EN | NL | FR

Hoi, ik ben nieuw - vraagjes

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Locious
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 29-7-2014
LDs: 2

Hoi, ik ben nieuw - vraagjes
BerichtGeplaatst: Do 15 Mei, 2014  Reageer met quote

Dag alle dromers!

Ik had laatst blijkbaar een lucide droom, toen ik nog niet wist dat dit zo heet. Ik probeerde te googlen of je dit kunt trainen en toen heb ik gelezen over luciditeit en ben ik op dit forum terecht gekomen!

Ik vind het erg interessant dat er zo een nieuwe wereld open ligt om te ontdekken! Ik heb vroeger weleens meerdere keren gehad dat ik bewust was dat ik droomde en dat ik alles kon doen zonder consequenties. Alleen heb ik nog niet veel geëxperimenteerd, en heb ik me (zoals ik me kan herinneren) 5 goede lucide dromen gehad in mijn leven. Ik ben nu 19 jaar.

Sinds maandag ben ik me hier helemaal in gaan focussen. Diezelfde nacht erna was ik een soort van lucide. Ik gebruikte WBTB, maar ik kan me niet herinneren dat mijn wekker is afgegaan, blijkbaar te moe. Ik was een soort van lucide, ik wilde kijken of de lucht inderdaad zo anders was en deze was inderdaad heel mooigekleurd, maar ik werd er steeds half van wakker door de felheid. Uiteindelijk denk ik toch dat ik droomde dat ik lucide was en dat het toch een valse lucide droom was. Dit was niet hoe ik mijn vroegere lucide dromen ervaarde.

De volgende nacht had ik een normale droom, maar ik noteer nu alles op mijn laptop. Ik merkte dat er veel meer in mijn droom zat dan dat ik dacht. Toen ik aan het schrijven was kwamen er steeds meer herinneringen.

Ik droom altijd al veel en maak veel mee in dromen, wat niet iedereen heeft heb ik gehoord. Daarom ben ik benieuwd wat ik hiervan kan maken en het lijkt me erg interessant.

Maar paar vraagjes:
1. Als je een wekker zet om dan daarna even te checken dat je bewust wilt gaan dromen daarna (WBTB dacht ik?), moet deze dan echt een paar uur voordat je wakker moet, of midden in de nacht rond 3 uur?

2. Is de REM-slaap pas het moment dat je echt droomt? Er wordt gezegd dat je normaal een uur droomt. Is dit dan altijd vlak voordat je wakker wordt of bij het uitslapen vaak?

3. Bij de MILD of WILD (weet niet welke meer) wordt er gezegd dat je gelijk je droom in kan treden. Maar dit zou dan betekenen dat je gelijk kan dromen en niet pas droomt aan het einde van de slaap, zoals ik me afvroeg bij vraag 2.

Ik ben benieuwd!

En nu ga ik lekker dromen en lekker lucide worden! - hoop ik

Groeten!

back to top
Lore1998
My dream, my world
LD4all lid
21
Laatst gezien: 28-12-2014
LDs: 50+

BerichtGeplaatst: Za 17 Mei, 2014  Reageer met quote

1. Als je WBTB wil gaan doen maakt het niet precies uit wanneer je het doet. Doe het gewoon ergens in het midden van de nacht, 3 uur lijkt me perfect.

2. Hier weet ik niet het juiste antwoord op maar wat ik bij mezelf altijd ervaar is dat ik altijd droom vlak voor ik wakker wordt. (het kan ook zijn dat ik doorheen mijn slaap periode ook droom maar me die dan gewoon niet kan herinneren.) Maar als ik een droom onthoud is het omdat ik vlak erna wakker wordt.

3. Je bedoeld WILD en bij WILD slaap je gewoon als normaal tot je aan de droom fase komt en je moet proberen je er de heletijd van bewust te blijven. Het voelt eigenlijk alsof je je lichaam in slaap laat vallen, maar in je hoofd blijf je wel attent. Zeer moeilijk want je dwaalt heel makkelijk af en dan val je uiteindelijk toch gewoon in slaap, maar je moet er veel voor oefenen

Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt, weet er zelf ook niet alles van tounge1

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
58
Laatst gezien: 17-10-2019
LDs: 410

BerichtGeplaatst: Ma 19 Mei, 2014  Reageer met quote

Locious,

Ben het niet helemaal eens met Lore.

1. Ik zou mijn wekker niet midden in de nacht zetten. De kans dat je lucide gaat dromen is het grootst tegen de tijd dat je normaal wakker wordt. Daarvoor steeds minder en aan het begin van de nacht is het vrijwel nihil. Het gaat erom dat je een gezonde nachtrust heb 6 tot 7.5 uur en dan nog een cyclus van 1 tot 1.5 uur kan slapen. Dus zet de wekker na 6 uur slapen bijvoorbeeld voor een WBTB.
Als je verder kan uitslapen nadat je normaal wakker wordt dan hoef je helemaal geen wekker te zetten. Maar na een WBTB is het wel nodig dat je nog in slaap kan vallen anders heeft het geen zin.

2. Ja. Je slaapt in cyclussen van 1.5 uur. In het begin met veel diepe slaap en weinig remslaap. En dat wordt in de loop van de nacht steeds minder diepe slaap en steeds meer remslaap per cyclus. Droomtijd per nacht weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat ik mijn dromen later in de nacht steeds beter kan herinneren. Dan droom je ook meer.

3. Met WILD kan dat maar het is niet echt makkelijk. Je kan je bijvoorbeeld in slaap telen. 1. Ben ik aan het dromen ? 2. Ben ik aan het dromen enz. Op een gegeven moment ga je vreemde geluiden horen en daarna worden de beelden steeds duidelijker gevormd. Omdat je afvraagt of je aan het dromen bent kan je op zo'n manier lucide worden.

back to top
Locious
Nieuw lid
Nieuw lid

BerichtGeplaatst: Di 20 Mei, 2014  Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg allebei, heb ik meer een idee waar ik mee bezig ben.

Ik kan jullie met trots vertellen dat ik afgelopen weekend m'n eerste echte lucide droom heb gehad na een weekje dagboek bijhouden. Die andere lucide droom was te kort, dat was nadat ik de eerste keer had gelezen over dit bestaan. Maar deze echte lucide droom was bij het uitslapen, waar dus idd meer kans bij is, omdat ik dan continu na het wakker worden ga dromen.

De aanleiding waardoor ik lucide werd, kan ik me niet goed herinneren. Wat ik wel deed, was dit keer in mijn handen wrijven (dit deed ik de eerste keer toen ik lucide werd niet en toen dwaalde ik gelijk weer af en liet me weer meeslepen). Toen ik in mijn handen wreef voelde ik een apart gevoel: Alsof ik echt op de grond stond en er kwamen meer heldere beelden tevoorschijn, alsof ik echt bestond. Kan dit kloppen?

Ik ging op avontuur en het lukte me dit keer om te vliegen, maar het ging wel heel raar, want de grond verdween steeds totdat ik wilde landen en toen teleporteerde ik een soort van. Mijn omgeving was wel nog een beetje abstract.

Wat wel apart was, was dat ik na een korte tijd een FA kreeg. Ik droomde dat ik wakker werd en ik was daar niet van bewust, dus ik dwaalde af en ik had mijn luciditeit verloren. Maar wat is eigenlijk de reden dat je vaak een FA krijgt als je lucide wordt? Alsof je droom niet wilt dat je bewust ervan wordt, dat het onnatuurlijk is ofzo?

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
58
Laatst gezien: 17-10-2019
LDs: 410

BerichtGeplaatst: Di 20 Mei, 2014  Reageer met quote

Gefeliciteerd Locious dat is wel heel snel. Dromen kunnen heel echt overkomen.
Ik heb vaak ook tastgevoel bij lucide dromen. En de omgevingen lijken soms levensecht alleen sommigen dingen kloppen wel en andere echt niet. Lijkt soms of al je herinneringen door elkaar gehutseld worden met een verrassende uitkomst.
En ook meteen gevlogen in je eerste lucide droom. Mijn droomomgeving lijkt
soms een beetje cartoonachtig, net zoals in een stripverhaal. De lucht en zon
bijvoorbeeld. Lucide dromen gaan vaak gepaard met een FA. Reden daarvan weet ik niet. Lijkt dan net of ik wakker wordt in mijn eigen slaapkamer of bij die bij van mijn ouders uit mijn jeugd. Slaap er soms nog wel eens. Doe vaak een RC als ik wakker wordt, klopt het wel allemaal.

back to top
Locious
Nieuw lid
Nieuw lid

BerichtGeplaatst: Wo 28 Mei, 2014  Reageer met quote

- dit bericht kan verwijderd worden, dubbelpost -

Laatst aangepast door Locious op Di 03 Jun, 2014, in toaal 3 keer bewerkt
back to top
Locious
Nieuw lid
Nieuw lid

