EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

hoeveel dromen per nacht?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
XP43
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 14-7-2007
LDs:

hoeveel dromen per nacht?
BerichtGeplaatst: Vr 25 Mei, 2007  Reageer met quote

Hoeveel dromen onthouden jullie per nacht? Ik heb er vannacht 3 onthouden, maar heb het gevoel dat ik er nog minimaal 1 ben vergeten.
Ben benieuwd naar het maximaal aantal dromen wat iemand per nacht onthouden heeft.

back to top
Tomara
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-8-2008
LDs:

Een gemiddeld persoon heeft 5-6 dromen per nacht, als ik het me goed herinner.

Ik herinner me er meestal 2-3 per nacht. Soms meer, soms minder. Hangt er van af hoe vaak ik wakker ben geworden.

back to top
the1
LD4all lid
LD4all lid
21
Laatst gezien: 2-3-2009
LDs:

Als ik goed slaap (vanaf 9 uur 's avonds) en ik slaap de hele week al vroeg, onthoud ik er soms 4, meestal wel lange dromen. Ik slaap altijd wel de hele nacht door.

back to top
BaXiess
LD4all lid
LD4all lid
20
Laatst gezien: 8-9-2009
LDs: 4

ik slaap altijd vrij laat, 12 uur, kijk mijn leeftijd tounge2 ik weet niet of dat met het onthouden van dromen te maken heeft, ik onthoud meestal 1-2 dromen per avond, maar soms helemaal niet *-)

back to top
Xhin
Mnemosyne
LD4all lid
44
Laatst gezien: 19-4-2008
LDs:

Ik vind het lastig een gemiddelde te geven. Soms onthoud ik een aantal dagen helemaal niets, soms 3 a 4 per nacht...

back to top
SepHroT
LD4all lid
LD4all lid
25
Laatst gezien: 29-7-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 27 Mei, 2007  Reageer met quote

Ik heb een gemiddelde tussen de 2 en de 3 dromen, maar in zeldzame (vaak in combinatie met lucide bewustzijn zowel s'nachts als overdag) heb ik er wel eens 4.

Soms weet ik ook niet helemaal zeker hoeveel ik heb gedroomt, dit komt dan omdat ik me nog alleen maar fragmenten kan herinneren en ik niet zeker weet of het 1 hele lange droom was of 2 of 3 verschillende dromen. Soms zijn het meer dromen dan ik denk en soms zijn het gewoon lange dromen waarvan ik me alleen maar fragmenten kan onthouden en waardoor de illusie onstaat dat het meerdere dromen zijn.

Een vraag die daarbij in me opkomt is, hoe ver kan je spreken van verschillende dromen? Misschien houden we ons altijd wel de illusie voor dat het verschillende dromen zijn omdat we niet in alle droom processen bewust (kunnen) zijn? Wellicht dromen we nog steeds de eerste, de zelfde en de enigste droom. Kun je uberhaupt spreken over een onderscheid tussen dromen, waken en verschillende dromen?

back to top
Tomara
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 28 Mei, 2007  Reageer met quote

Ja. Ten eerste omdat de slaap is opgedeeld in verschillende fases. Er zit een natuurlijk muurtje tussen dromen.

Ten tweede zijn er genoeg mensen die 's nachts wakker worden tijdens een droom en daarna weer gaan slapen. Lang niet iedereen slaapt aan één stuk door. Iemand die veel dromen kan herinneren wordt ook vaak wakker 's nachts.

back to top
SepHroT
LD4all lid
LD4all lid
25
Laatst gezien: 29-7-2008
LDs:

Waar ik ook op doel is de vraag of ons 'wakkere' leven ook een droom is en of die natuurlijke grenzen wel echt grenzen zijn? Is dat natuurlijke muurtje niet een creatie van onze geest en zou het mogelijk zijn om al die natuurlijke muurtjes lucide te kunnen beklimmen? Zijn die muurtjes wel zo natuurlijk als wij denken?

back to top
Xhin
Mnemosyne
LD4all lid
44
Laatst gezien: 19-4-2008
LDs:

Tomara schreef:
Ja. Ten eerste omdat de slaap is opgedeeld in verschillende fases. Er zit een natuurlijk muurtje tussen dromen.

Ten tweede zijn er genoeg mensen die 's nachts wakker worden tijdens een droom en daarna weer gaan slapen. Lang niet iedereen slaapt aan één stuk door. Iemand die veel dromen kan herinneren wordt ook vaak wakker 's nachts.

Zo zie ik het ook. je wordt trouwens gemiddeld 10 x per nacht wakker, alleen herinner je je dat niet.
Als ik 3 a 4 dromen onthoud, ben ik ook 3 of 4 x wakker geworden en spreek ze dan direct in.
Ik denk dat ik me in de ochtend enkel de laatste herinner.

Ik had vanochtend na het inspreken trouwens mijn recorder niet uitgezet en heb 'm helemaal afgeluisterd en hoorde mezelf 'yihaaaaa' zeggen. grin Ik heb wrs iets erg leuks gedroomd, helaas geen herinnering...

back to top
Tomara
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

SepHroT schreef:
Waar ik ook op doel is de vraag of ons 'wakkere' leven ook een droom is en of die natuurlijke grenzen wel echt grenzen zijn? Is dat natuurlijke muurtje niet een creatie van onze geest en zou het mogelijk zijn om al die natuurlijke muurtjes lucide te kunnen beklimmen? Zijn die muurtjes wel zo natuurlijk als wij denken?

Onze werkelijkheid is zoals we hem waarnemen. En door onze manier van waarnemen te veranderen kunnen we onze werkelijkheid ook veranderen. Kort maar krachtig voorbeeld: is het glas half vol op half leeg?

Maar ik denk niet dat de werkelijkheid zo fragiel is dat er muurtjes omheen staan. Ik denk dat er een fundering is die voor iedereen hetzelfde is. De aarde is rond en appels vallen naar beneden en niet omhoog. Onze persoonlijke werkelijkheid is daar bovenopgebouwd. De fundering kunnen we niet aanpassen, maar we kunnen het huis wel verbouwen.

back to top
Ansie
Little Dreamer
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Chat Mods
Laatst gezien: 20-5-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 29 Mei, 2007  Reageer met quote

Het wisselt heel erg. Soms als ik slecht slaap heb ik wel 6 dromen op een nacht. Maar meestal onthoud ik er 1 of 2.

back to top
B.
^_^
LD4all lid
21
Laatst gezien: 5-9-2011
LDs: 20

BerichtGeplaatst: Di 29 Mei, 2007  Reageer met quote

meestal onthoud ik er 0 sadblauw. Soms 1, heeeeeeeeeeeel soms wel 2 :D

back to top
Nocebo
LD4all lid
LD4all lid
24
Laatst gezien: 6-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 10 Jun, 2007  Reageer met quote

Ja, ik onthoud er nu ook meestal maar 0, soms 1 of 2

back to top
VampieraNL
LD4all lid
LD4all lid
38
Laatst gezien: 12-12-2012
LDs: ± 1 per week

BerichtGeplaatst: Za 08 Jan, 2011  Reageer met quote

Mag ik 'n oud topic omhoog schoppen, we zijn nu bijna 4 jaar verder, dus weer nieuwe mensen op 't forum (waaronder ik wink5 ).

Gemiddeld herinner ik me 4 tot 5 dromen per nacht, soms uitschieters naar 7 en zelden geen herinnering.

Maar vannacht ben ik wel 'n droommachine geweest... ze bleven terug komen. 'T gekke was, toen ik net wakker was wist ik niks (en dat frustreerde me best), ze kwamen allemaal gedurende de dag (velen toen ik al van huis was en dus geen mogelijkheid had ze op te schrijven) terug. Ik kom voor vannacht op 'n aantal van... 11 eek2

back to top
eltane
LD4all lid
LD4all lid
eltane heeft een LD4all Quest gehaald!
21
Laatst gezien: 20-5-2013
LDs: Veel

BerichtGeplaatst: Za 08 Jan, 2011  Reageer met quote

Ik herinner tegenwoordig ook eigenlijk elke nacht 2 / 3 dromen

maar die 11 dromen, zijn dat ook inclusief hele kleine herinneringen van dromen? of echt 11 verhalen?:D

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.