EN | NL | FR

Luciditeit, gevaar in het echte leven?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Charlimoentje
LD4all lid
LD4all lid
26
Laatst gezien: 13-1-2008
LDs:

Luciditeit, gevaar in het echte leven?
BerichtGeplaatst: Wo 02 Jan, 2008  Reageer met quote

Dag iedereen, ik ben dus nieuw hier smile

Ik vind dit allemaal zeer interessant, maar 'k twijfel toch wel aan bepaalde dingen, en dat is:

stel dat je nu zo veel bezig bent met luciditeit, en je al enkele lucide dromen hebt gehad (ik heb dat dus maar een keer meegemaakt, voor ik hierover wist, ik realiseerde dat ik droomde en werd onmiddelijk wakker) en dat je dan eigenlijk in het echt, denkt dat je droomt. Dus ik bedoel eigenlijk dat je bevoorbeeld in het echte leven springt van het dak, omdat je denkt dat je droomt en kan vliegen.

Alvast bedankt voor de hulp enzo, 'k zou echt heel graag een antwoord krijgen op mijn vraag. Ik ben namelijk iemand die zo een beetje voor alles bang is. overspannen

Xx.

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
Whitetiger heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 9-8-2011
LDs: 100+

Allereerst welkom hier.
Wat nou net het aparte is van dromen en wakker zijn, is dat je het over het algemeen wel weet dat je niet droomt als je wakker bent, maar meestal niet weet dat je droomt als je droomt. Bij luciditeit weet je wel dat je droomt als je droomt maar volgens mij is andersom behoorlijk onmogelijk. Je moet volgens mij behoorlijk in de war zijn om als je wakker bent te denken dat je droomt. (onder invloed van alcohol of drugs ofzo) Dus ik zou me er maar geen zorgen over maken.

back to top
Charlimoentje
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Oh okay :D

Dank je smile
Mja, 'k dacht misschien zou het wel eens kunnen. Soms heb ik het wel dat ik niet meer goed weet wat ik heb gedroomd en wat ik gefantaseerd heb, want soms als m'n dromen niet helemaal gaan zoals ik wil, dan maak ik ze af als ik wakker ben. Of ik fantaseer gewoon iets voor ik ga slapen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Char.

Xx.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
Pseudos heeft een LD4all Quest gehaald!
34
Researchers
Laatst gezien: 11-11-2019
LDs: genoeg

Mijn ervaring met luciditeit is dat je 100% zeker weet dat je in een droom zit. Het is mij niet voorgekomen dat ik dacht dat ik lucide droomde terwijl ik wakker ben.
Je kunt voor jezelf een veiligheid inbouwen door nooit ergens van af te springen en vanaf de grond te stijgen. Maar daarmee leg je ook weer een beperking op je vrijheden in je droom.

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

Je kunt ook, voordat je iets gevaarlijks doet, altijd een reality check doen. Even op de klok kijken of naar je handen kijken (klokken en handen zijn in een droom altijd heel raar) en je weet direct of je droomt. Maar inderdaad, als je wakker bent dan zul je dat echt sowieso wel 100% weten! Behalve misschien als er iets ernstigs met je aan de hand is en je psychotisch bent ofzo... Maar daar heeft lucide dromen niets mee te maken.

back to top
Charlimoentje
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Maar ik onthoud redelijk veel van mijn dromen, mijn handen zijn altijd wel uiterst normaal en klokken zijn gewoon nooit aanwezig. xD
En de lichtknopjes RC zal ook niet werken, want er is altijd wel licht en ik heb begod geen idee waar lichtknopjes zijn. xD

Maar ik ken wel zo van die RC's die ook ECHT niet kunnen in het echt; 's wel handig. smile

Van de grond stijgen ipv springen vind ik ook wel een goed idee.. tounge2
Is misschien beetje veiliger enzo. :D

Nog een klein vraagje over iets anders ::

'K heb vannacht m'n tweede lucide droom gehad, maar ik werd wel onmiddelijk wakker.. Iemand een idee hoe ik dat kan voorkomen?

Dankje voor de antwoorden!

Xx.

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

Probeer je handen te wrijven en tegen jezelf blijven herhalen dat je aan het dromen bent. Dit helpt meestal wel om te blijven dromen. Anders kun je ook nog iets vastpakken in je droom, maakt niet uit wat, of een rondje om je eigen as draaien.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
30
Chat Mods
Laatst gezien: 30-9-2018
LDs:

Ik denk niet dat het veilig is om te zeggen dat je het altijd wel weet dat je in RL zit. Ik heb me wel eens zo blij gevoeld dat ik het gevoel had dat ik droomde. Ik was er bijna van overtuigd dat ik mijn hand door muur kon steken. Ergens achter in mijn hoofd wist ik dat het ceht moest zijn... Maar ik kon me goed voorstellen dat als ik een stapje verder was ik zou denken dat ik droomde. Dus ik doe altijd een RC op een veilige manier...

back to top
moinsQ
Dreamscaper
LD4all lid
28
Laatst gezien: 16-11-2008
LDs:

Mja, de mate van die soort fantasie verschilt ook per persoon. tounge2

back to top
Charlimoentje
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Mja een van mijn lievelings RC's zijn dus proberen te vliegen en neus dicht, mond dicht en proberen te ademen :D
Stel dat ik een beetje heb gedronken ofzo, en dat ik ineens het gevoel krijg da'k zweef :O

Meestal vraag ik me nooit af of ik aan't dromen ben in het echte leven, in dromen doe ik dat ook niet omdat ik denk dat alles gewoon normaal is... Is daar iets aan te doen? tounge2

Xx.

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 03 Jan, 2008  Reageer met quote

Ansie schreef:
Ergens achter in mijn hoofd wist ik dat het ceht moest zijn...
En dat typeert het wakende leven.
Hoewel ik het zelf ook wel eens heb gehad. Het gevoel dat ik in een droom zat, maar het klopt toch niet helemaal. Ik denk trouwens niet dat dit echt komt doordat ik bezig ben met Lucide Dromen, maar gewoon door iets anders. Maar zoals al gezegd je kunt dan gewoon nog een RC doen ^^

back to top
Kleine Ster
Nieuw lid
Nieuw lid
41
Laatst gezien: 23-1-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 23 Jan, 2008  Reageer met quote

nou ik ben daar echt wel eens mee in de war geweest ja.
ik gebruikte als een soort meditatie dat ik steeds tegen mezelf zei: dit is een droom (het leven dus, zeg maar).
op een nacht droomde ik... eerst draaide ik mijn lichaam uit, hing tegen het plafond als een bol energie, zweefde door het raam heen naar de volle maan. dan weet ik een tijd niks meer.
ik werd wakker.. dacht ik. ik droomde dat ik wakker werd, gewoon in mijn huis, begon het normale ritme van de dag. tot ik ineens iets opmerkte wta niet kopte en dacht: dit is een droom.
toen werd ik wakker... dacht ik. hetzelfde verhaal.
dit herhaalde zich tig keer, ik weet het niet, voor mijn gevoel wel 40x.
ik werd er een beetje paniekerig van, ik had zoiets van mijn god, het lijkt wel alsof er 40 versies van mijn leven zijn en ik kan de goeie niet meer terugvinden om in wakker te worden!
ik dacht, ik spring van mijn balkon, want dan ga ik óf vliegen óf ik word wakker. stond hevig te twijfelen op mijn balkon, droom ik nu wel echt? de straat zag er exact zo uit als anders. ik meende van wel dus ik sprong.. en vloog niet, werd ook niet wakker, maar landde met 2 voeten op de straat. echt niet relaxed.
toen werd ik wakker... maar ik wist het niet zeker! dit keer was het van de wekker en ik dacht wel dat het echt was, maar ik bleef twijfelen. ik dacht ik zal maar gewoon opstaan en naar mijn werk gaan, want als het geen droom is kom ik te laat anders.
onder de douche dacht ik, ik doe een reality check. de kraan van mijn douche zat namelijk al weken vast, ik kreeg hem niet verder dan een bepaald punt gedraaid. dus om mezelf gerust te stellen draai ik aan die kraan, en uiteraard.. draait ie dus ineens wel verder!
ik schrok me rot. ben wel gewoon naar mijn werk gegaan, maar pas rond een uur of 4 's middags was ik ervan overtuigd dat ik echt niet droomde.

anyway, om een lang verhaal kort te maken, als ze mij ooit plat onderaan een raam of balkon vinden, heb ik me vergist wink hoewel ik sinds die tijd de voorkeur geef aan me laten optillen door de wind als ik weer twijfel of ik droom en wil vliegen!

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
Whitetiger heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 9-8-2011
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Do 24 Jan, 2008  Reageer met quote

dat lijkt me dan inderdaad het verstandigst

back to top
twin
dromenvanger
Moderator
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 10-11-2019
LDs:

Ik ben daar nog steeds wel eens mee in de war, als ik eenmaal een LD heb (niet zo vaak) dan wordt ik vaak ook na de droom vals wakker. En dat wil wel tot 3-4 x achterelkaar gebeuren, nou dan weet ik niet meer of nou wel of niet echt wakker ben. En RC wordt dan steeds lastiger, zelfs klokken doen dan normaal (mijn handen hebben nooit gewerkt als RC). Ik droom heel erg veel, en soms dan denk ik ook wel eens wat verteld te hebben of heeft iemand me een belofte gedaan en als ik dat dan na ga blijkt dat niet te kloppen en heb ik het dus gedroomd.

back to top
Nr1
LD4all lid
LD4all lid
28
Researchers
Laatst gezien: 20-7-2008
LDs: 18

@ Kleine Ster
zo dat lijkt me nogal eng.. als ik nu bijvoorbeeld rondkijk ben ik er wel van overtuigtdtdt dat dit geen droom is omdat ik weet dat ik deze hele dag heb mee gemaakt zonder stukken eruit enzo. en ik kan me niet echt voorstellen dat ik wakker zou zijn en niet zou weten of ik wakker ben.
en wat je zegt over dat je je afvraagt of je droomt terwijl je wakker bent herken ik in de woorden vanEric Bond Hutton:
"If I find myself asking 'Am I dreaming?' it proves that I am, since this question would never occur to me in waking life. asking oneself "Am I dreaming?" in a dream would seem to prove that one is. And yet that is precisely what he had often asked himself in waking life. Therein lay a paradox. What was he to conclude? That it does not prove one is dreaming, or that life really is a dream?
dan zou je inderdaad kunnen denken dat je slaapt. of is het leven wellicht een droom:P maar dat lijkt me ook weer zo onwaarschijnlijk hmm

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: