EN | NL | FR

Onthouden van dromen

Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Auteur  Bericht 
Oneironaut
Fortunafortesadiuvat
LD4all lid
Laatst gezien: 17-3-2019
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 29 Mrt, 2007  Reageer met quote

Jinzu schreef:
Met mijn dromen onthouden heb ik geen probleem,
maar als ik er echt op let,
dan krijg ik heel erg vage dromen,
totaal onduidelijk, alsof iemand een beedje met een gum door mijn dromen is gegaan, totaal onhelder...
Als ik er niet op let, dan is er een kans van 1/30 dat ik mijn droom onthou, maar dan is die wel 100% kristalhelder...

Volgens mij is dat je ratio aan 'het werk'. Dromen voldoen namelijk meestal niet aan onze 'logica'. Als je je er dus op gaat focussen vallen er gaten in de dromen, veranderen er zaken en lijkt er niks meer van te kloppen. Dat ken ik. Een voorbeeld is het plotseling veranderen van personen in de droom... persoon A die ineens persoon B wordt, wat het verhaal er niet logischer op maakt natuurlijk...

back to top
beestje2
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 2-10-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 08 Apr, 2007  Reageer met quote

vroeger onhield ik redelijk makkelijk dromen maar de laatste tijd is het enige wat ik onthoud 1 of 2 hele kodrte fragementen waar je niets aan hebt bijv.
ik leg de tv gids op een stapel met 12 tv gidsen
of ik kijk op de telaat kom lijst (ben een beetje erg vakk te laat gekomen zonder te melden en had die dag op de lijst gekeken hoelang ik moest nablijven)

kojmt het omdat ik eerst het niet heel graag wil omdat ik nog niet afwist van ld of heeft iemand een tip hoe ik weer 1 droom helemaal onthoud?

back to top
beestje2
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 2-10-2008
LDs:

wie weet droom onthoud tips
BerichtGeplaatst: Zo 08 Apr, 2007  Reageer met quote

ik heb altijd dromen kunnen onthouden maar nu opeens lukt het echt niet wie heeft er tips om ze makkelijk te onthouden??

back to top
Midu
LD4all lid
LD4all lid
33
Laatst gezien: 6-12-2012
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 09 Apr, 2007  Reageer met quote

bij het wakker worden blijven focussen op je droom

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 09 Apr, 2007  Reageer met quote

Het onthouden van dromen
Bedankt aan iedereen die in dit topic heeft gepost met tips of mij ooit nuttig advies heeft gegeven =P

Sommige mensen hebben wat meer moeite met het onthouden van dromen als anderen. Zelf onthield ik mijn dromen best goed, maar de laatste tijd is dit een stuk minder geworden. Belangrijk is om de intentie te hebben om je dromen te onthouden. Dit scheelt vaak al een heel stuk of je je dromen goed kan onthouden.

Erg belangrijk is dat je een dromendagboek bij gaat houden. Het is het beste om deze naast je bed te houden, zodat als je iets droom je het meteen op kan schrijven. Vaak is het zo dat je droomgeheugen minder wordt in de loop van de dag. Je herinnert je minder van je droom en tegen die tijd is het misschien al te laat om het op te schrijven (of in te spreken als je dat liever hebt)

Zelfs als je maar één zinnetje onthoudt zou je dit op moeten schrijven. Vooral in het begin is dit belangrijk. Je droomgeheugen heeft ontwikkeling nodig. Als je niets van het verhaal kan herinneren probeer dan een gevoel op te schrijven. Probeer iets wat je van die nacht hebt meegekregen op te schrijven.

Het beste (voor mij en vele anderen) is “natuurlijk” wakker worden en niet door een wekker. Als je dan wakker wordt doe je ogen dan niet gelijk open maar blijf nog even rustig liggen zoals je wakker werd. Zorg dat je niet aan allerlei andere dingen gaat denken, maar juist aan je dromen. Als je al iets herinnert van je droom, probeer dan zoveel mogelijk er verder van terug te halen. Heb je verschillende dromen al onthouden, doe het dan voor allemaal. Vraag je af wat je ziet, rook, hoorde en wat je allemaal niet kan bedenken. Probeer weer echt terug je droom in te stappen (zonder in slaap te vallen)

Als je later in de dag nog dingen herinnert van je dromen, schrijf ze dan ook op. Het liefst op het moment dat je ze herinnert, want later is het weer weg of ben je vergeten dat je nog iets herinnerde. Dit is mij namelijk best vaak overkomen.

Voor je naar bed gaat kun je een affirmatie uitspreken. Dit is een tekst die je in gedachten of hardop uitspreekt en die je gedachten beďnvloeden en versterken. Een voorbeeld hiervan is dat je tegen jezelf zegt “dit lukt me nooit”. Dit neem je in je op en heeft daardoor een negatieve invloed. Je gaat er vanuit dat het je niet lukt, en daardoor gaat het nog moeilijker. Dit kun je ook op een positieve manier gebruiken om zo je dromen te onthouden. Je zegt bijvoorbeeld tegen jezelf “ik onthoud mijn dromen vanacht”. Dit kun je enkele keren herhalen voor je gaat slapen. Eventueel visualiseer je er nog bij dat en wat je droomt. Dit staat ook wel bekend als MILD, als je het betrekt op het hebben van lucide dromen.

Verder is het belangrijk niet te graag te willen, je moet het natuurlijk wel willen, maar te veel willen is nooit goed. Jochen zei ook dat het misschien meer is dat je denkt “ik wil dromen omdat ik nieuwsgierig ben naar mijn dromen” maar je moet ook begrijpen dat je dromen je ideeën kunnen geven, je dromen je emoties kunnen laten zien die je misschien onderdrukt en je dromen je ook meer zelfkennis kunnen geven.

Sheba gaf de tip om te focussen op wat je wilt onthouden, niet op het onthouden zelf. Je kunt dit bijvoorbeeld te doen door overdag veel te gaan denken over wat je wil onthouden. Dit kan dan in je droom terug komen en doordat je er al zoveel over denkt onthoud je de droom ook makkelijker.

Ansie gaf nog de tip om je wekker eens te zetten om een uur of 3 ’s morgens. (Natuurlijk maakt het wel uit hoe laat je in eerste instantie gaat slapen). Als je dan wakker wordt, kun je je proberen te herinneren wat je droomde. Je slaapt dan misschien wat minder diep en dan kun je je dromen onthouden. Bovendien onthoud je je droom die je daarna nog gaat dromen waarschijnlijk ook beter.

Pdznl zei dat het misschien helpt om nieuwe dingen te gaan doen. Op deze manier heb je meer te verwerken in je dromen. Als je hoofd meer denkvoer heeft om over te dromen, onthoud je het misschien ook beter.

Lest but not least, blijf positief. Als het niet lukt, geef het dan niet op, maar blijf positief. Als het niet vandaag lukt, dan lukt het wel morgen.

back to top
Ketama
LD4all lid
LD4all lid
32
Laatst gezien: 17-9-2007
LDs: tel kwijt

BerichtGeplaatst: Wo 11 Apr, 2007  Reageer met quote

wat bij mij zeker helpt is NUCHTER slapen tounge2
en ik gebruik een oude techniek van de Senoi's. je gewenste droom oproepen zodra je in bed ligt en meestal krijg je dan wel een droom die erop lijkt, en weet ik voordat ik ga slapen dat ik de volgende ochtend al weet in welke richting ik heb gedroomd omdat ik het al van te voren wilde.. en als ik mijn droom niet meer kan onthouden denk ik snel terug waaraan ik dacht toen ik in slaap viel en komen er zo weer wat droombeelden in mij op
ofzoiets

back to top
B.
^_^
LD4all lid
28
Laatst gezien: 2-10-2013
LDs: 20

BerichtGeplaatst: Wo 11 Apr, 2007  Reageer met quote

mooie post sandra! Hier heb ik ik zeker wat aan thumbs

back to top
XP43
LD4all lid
LD4all lid
36
Laatst gezien: 14-7-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 12 Apr, 2007  Reageer met quote

Ansie gaf nog de tip om je wekker eens te zetten om een uur of 3 ’s morgens.

Daar zal mijn familie niet blij mee zijn, ik ben dan immers nog aan het werk wink
Ik slaap meestal van 06:30 tot 14:30.

back to top
B.
^_^
LD4all lid
28
Laatst gezien: 2-10-2013
LDs: 20

BerichtGeplaatst: Do 12 Apr, 2007  Reageer met quote

Dan zet je je wekker tussen 10 en 11 uur ofzo =P

back to top
Nocebo
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 6-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 15 Apr, 2007  Reageer met quote

Ik heb vandaag eindelijk twee dromen onthouden, tenminste dat denk ik dan. ^^
Vanochtend toen ik wakker werd probeerde ik mijn dromen te herinneren en spontaan herinnerde ik twee verhalen. Ik denk niet dat ik beelden van de droom herinnerd heb.

Wat ik me dus afvraag is of dit echt mijn dromen waren of dat mijn fantasie gewoon een paar verhalen in de ochtend verzonnen heeft, ik heb namelijk een behoorlijk actieve fantasie.

Hoe herinneren jullie je dromen? ook als een soort verhaal? of meer als een film dat je ook echt beelden ziet?

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 15 Apr, 2007  Reageer met quote

Wilcov schreef:
Hoe herinneren jullie je dromen? ook als een soort verhaal? of meer als een film dat je ook echt beelden ziet?
Dat verschilt bij mij. Soms herinner ik echt alleen puur een verhaal, of een stukje van een verhaal. Maar meestal heb ik er nog beelden bij. Daarom is het soms ook zo moeilijk dingen te beschrijven, omdat ik juist beelden heb en ik dat niet altijd even goed kan verwoorden. Zo kan ik nog goed een beeld voor me halen van vanacht dat ik lag terwijl een trein voorbij raasde en ik daardoor opzij schoof.

back to top
the1
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 2-3-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 03 Mei, 2007  Reageer met quote

Ik ga altijd op mijn rug in bed liggen en zeg een kwartiertje lang tegen mijzelf:

ik wil mijn droom onthouden

dat zeg ik terwijl ik uitadem.

De volgende keer dat ik uitadem zeg ik dan:

Ik wil lucide worden
of
De volgende keer dat ik droom, wil ik lucide worden

Als je dat doordoet, wordt het vanzelf een keer moeilijk om het steeds te herhalen. Dan val je terug op alleen de eerste zin. Dan ga je gewoon slapen.

back to top
Tim
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 30-6-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 09 Mei, 2007  Reageer met quote

Ansie schreef:
Ik onthoud mijn dromen juist beter als ik 'ruw' uit mijn droom getrokken wordt. Dat komt denk ik omdat ik meteen wakker ben en dus meteen over mijn droom kan ga nadenken. anders ebt mijn droom een beetje weg terwijl ik langzaam wakker wordt.

Maarja dan moet je wel meteen als je wakker wordt aan je droom denken en niet uren daarna. Want dan heeft het ruw wakker maken geen nut.

Yup, zo is het ook bij mij. Vanochtend ben ik door m'n wekker om 03:20 wakker geworden (WBTB) en ik kon m'n droom helemaal terughalen; ik werd namelijk midden in de droom wakker. Geen lucide droom gekregen overigens...

~Sandra~ schreef:
Wilcov schreef:
Dat verschilt bij mij. Soms herinner ik echt alleen puur een verhaal, of een stukje van een verhaal. Maar meestal heb ik er nog beelden bij. Daarom is het soms ook zo moeilijk dingen te beschrijven, omdat ik juist beelden heb en ik dat niet altijd even goed kan verwoorden. Zo kan ik nog goed een beeld voor me halen van vanacht dat ik lag terwijl een trein voorbij raasde en ik daardoor opzij schoof.

Dat heb ik ook, soms zie ik nog wel de beelden voor me, maar weet ik het verhaal niet meer echt (maar wel nog een bepaald gevoel). Maar meestal onthoud ik beide

back to top
moinsQ
Dreamscaper
LD4all lid
27
Laatst gezien: 16-11-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 15 Mei, 2007  Reageer met quote

Ik ben eindelijk weer terug into LD-en. Ik zit nu weer op deze site maar met insentief droomherinneren moet ik nog beginnen, dat doe ik binnenkort. In de tijd hiervoor heb ik echter een grote band met mijn onderbewustzijn opgebouwd. Een band met mezelf dus. En ik kan mijn onderbewustzijn vragen wat ik wil en ik krijg het. Ik ga nu kijken of dat ook werkt met dromen herinneren en met LD´s krijgen.

back to top
the1
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 2-3-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 25 Mei, 2007  Reageer met quote

Quote:
Een band met mezelf dus. En ik kan mijn onderbewustzijn vragen wat ik wil en ik krijg het

Zou je dat eens willen uitleggen. Lijkt me wel handig met LD'en.
_
Mijn dromen zitten ook vaak diep in mijn geheugen. Als ik een vergelijkbare situatie tegenkom, flitst in een keer mijn droom ook terug. Alle beelden, het hele verhaal.

Zonet nog. Ik ga waarschijnlijk werken bij een autobedrijf/showroom. Daar zal ik dus waarschijnlijk ook auto leren rijden, denk ik (ben 15). Opeens herinner ik mij een droom, waarin ik stiekum in de auto ging crossen door het dorp en naar Sneek toe. Heel vreemd.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: