EN | NL | FR

Gaan LD's ten koste van je nachtrust?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Elysion
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 1-11-2007
LDs:

Gaan LD's ten koste van je nachtrust?
BerichtGeplaatst: Di 30 Okt, 2007  Reageer met quote

Nou, zoals de titel al vraagt: Gaan LD's ten koste van je nachtrust? Want het lijkt me dat je tijdens een LD denkt (anders kun je toch niet doen wat je wilt?) en dat moet toch energie vergen?

back to top
Footprints
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 23-3-2012
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 30 Okt, 2007  Reageer met quote

Dat LD's ten koste gaan van je nachtrust kan waar zijn, maar meestal is dat niet van toepassing.

Tijdens een LD gebruik je niet meer energie dan tijdens een ND. Bij beide activiteiten werken je hersenen op volle activiteit (soms zelfs meer dan overdag). Het enige verschil is dat je bij een LD bewust stuurt wat je aan het doen bent, bij een ND doe je dat onderbewust.
Je kan het eigenlijk zien als een zelfbedachte beweging en een reflex: in beide gevallen gebruik je even veel energie, maar bij de ene bedenk je zelf dat dat gebeurt, en bij de andere heeft je bewustzijn er niks over te zeggen.
Nachtrust is eigenlijk ook een bedriegelijk woord. Tijdens de gehele nacht (ook in de diepe slaap) zijn je hersenen bezig informatie te verwerken, verbanden te leggen, etc. De hersenen werken op een hele andere manier dan overdag, maar ze werken wel.
Het enige 'onderdeel' van jezelf dat totale rust heeft in bepaalde delen van de nacht is je lichaam.

Ik zei in het begin dat het wel ten koste kan gaan van je nachtrust, maar dat is alleen als je elke nacht 4x WBTB doet, en dan niet goed kan inslapen (of soortgelijke gevallen). Dat soort gevallen kosten natuurlijk wel nachtrust.

back to top
Nr1
LD4all lid
LD4all lid
28
Researchers
Laatst gezien: 20-7-2008
LDs: 18

BerichtGeplaatst: Wo 31 Okt, 2007  Reageer met quote

en ookal zou je tijdens ld's veel energie gebruiken, duren ld's vaak niet langer dan 10-20 minuuten(teminste die van mij) en ik heb je ze (nog niet) elke nacht denk ik.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
Pseudos heeft een LD4all Quest gehaald!
34
Researchers
Laatst gezien: 14-10-2019
LDs: genoeg

Ik las in een boek dat je hersenactiviteit tijdens je slaap veel hoger is dan wanneer je wakker bent. Slapen is dus niet rusten, maar defragmenteren van je hersenen wink5
En als je lucide droomt is het slechts een fractie van alle verwerkte informatie door ND's. Ik denk dat het juist een extra verrijking is van je geest smile

back to top
Footprints
LD4all lid
LD4all lid
29
LDs:

Dat is deels waar, maar deels ook onzin.

'snachts werken hele andere delen in je hersenen. Actieve delen van overdag, zoals de centra voor zintuigen, hebben veel minder activiteit 'snachts. Andere delen van de hersenen hebben oppeens veel meer te doen 'snachts.

Het kan heel goed zijn dat je hersenen meer activiteit hebben overdag dan 'snachts. Het hangt er gewoon vanaf wat je aan het doen bent.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
34
Researchers

BerichtGeplaatst: Do 01 Nov, 2007  Reageer met quote

Footprints schreef:
Het kan heel goed zijn dat je hersenen meer activiteit hebben overdag dan 'snachts. Het hangt er gewoon vanaf wat je aan het doen bent.

Dat is ook wel wat ik bedoelde. Waar ik juist op wil hameren is dat het woord nachtrust eigenlijk verkeerd gekozen is als je weet wat er eigenlijk gebeurd met het slapen. Je lichaam heeft namelijk de ontspanning eigenlijk niet nodig. Dat kan eindeloos door blijven gaan. Het zijn echt gewoon de hersenen die alles weer op een rijtje moeten hebben.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 30-9-2018
LDs:

Pseudos schreef:
Footprints schreef:

Dat is ook wel wat ik bedoelde. Waar ik juist op wil hameren is dat het woord nachtrust eigenlijk verkeerd gekozen is als je weet wat er eigenlijk gebeurd met het slapen. Je lichaam heeft namelijk de ontspanning eigenlijk niet nodig. Dat kan eindeloos door blijven gaan. Het zijn echt gewoon de hersenen die alles weer op een rijtje moeten hebben.

Je kan ook lichamelijk moe zijn hoor, en dan heeft je lichaam wel degelijk ontspanning nodig.

back to top
Footprints
LD4all lid
LD4all lid
29
LDs:

Voor ontspanning van je lichaam is nachtrust niet nodig, dan kun je net zo goed even ergens ontspannen gaan zitten/liggen.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
34
Researchers

Footprints schreef:
Voor ontspanning van je lichaam is nachtrust niet nodig, dan kun je net zo goed even ergens ontspannen gaan zitten/liggen.

Precies! tounge2

Ik vind het echt heel apart dat je lichaam dat kan. Maar ik vraag me af. Kun je jezelf zo trainen met meditatie dat de slaap eigenlijk niet nodig is? Is lucide dromen daar al niet een voorbeeld van? Want dan balanceer je ook tussen slaap en wakker zijn.

back to top
Antoni
vrijheidsstrijder
LD4all lid
33
Laatst gezien: 2-7-2011
LDs: vroeger veel

Pseudos schreef:
Footprints schreef:

Precies! tounge2

Ik vind het echt heel apart dat je lichaam dat kan. Maar ik vraag me af. Kun je jezelf zo trainen met meditatie dat de slaap eigenlijk niet nodig is? Is lucide dromen daar al niet een voorbeeld van? Want dan balanceer je ook tussen slaap en wakker zijn.

Je bewustzijn zal altijd rust nodig hebben. En aangezien een lucide droom slechts heel kort is in vergelijking met een volledige nachtrust, kun je niet stellen dat lucide dromen heel je normale nachtrust vervangt. Het zou interessant zijn als je tijdens je hele slaap (lucide) zou kunnen dromen, maar dat lijkt me onmogelijk.

back to top
Footprints
LD4all lid
LD4all lid
29
LDs:

Men heeft experimenten gedaan met testratten (arme ratten..), waarbij ze de ratten wakker hielden. Na een tijdje (een aantal dagen) begonnen de ratten steeds minder te bewegen, en uiteindelijk overleden ze.
Dit experiment geeft aan dat je hersenen niet zonder slaap kunnen, anders gaat er gewoon iets mis.

Ik denk niet dat meditatie een vervanger kan zijn voor slaap, om meerdere redenen. Je valt bijvoorbeeld vanzelf in slaap als je lang genoeg mediteert. Je hersenen hebben een interne klok die stoffen aanmaakt als het nacht wordt. Als je jezelf niet uit alle macht wakker houdt, val je vanzelf in slaap. Er zijn mensen die enorm lang kunnen mediteren, maar ik denk niet dat ze dat kunnen zonder af en toe een dutje te doen.

back to top
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
33
Researchers
Laatst gezien: 30-4-2016
LDs: driemiljard

BerichtGeplaatst: Vr 02 Nov, 2007  Reageer met quote

Ja, arme ratten.. sadblauw

Overigens had ik gelezen dat die ratten vreemd genoeg aan onderkoeling overleden. Het is denk ik wel terug te koppelen op slaapgebrek want ik kan het ook ontzettend koud krijgen als ik een paar nachten de slaap niet kan vatten.

Wat lucide dromen betreft.. ik denk dat ook meetelt wat je doet in een lucide droom. Als je alles uit de kast trekt en zoveel mogelijk extremiteiten uitvoert denk ik dat je best vermoeid wakker wordt en als je het rustigaan doet je jezelf wat minder uitput. Ik denk dat, omdat bijvoorbeeld nachtmerries me enorm kunnen uitputten terwijl kalme prettige dromen me weer energie geven.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
34
Researchers

BerichtGeplaatst: Ma 24 Dec, 2007  Reageer met quote

Water schreef:
Wat lucide dromen betreft.. ik denk dat ook meetelt wat je doet in een lucide droom. Als je alles uit de kast trekt en zoveel mogelijk extremiteiten uitvoert denk ik dat je best vermoeid wakker wordt en als je het rustigaan doet je jezelf wat minder uitput. Ik denk dat, omdat bijvoorbeeld nachtmerries me enorm kunnen uitputten terwijl kalme prettige dromen me weer energie geven.

Ik krijg juist heel veel energie van veel gekkigheid tijdens een lucide droom. Ik sta dan op met lach en kan ik heel de wereld aan. tounge2
Komt waarschijnlijk omdat ik me dan heel vrij voel. En bij een nachtmerrie voel je je gevangen in slechte emoties en dat neemt energie van je weg. Dus voor mij geld het niet smile

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
Whitetiger heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 9-8-2011
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Wo 02 Jan, 2008  Reageer met quote

Soms als ik in (false) lucide dromen heel veel beweeg of heel veel dingen doe voel ik me best wel moe als ik wakker word.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
34
Researchers

BerichtGeplaatst: Wo 02 Jan, 2008  Reageer met quote

Whitetiger schreef:
Soms als ik in (false) lucide dromen heel veel beweeg of heel veel dingen doe voel ik me best wel moe als ik wakker word.

Ja, maar dat is dan puur lichamelijke uitputting. Net alsof je zou sporten. Het is niet zo dat meteen weer slaap nodig heb omdat je je emotioneel teveel hebt ingespannen.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: