EN | NL | FR

Lucide tijdens het wakker zijn

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
Laatst gezien: 3-12-2015
LDs:

Lucide tijdens het wakker zijn
BerichtGeplaatst: Ma 25 Sep, 2006  Reageer met quote

Het is lange tijd geleden dat ik hier veelvuldig aanwezig was. De laatste jaren doe ik niet zoveel meer aan lucide dromen, af en toe komt er nog weleens een LD langs, maar echt belangrijk zijn ze niet meer voor mij.

Ik ben me met name bezig gaan houden met luciditeit tijdens het wakker zijn. Enkele keren heb ik ervaren dat er voorbij datgene wat we dagelijks zien een andere werkelijkheid ligt, niet dat er geen huizen of bomen zijn, of dat alles ineens anders is, maar je ervaart het anders. Het zelfde gevoel wat je hebt in een LD als je droom ineens veel helderder wordt omdat je beseft dat het een droom is.

Normaliter kijken we met ons geheugen naar de werkelijkheid, we zien dus niet het glas wat voor ons staat, maar een oud beeld van een glas uit ons geheugen aangevuld met wat zintuigelijke gegevens van het glas dat voor ons staat. Hierdoor zien we niet de werkelijkheid, maar een projectie van de werkelijkheid. Wanneer je hier doorheen weet te prikken ervaar je alles ineens veel levendiger en echter dan je ooit te voren hebt meegemaakt. Zoveel vreugde, zoveel intensiteit, zoveel liefde, zoveel rust... een heel andere ervaring dan gewoonlijk.

Dit fenomeen interesseerde mij zo dat ik mij hier verder in ben gaan verdiepen en het lukt me nu heel af en toe om lucide te zijn buiten de slaap. Het is een stuk moeilijker dan lucide dromen en er zijn geen standaard oefeningetjes die je dit kunnen leren, maar het is het proberen zeker waard.

Belangrijkste in dit alles is het denken stil krijgen, zodat je niks meer benoemt, en nergens meer over oordeelt, dus werkelijk aanvaarden dat wat is, en volledig in het Nu leven.

Dit wou ik even met jullie delen, aangezien ik hier jaren lang zoveel gepost heb en lucide dromen mij in staat hebben gesteld om deze ervaring te realiseren. Heel veel dank dus aan LD4ALL voor de dingen die ik hier heb mogen leren smile

back to top
Peter_
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 24-8-2007
LDs:

Kun je ook concreet zeggen hoe je dit aanpakt?

het heeft wel wat om eens goed stil te staan bij alles wat je ziet/voelt/hoort/ruikt enzo.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 30-9-2018
LDs:

Ik weet niet of het iets met lucide zijn te maken heeft maar af en toe zie ik sommige dingen anders dan ik ze normaal zie.
Soms kijk ik bijvoorbeeld naar een persoon die ik goed en ik zie hem dan opeens op de manier hoe buitenstaanders naar hem kijken. Of als ik een tijdje niet thuis ben geweest zie ik alles alsof ik het opnieuw zie. Heeft dit iets met wakkere luciditeit te maken?

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
LDs:

Het spijt me peter dat ik geen concreet stappen plan kan geven hiervoor, als ik dat had zou ik zelf ook vaker in die conditie kunnen verkeren.

Maar een aantal zaken die er een rol bij spelen zijn het volgende:
meditatie, meditatie, meditatie, meditatie... niet om een doel te bereiken, maar om het mediteren zelf, om te leren aandachtig te zijn voor wat is. Je hoeft geen specifieke meditatie te doen, wees gewoon aandachtig in wat je hoort, ziet, ruikt, proeft en voelt... let er eens op. Let op je ademhaling als je in de bus zit, of in de klas op school, volg je ademhaling voel hoe de lucht in je lichaam stroomt en uiteindelijk je lichaam weer verlaat.

Daarnaast is het van belang dat je jezelf volledig leert kennen, weet wie je bent en onderscheid leert maken tussen je illusie persoonlijkheid het ego en je zelf. Niet dat deze gescheiden zijn, ze zijn 2 kanten van dezelfde munt, maar van belang is het kennen van die kanten. Wees 100% eerlijk, lieg nooit, niet tegen je vrienden, niet tegen je ouders en zeker niet tegen jezelf.

Wees ontvankelijk, sta open voor alles, onthecht je van gehechtheden, en hecht je niet aan het onthechten. Overwin je angsten door ze te doorzien en te plaatsen in het licht van je bewustzijn. Bewustzijn is alles, daar gaat het om.

Durf de confrontaties met jezelf aan, wees niet bang om jezelf te zijn, maar toon aan iedereen wie je werkelijk bent. Dus niet mooier voordoen dan je bent, maar ook niet je kleinzielig gedragen... wees jezelf.

Wees aandachtig... let goed op ... de meesten van ons slapen als ze wakker zijn, ze leven in een wereld van beelden en daarmee niet in de werkelijkheid, maar af en toe is er een korte glimp van de werkelijkheid en als je aandachtig genoeg bent weet je dat moment te pakken.

Lijkt moeilijk hè, maar toch is het niet zo, ben je weleens verwonderd geweest over de schoonheid van een bloem, een klein kind, een gletsjes, een zonsondergang?... dan ervaar je de werkelijkheid, omdat je denken het niet kan benoemen. De stilte daar ligt de werkelijkheid.

En inderdaad Ansie wat jij beschrijft hangt hiermee samen, je beeld verschuift, je weet het niet te benoemen, maar het is er... probeer die momenten bewust te ervaren wees wakker en geniet van datgene wat is. Wat jij beschrijft heeft met wakker worden te maken... probeer te beseffen dat je 's ochtends niet wakker wordt, maar verder gaat met leven in een wereld van beelden... dat is de toestand van de meeste mensen een toestand van diepe slaap.

Ik spreek niet over iets zweverigs, of over het goddelijke, al zullen sommigen het misschien zo ervaren, maar over iets wat werkelijker is dan de werkelijkheid die je waarschijnlijk nu ziet als je om je heen kijkt.

back to top
krikke
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 17-12-2012
LDs:

Wat jij zegt ansie herken ik ook, een moment waarop ik alles precies als nieuw zie, geeft wel een fijn gevoel op zich.

Ik deed eigenlijk al een beetje hetzelfde zoals in een zekere curcus stond (peter wink ), er stond in dat je de hele dag bewust mee moet moeten maar het was meer gericht op snachts lucide te worden.

Maar toch vindt ik het moeilijk om zo te doen, meestal kan ik het 10 minuten vasthouden en dan 2 uur kwijt, kwestie van oefenen zeker smile

back to top
Peter_
LD4all lid
LD4all lid
31
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 27 Sep, 2006  Reageer met quote

Ik probeer ook weleens bewust te zijn van wat ik doe.. Stond inderdaad ook in die cursus.. Maar als ik het dan doe is dat altijd geforceerd.. dan denk ik weer na over het feit dat ik niet moet denken maar moet voelen enzo... Het is zo frustrerend, het lukt mij niet echt om mijn gedachten te stillen..

Maar wat jij bedoelt CoZ is eigenlijk continue mediteren, continue lege gedachten en je zintuigen laten 'spreken'? Het geeft trouwens niet dat je geen stappenplan hebt, want dat bestaat ook niet.. Was alleen benieuwd naar de manieren waarop je dit (wilt) bereik(t)(en)..
Ik denk dat het voor iedereen wel goed is wat bewuster te zijn, en ik wil het ook wel.. maar heb ook de neiging snel de handdoek in de ring te gooien.. Dat is ook zo bij het lucide dromen.. Maar ik vraag me af.. als je nu lucide bent overdag, wordt je dat dan ook meer 's nachts?
Je teksten helpen me wel inzien hoe het moet, bedankt smile ga het ook proberen.. Ik kijk uit naar je volgende lange post wink

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 29 Sep, 2006  Reageer met quote

Continu mediteren klinkt onmogelijk, zeker als je een beeld hebt van meditatie waarbij je constant op een kussen in je zelf gekeerd bezig bent. Ik bedoel met meditatie aandachtig zijn, ik zal het proberen uit te leggen met het volgende voorbeeld.

Soms lees je dat we slechts 20% van onze hersenen gebruiken, hoe zit het dan met die andere 80%, waar dient die voor?. Door een dergelijke stelling lijkt het alsof 80% van onze neuronen niet gebruikt worden, naar mijn mening is dit niet het geval, maar is slechts 20% van het geheel gelijktijdig actief. Dus alle neuronen werken wel, maar worden niet allemaal gelijktijdig gebruikt. Naar mijn mening komt dit voort vanuit ons focussen, er gebeurd iets, we herinneren ons iets, en we focussen ons daarop. Een stukje van ons gehele brein wordt dus geactiveerd en dat is op dat moment de werkelijkheid. Gebeurd er iets anders dan zal een ander deel geactiveerd worden en is dat de nieuwe werkelijkheid. Op die manier verplaatst onze focus zich door ons brein en schept daarmee verschillende werkelijkheden. Bij elke werkelijkheid kan een kleur of gemoedstoestand horen, zodat je in de ene werkelijkheid vrolijk en gelukkig voelt, terwijl je in de andere juist verdrietig, of agressief bent.

Ik heb dit proberen te visualiseren met het volgende plaatje:

Het bovenstaande is dus focus, we versmallen de werkelijkheid, echter aandacht is juist het oprekken van het geheel, dus niet de kleine 20% is actief maar we vergroten dit naar 40 - 60 - 80 of 100% van de hersen activiteit. Met name wanneer we niet weten wat we moeten verwachten (geen beeld over de toekomst) en volledig openstaan voor alles wat zich kan aandienen zal deze aandachtigheid toenemen. Ook dit heb ik gevisualiseerd in een plaatje:

Het geheel van ons bestaan is dus een prachtige regenboog van alle kleuren, een regenboog die we normaliter niet ervaren doordat we gefocust zijn, vertalen we focus echter naar aandachtig zijn dan pas ervaren we de schoonheid van ons zijn:

Opmerking: Dit voorbeeld is niet wetenschappelijk bewezen en komt voort uit mijn eigen overdenkingen. Dus bepaal voor jezelf of dit aansluit bij je eigen opvattingen of niet.

back to top
Peter_
LD4all lid
LD4all lid
31
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 29 Sep, 2006  Reageer met quote

Ik snap de uitleg met die plaatjes wel.. En ik kan me daar ook wel in vinden..

Maar het gaat er mij vooral om hoe ik dit kan bereiken.. Het is niet zo dat ik nu dagelijks mediteer ofzo... ik probeer wel dagelijks als ik eraan denk op mijn ademhaling te letten en zo rustig te ontspannen..

Het probleem is alleen dat ik mijn gedachten nooit helemaal stil krijg.. En ik krijg dan ook vaak de gedachten 'dat het toch niet werkt' enzo.. Dat is echt frustrerend..

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 30 Sep, 2006  Reageer met quote

Wanneer je gaat denken "ik wil niet denken" bevestig je naar jezelf dat je op dat moment aan het denken bent. Dus op die manier kan je de gedachten niet stil krijgen.

Als ik nu tegen je zeg "denk niet aan een roze olifant" dan weet ik zeker dat je nu een roze olifant in je gedachten hebt. wink5

Wat je dus moet doen met gedachten is niks... ze zijn er en aanvaard ze zoals ze er zijn. Wees bewust van je gedachten, maar ga er niet verder in mee, observeer het en lach om de wispelturigheid van je eigen denken.

Richt de aandacht op je ademhaling, als je oplettend bent is er geen ruimte voor het denken. Probeer maar eens tegen jezelf te zeggen "luister eens" op en manier zoals je een ander vraagt om te luisteren of die het zelfde hoort als jij hoort. Op dat moment sta je helemaal open voor alle signalen en is er geen verwachting over wat je gaat horen.

Het gaat niet om de lengte van het wakker zijn, maar om de hoeveelheid momenten in de dag dat je wakker en bewust bent. Dus heel vaak even stil zijn en aandachtig waarnemen wat er is. Hoe vaker je dit doet hoe meer rust er in jezelf ontstaat. Bekijk eens eenvoudige objecten heel aandachtig, richt eens al je aandacht op bijvoorbeeld het kopje op je tafel, of een bloem in een vaas.

Succes, je bent namelijk al heel serieus bezig zoals ik kan lezen, wees geduldig dit is niet iets wat je even in een paar maanden realiseert (al kan het wel).

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
29
Chat Mods
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 04 Okt, 2006  Reageer met quote

Ik zou graag wat bewijs willen zien van je theorie COZ want deze is best interessant als het mogelijk is om 100% van je hersenen te gebruiken is dat een heel mooi streven. Heb je misschien artikelen of zo gelezen dat over dit onderwerp gaat? Ik weet dat je het zelf hebt overdacht en dus niet uit een artikel maar misschien heb je wel andere dingen uit een artikel (bijvvorbeeld dat je inderdaad steeds een ander 20% van je hersenen gebruikt.)

En dan nog iets:
Als ik een woord zeg bijvoorbeeld: potlood.
Dan denk je meteen aan zo'n ding waarmee je kan schrijven. Maar als je zo'n woord vaker zegt, opschrijft en erover nadenkt wordt het opeens een stuk minder vanzelfsprekend en lijkt het opeens ook "nieuw". Volgens mij kan dit hier ook mee samen hangen.

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

xXx-Ansie-xXx schreef:
Ik weet dat je het zelf hebt overdacht en dus niet uit een artikel maar misschien heb je wel andere dingen uit een artikel (bijvvorbeeld dat je inderdaad steeds een ander 20% van je hersenen gebruikt.)
Het is wel bewezen dat je telkens een ander deel van je hersenen gebruikt. Zoiets heb ik tenminste laatst gelezen en diegene die het zei had er bewijs voor. Ik heb even naar een artikeltje gezocht en dit gevonden. Het is wel Engels en misschien niet helemaal wat je zocht, maar het is tenminste iets.

Ik heb dit overigens altijd al een interessant onderwerp gevonden, maar ik heb verder niets nuttigs bij te dragen. Ik weet wel dat er op het Engelse forum ook nog veel meer over te vinden is. Er is een sticky topic over Lucid Living. Ik geloof ook dat wij de acronym LL hier hebben.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
29
Chat Mods
LDs:

Het artikel is inderdaad niet helemaal wat ik zoek omdat het een beetje vaag blijft. Maar misschien is mijn engels gewoon niet goed genoeg om de goede dingen eruit te halen.

Ik zie best veel in COZ's theorie maar heb gewoon nog mijn twijfels over de mogelijkheid ervan. Teveel dingen blijven zelf bedacht.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
LDs:

Hey ansie... heel verstandig om skeptisch te zijn, dat zou ik zelf ook zeer zeker aanmoedigen. Jammer genoeg is zoals ik al zei mijn theorie niet op basis van wetenschappelijk onderzoek maar heeft zich gevormd naar observatie van mijn eigen ervaringen en van een paar anderen... dus zeker nog onvoldoende om dit als een sluitende theorie te presenteren.

In een andere discussie over dit onderwerp werd al reeds aangegeven dat we het hier misschien niet hebben over hersenactiviteit, maar over de waarneming daarvan door het bewustzijn. Dit stukje komt overigens uit een discussie over aandacht en focus, waarbij aandacht voortkomt uit het bewustzijn (waar dit dan ook mag zitten) en focus vanuit ons denken.

Wat jij noemt ansie over het benoemen van dingen gaat inderdaad daarover. Door het benoemen zien we niet meer het potlood maar een beeld uit onze herinnering.

Een linkje wat je misschien interesseert is de volgende:
http://www.soulsofdistortion.nl/dutch/SODA_chapter3.h tml

Ik heb mijn opvatting niet van die site hoor, maar ik kreeg dit linkje van iemand anders. Wat ik wel even duidelijk wil zeggen is dat mijn verhaal een poging is om te verklaren wat er gebeurt op het moment dat je "hoger bewust" bent of hoe je het ook noemt.

Ik kan hiervoor misschien beter even uitleggen wat ik ervaren heb... geloof dat ik dat nog niet gedaan had wink5

In de afgelopen 2 jaar heb ik 3x (tsja meer is het niet sadblauw ) een andere toestand van bewustzijn ervaren, net zoals je voor het eerst een lucide droom hebt, ervoer ik het zelfde in het dagelijks leven terwijl ik wakker was. Alles wat ik zag zie ik normaal ook, maar met een heel andere beleving... zoals jij zegt ansie "nieuw" alles voelt nieuw en fris aan, helder en licht.

Ik voelde mij absoluut niet raar of zo, maar had wel het idee dat dit een totaal andere bewustzijnstoestand is, waar ik normaliter worstel met allemaal vragen, waren er op dat moment geen vragen meer en moest ik zelfs lachen om mijn eigen levensworsteling tijdens mijn gewone leven. De 1e keer duurde een dag, de 2e keer een half uur (ik raakte bang dat ik die toestand kwijt zou raken) en de 3e keer duurde het 3 dagen alleen daar was een kleine aanloop van een halve dag en een teruggang van een halve dag.

Die ervaring heeft er voor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar een model/theorie over hoe zoiets zou kunnen werken. Ik lees daarnaast veel Boeddhistische boeken en daar vind ik wel wat handvatten die deze richting op duiden. Maar ik erken dat ik geen concrete bewijzen of technieken hier kan geven, maar misschien dat jullie mee kunnen denken. Of misschien anderen deze ervaring ook gehad hebben.

Een aantal mensen die mijn verhaal herkenden beschreven een gelijksoortige ervaring al geven sommigen er een "spirituele" benaming aan zoals verlichting, hogere trilling of 5e dimensie... voor mij was het gewoon een toestand van hoger bewustzijn.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
48
LDs:

PS: Ik presenteer geen waarheid die ik jullie wil opdringen, maar zoek juist naar mensen die samen met mij willen zoeken naar de oorsprong van dit fenomeen.

Dus alle ervaringen, ideeën, inzichten, artikeltjes... het is allemaal zeer welkom en misschien dat we uiteindelijk samen wel die theorie goed onderbouwd krijgen.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
29
Chat Mods
LDs:

CoZ schreef:
PS: Ik presenteer geen waarheid die ik jullie wil opdringen, maar zoek juist naar mensen die samen met mij willen zoeken naar de oorsprong van dit fenomeen.

Dus alle ervaringen, ideeën, inzichten, artikeltjes... het is allemaal zeer welkom en misschien dat we uiteindelijk samen wel die theorie goed onderbouwd krijgen.

Ik wil hier zeker wel aan mee werken. Heb nog geen tijd gehad het andere artikel te lezen maar dat ga ik zeker doen ^^ als ik nog toevoegingen heb hoor je het zeker.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: