EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Vraag over zelfhypnose in LD

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
42
Laatst gezien: 13-1-2010
LDs:

Vraag over zelfhypnose in LD
BerichtGeplaatst: Do 09 Okt, 2003  Reageer met quote

Ik las op het engelse forum een reactie van Jeff over zelfhypnose in LD's om de duur van de LD te verlengen. Graag zou ik hier wat meer over leren. Is er iemand die een uitleg kan geven ?

back to top
koffie
Gast

LDs: enkele

Hi Child Of Zion ik ben de Jeff van het engelse forum..
ik zal je er iets over vertellen..ik hoop dat je wel iets van een eeg of hersengolven afweet.

ik ben 10 jaar lang erg met bewustzijn bezig geweest in al haar vormen in combinatie met een EEG machine.
Door meditatie, zelfhypnose en trance tijdens een eeg opname te doen viel het me op dat na elke actieve bewustszijns laag een passieve volgt.

Dus:

Beta golven bij gewoon wakker en actief bewustzijn.
alfa als je je ontspant en de ogen sluit maar volledig alfa lukt me alleen bij een echte wild of zen meditatie..dan is het gewoon leeg zijn..heel weinig actief zijn met je hersenschors. Daarachter komt dan theta de fase van beelden..droom fase dus..daarna de diepe slaap die ook weer als een leegte wordt ervaren ookwel de delta golven.

Wat me dus op viel was dat alfa golven een isolator zijn tussen wakker zijn en dromen! Simpel gezegd als je dromen qau hersengolven te veel gaan lijken op het echte wakker patroon..het wakker zijn, wordt je ook wakker. Beta golven en theta golven zullen namenlijk altijd vechten om dominantie..dus 100% lucide zou echt ontwaken betekenen..omdat de beta golven die je maakt als je wakker bent de theta golven weg drukken.

Zo bedacht ik dus dat als ik theta en alfa golven kan op roepen in mijn beleving ik de droom langer kan laten duren omdat tijdens een droom dit de meest voorkomende herselgolven zijn.
En hypnose is zo'n oefening waar je hersengolven omlaag gaan..van de snelle beta golven naar de langzamere alfa en de nog langzamere theta goven tot zelfs delta..de diepe slaap.
Met hypnose of zelfhypnose kun je dus je hersengolven vertragen en zo het ontwaken vertragen..en de lucide droom verlengen.

Je moet hier voor echter wel al echte zelf hypnose ervaring voor hebben.
Omdat je anders wel suggesties geeft maar je eenvouding weg geen associatie hebt om de suggestie te verrrijken met een beleving (je geheugen)
Wat een beginner doet met zelfhypnose is steeds de suggestie koppelen aan de beleving zodat ook je geheugen (associatief geheugen) je helpt en de suggestie..het hypnose proces ondersteunt!

IK kan gewoon in mijn lucide droom naar een bloem kijken en dan door 1 puntige concentratie rechtstreeks in een hypnose belanden, een trance dus, omdat ik het gevoel al ken! Dus kan ik dat trance gevoel ook oproepen. Ook kan ik, als ik het anders wil doen bereiken door gewoon "slaap" te roepen terwijl ik naar 1 punt kijk..telkens de suggestie slaap roept bij mij al lagere hersen golven op..vertraagt dus mijn hersen processen al..omdat trance me zo bekend is.
Of gewoon mijn droom lichaam in slaap laten vallen door suggesties of gedeeltelijk. Het komt er op neer dat ik door deze technieken mijn lds van gem 2 minuten naar zo'n 18 minuten trek..das al een hele verbetering voor mij lol want met de spin techniek redt ik dat echt niet..er is nog een betere tech voor die hypnose maar dat laat ik nu even.
Ook heb ik een alfa trance ontwikkelt en die blokkert beta golven zodat je ook niet snel wakker wordt, door juist heel veel alfa golfen te creeren die ervoor zorgen dat het beta aandeel niet te groot wordt.

Wat je moet leren wil je dit in je dromen kunnen toepassen is dat je echt eerst in real life zelfhypnose probeert.
Je doet dat door heel basic te beginnen een suggestie te koppelen aan een beleving.
De allerbeste en eenvoudigste is je lichaams ontspannning te verbinden met je uitademing.
Uitademing kan delta golven opwekken en is dus erg bruikbaar in zelfhypnose en meditatie en trance in al haar vormen.

Wat je doet met die basis oefening is heel simpel..
Je gaat op bed liggen en sluit je ogen.
Je legt je handen bv op je buik of naast je lichaam.
Eerst observeer je of je wel ontspannen lekker ligt.
Vervolgens zeg je telkens in je zelf "elke keer als ik uitadem laat ik me zelf helemaal gaan!" en dit zeg je zo gekozen dat wanneer je echt uitademt je ook in je hoofd bij het zeggen bent gekomen van het gedeelte van de suggestie "gaan"
Je zult dan beleven dat de suggestie aangevult wordt door het beleven van loslaten en daar gaat het juist om.
Dit moet je echt wel 20 tot 30 minuten oefenen en dan toch wel een paar weken. Vervolgens kan je dan die suggestie en uitademing eens gaan gebruiken op je armen of handen of benen..dus ze bij elke uitademing helemaal laten gaan (in ontspanning) echt loslaten koppelen aan uitademen. Als je uitademt ontspant je lichaam namenlijk geheel vanzelf!
Op een gegeven moment hoef je de tekst niet meer te zeggen maar elke keer als je uitademt zul je automatisch jezelf loslaten in deze oefening.

Als je dit onder de knie hebt ga het dan eens proberen in je lucide dromen en kijk eens wat er gebeurdt. wink
Je hebt dan nl de tekst niet meer nodig..gewoon uitademen leidt dan al tot loslaten van jezelf colgate
Ook kan je deze techiek erg goed voor een wild gebruiken.

Dit is het een beetje in het kort..ik heb de nodige details weg gelaten en ik heb niet veel uitgebreid uitgelegd, maar zo heb je wel een idee!

IK gebruik deze suggestie dus in mijn lucide droom om mijn droom bewustzijn te vertragen..zodat ik niet snel wakker wordt.
Verder kan je als je eenmaal in trance bent de meest fantastische dingen doen in je lucide dromen.
1 van mijn favorieten (het boek van het onderbewustzijn) is gewoon je hele droom beheersen, want dat kan ook natuurlijk met deze suggesties als je eenmaal in een trance bent in je droom! Dus zien wat je wilt zien en door de trance daar extreem intens van genieten en het vasthouden..
Het wil dan trouwens wel gebeuren dat je hele droom je bewustzijn wordt,
je beseft en ervaart dan dat jij de droom bent in elk aspect..niet langer als toeschouwer allleen maar een beetje alsof je de matrix zelf bent!
Maar soieso werken alle suggesties veel beter als je eenmaal in een droom trance bent door middel van zelfhypnose..ik ken geen betere controle..het heeft mij doen beseffen dat droom fase en hypnose erg verwante bewustzijnstoestanden zijn.

Het boek van het onderbewustzijn is (voor mij) een zwart boek creeren in je ld..of gewoon een willekeurig boek laten zweven en zeggen "onderbewustzijn laat me zien wat je wilt!" Dan klapt het boek open en laat een film zien die bepaalt wordt door je onderbewuste, en dat is vaak zo ontzettend creatief. Als je daar een lichte trance van maakt stap je zo de wereld in die het boek je toont en kan je ook zo de hele droom worden met je bewustzijn..het matrix idee wink
Erg leuk en aan te raden.
Een droom trance is erg verslavend omdat je je totaal vrij voelt van alle shit in het gewone leven..dat is soms een super blizz ervaring waar geen drugs tegen op kan lol zeker weten!

Als je eenmaal hypnose kan toepassen in je ld gaan er vele nieuwe deuren open die tot nu toe gesloten bleven..je wordt de droom! en ook de slaap kun je dan zijn...het bewustzijn is niet langer omhuld door de slaap..maar de slaap is omhuld door je bewustzijn. Your the one!

Jeff

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
Laatst gezien: 6-12-2010
LDs:

Ik weet niet veel over zelfhypnose. Maar als ik het goed begrepen heb, moet je om zelfhypnose toe te passen, hetzelfde doen als tijdens zazen. Klopt dit? Wat is het verschil dan met zazen en zelfhypnose, behalve dat je je zelf toelaat in slaap te vallen tijdens de zelfhypnose en dat je tijdens zazen jezelf dwingt helemaal wakker te zijn?

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
42
LDs:

Thanx Jeff voor het duidelijke en uitgebreide antwoord, ik was namelijk geïnteresseerd geraakt omdat ik vroeger veel experimenteerde met zelfhypnose (nooit goed in geworden overigens), het leeg maken deed ik toen door in gedachten een trap af te lopen waarbij elke trede stond voor meer rust in mijn hoofd. Ik heb dit ook gedaan via de ademhalingsmethode. Vroeger gebruikte ik deze techniek om mezelf te genezen van een bepaalde pijn, of griep, of gewoon om warme voeten te krijgen (handig in de winter wink )

Ik ga met jouw aanwijzingen toch weer eens te beginnen, voornamelijk omdat dit IRL ook helpt om rust te krijgen in mijn gedachten. De onrust van de laatste tijd is niet goed gebleken voor LD's.

back to top
koffie
Gast

BerichtGeplaatst: Vr 10 Okt, 2003  Reageer met quote

Wouter het grootste verschil zit hem er in dat je met suggesties werkt en dus niet volledig leeg bent zoals bij zen je streven is.
Het is dus tussen vol en leeg in zijn...niet wakker, niet slapen maar beide een beetje en erg met suggesties werken. In zen laat je de suggesties weg en blijf je leeg.

Jeff

back to top
koffie
Gast

Succes Child of Zion! colgate

Jeff

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
42
LDs:

Bedankt, zal ik wel nodig hebben, want ik merkte gisteren al dat het tegenwoordig een stuk moeilijker is dan vroeger toen ik jong was. Als ik mijn hoofd namelijk leeg heb, flitst er toch in één keer weer een alledaags item in mijn hoofd. Ik gebruik overigens hele zachte Zen meditatie muziek om een eerste rust basis te leggen.

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

zeer interessant jeff smile

Ik denk dat jou methode meer controle heeft dan de methode die ik nu gebruik, en misschien uiteindelijk ook makkelijker te bereiken is voor de meeste mensen.

Ik blijf namelijk nog steeds lucide gewoon door pure wilskracht meestal... of iets dergelijks.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
42
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 15 Okt, 2003  Reageer met quote

Zeg Jeff/koffie, afgelopen tijd ben ik begonnen om me voor te bereiden op zelfhypnose in een LD, ik ben eerst een week aan het experimenteren om mijn geest leeg te maken, dit leek mij een goede eerste stap. Nu werd ik echter afgelopen nacht lucide en dacht aan dit experiment en wou me dus stabiliseren door mijn geest leeg te maken, dat gaf een schokkend goed resultaat in stabiliteit en helderheid, alleen werd ik in één keer een diepe slaap gebracht waardoor ik absoluut niks meer weet van het vervolg van deze LD.

Ik weet dat ik veels te snel mijn techniek in een LD wilde toepassen, maar ja de kans bood zich aan dus gelijk proberen. Nu zou ik graag willen weten wat er fout gegaan is.

back to top
koffie
Gast

BerichtGeplaatst: Do 16 Okt, 2003  Reageer met quote

Je hebt jezelf..dat gene dat jij herkent als zelf nog niet in die leegte geintegreerd en dus toen je daar volledig in slaagde tuimelde je met veel succes de slaap binnen.
Simpel gezegd..je hebt je zelf nog helemaal niet voldoende laten wennen aan dit leeg zijn..deze vorm van slaap. En dus toen je creerde waar je om vroeg tuimelde je letterlijk in slaap. Je gaf dus doordat je er nog niet aan toe was en mee om kon gaan letterlijk het stuur over aan je onderbewuste.
Was ik jou onderbewuste dat zou ik me rot gelachen hebben lol.
Beetje als iemand die leert racen maar alleen weet waar het gas pedaal zit en niet waar het stuur is of de rem...lol

Eerst langer oefenen..dan pas toepassen ridder ChildofZion! colgate
Op zijn minst een maand of 2 maanden.
Tip..blijf je dit toch houden besef dan dat je leeg zijn suggestie ook in een
lichtere vorm toepasbaar is met waarschijnlijk goed resultaat.
Zo'n suggestie is net als je versnellingspook..leer schakelen wink
Dus je hoeft niet perse van zijn 1 naar zijn 4 mag wel maar hoeft niet.

Maar als compliment...als jij hier echt mee door blijft gaan gezien je resultaat in korte tijd kun je ver komen hiermee..in iedergeval een heel leuk eind...Your the one!

Maar wel even geduldig zijn eerst lol haha colgate

Als je je leeg maakt...(zonder slaap suggestie..dus alleen geen gedachten)..alpha golven..dan is je droom altijd meteen stabiel.
In een ld is dat super...kan je van alles kom je nog wel achter wink

Mooi Gedaan ChildofZion, meen ik!

Jeff

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.