BerichtGeplaatst: Wo 28 Mei, 2014  Reageer met quote

Dit is echt balen zeg. Na die tijd is het me niet nog eens gelukt tot nu toe. Wat ik wel had was het volgende:

Ik droomde dat ik mijn vriendin alles aan het vertellen was over lucide dromen en wat ik dus daarmee probeer en etcetera. Maar blijkbaar drong het toen niet tot me door dat t een droom was. /facepalm

back to top
Locious
Nieuw lid
Nieuw lid

Zo realistisch!
BerichtGeplaatst: Zo 01 Jun, 2014  Reageer met quote

Ok vanochtend bij het uitslapen had ik bllijkbaar mijn beste lucide droom dat ik er steeds door twijfelde, omdat het zo realistich aanvoelde.

De reden dat ik lucide werd, was omdat ik met klasgenoten was, waarvan twee meisjes uit me klas er totaal anders uitzagen dan normaal en ik kon dat maar niet begrijpen. Toen drong het met tot me door dat het een droom moest zijn. Ik besloot maar gewoon de spiegel in te kijken om een RC te doen, maar toen schrok ik! Ik zag mezelf precies als dat ik was. Ik zag mijn spiegelbeeld en hij was realistisch en alles klopte! Ik kneep mezelf en voelde een vage pijn! Toen probeerde mezelf te laten stikken, maar toen kon ik wel blijven ademen gelukkig! Vervolgens wreef ik in mijn handen.

Het was jammer dat ik geen plannen had gemaakt voor mijn LD, omdat ik laatste tijd beetje had opgegeven. Ik besloot dus maar de groep uit te gaan en toen riepen mijn klasgenoten me na toen ik spontaan wegvloog. Het lukte me gelijk te vliegen, maar niet hoger dan 5 meter. Dat lukte me soms als ik echt geloofde dat dit kon. Uiteindelijk besloot ik maar de luciditeit te verhogen door te roepen "Hogere luciditeit!". Ik schrok me toen ook te pletter toen ik dat riep, omdat ik mezelf ook keihard hoorde roepen, terwijl ik niet eens wist dat dit kon in een droom. (Sommigen beweerden namelijk dat je een RC kon doen door proberen te schreeuwen en dan zou je merken dat er geen geluid uit kwam). Ik dacht bijna dat ik zelf in mijn echte bed ook aan het schreeuwen was.

Verder liep ik de kerk in die er stond en die was bijzonder mooi. Het leek net een gigantisch kathedraal. Voor de rest heb ik nog autogereden, maar ik kon niet zoveel, want mijn wereld was heel beperkt. Het kathedraal was opgesloten met gebouwen.

Tip voormezelf:
Volgende keer toch plannen maken voor als ik lucide wordt, want ik was echt lang lucide. Dit was echt zonde.

Apart gevoel:
Ik vroeg me altijd af hoe echt die lucide dromen waren. Mijn vorige waren heel abstract en vaag, maar deze: Deze was zo realistich!
- Toen ik in de spiegel keek, zag ik precies mezelf op alle details!
- Ik voelde pijn, waarschijnlijk omdat ik eraan dacht toen!
- Ik zag de hele wereld waar ik was helemaal gedetaillerd, zelfs de tegels.
- Ik voelde de wind en frisheid toen ik vloog!
- Ik kon echt keihard schreeuwen in mijn droom.

Alleen het autorijden ging niet zoals normaal, waarschijnlijk omdat dit een lastig mechanisch voertuig is, dat kan een droom niet precies realiseren. Net zoals een simpele lichtknop.

Laatst aangepast door Locious op Wo 04 Jun, 2014, in toaal 3 keer bewerkt
back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
47
Laatst gezien: 9-10-2019
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jun, 2014  Reageer met quote

Gefeliciteerd Locious! Dat lijkt me een goeie ervaring. Zo helder en zo realistisch.

Ik snap dat je jezelf doelen gaat stellen voor als je lucide wordt. Welke doelen heb je bedacht? Daar ben ik wel benieuwd naar smile

En uiteindelijk heb je dus maar twee weken hoeven 'wachten' op je tweede LD, wat eigenlijk niet zo lang is toch (Ik zelf ben al weer bijna een maand lichtelijk gefrustreerd omdat nummer 2 op zich laat wachten wink )

Succes met je volgende avontuur!

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: