. Voelen
Ga al je lichamelijke zintuigen af, dus voel wat je tenen voelen, voel wat je billen voelen, voel wat je buik voelt, voel wat je hart voelt, voel wat je nek voelt.... voel je hele lichaam, vestig je aandacht op een klein gebiedje van je lichaam en kijk wat je voelt... wederom zonder oordeel en zonder het te benoemen (dat is nog niet zo makkelijk hoor wink5 ).

Opmerking: Niet oordelen valt nog mee, maar niet benoemen zal je merken dat dit bijna automatisch gebeurd. Het is een goede oefening om juist te leren datgene wat je hoort, ziet, ruikt of voelt niet te benoemen.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: