EN | NL | FR

deja vu

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

deja vu
BerichtGeplaatst: Ma 13 Sep, 2004  Reageer met quote

Zonet had ik weer een deja vu, het is leuk om je er een beetje op te concentreren als je daar in zit, proberen het gevoel een vast te houden en te kijken waar het nou vandaan komt. Soms is het als het ware alsof je eventjes op een plek komt waar alles al gebeurd is!

Ik blijf het een ontzettend interessant verschijnsel vinden, nog steeds ben ik er niet achter wat het nou is. Wat me wel vaak overkomt, is dat ik hetzelfde deja vu een aantal keren na elkaar heb, met bijvoorbeeld een paar dagen ertussenin. Ik herinner me dan in een deja vu het feit dat ik precies hetzelfde deja vu al eerder heb gehad, wat het nog ingewikkelder maakt!

Sommige deja vu's voelen echt aan alsof je een soort omweggetje maakt om de realiteit heen, vooral dus als je je er op concentreert. Hebben anderen dat ook wel eens zo sterk? Ik kan verder niks voorspellen ofzo, het duurt ook niet heel lang, het is gewoon een bepaalde situatie, een bepaald woord, een bepaalde manier waarop iemand zit of staat etc waardoor mijn hersenen even op kortsluiting gaan.

back to top
TaZ
Planeswalker
LD4all lid
Laatst gezien: 16-10-2006
LDs:

Ik blijf tegenwoordig ook altijd even stil zitten, en kijk om me heen. Het is grappig, eerst duurden mijn deja vu's niet zo lang, maar nu kunnen ze oplopen tot een paar seconden.

back to top
Dirk
LD4all lid
34
Researchers

TaZ schreef:
Ik blijf tegenwoordig ook altijd even stil zitten, en kijk om me heen. Het is grappig, eerst duurden mijn deja vu's niet zo lang, maar nu kunnen ze oplopen tot een paar seconden.

Ja leuk he, volgens mij kun je het wel een beetje trainen!

back to top
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
33
Researchers
Laatst gezien: 30-4-2016
LDs: driemiljard

Dan moet je minder gaan slapen.

Als je vermoeid bent gebeurt het wel eens dat je iets ziet wat meteen tegelijk wordt omgezet als herinnering binnen je hersenen en dan krijg je zo'n deja-vu.

Ik ben er dol op.

back to top
sterredag
daydreamer
LD4all lid
sterredag heeft een LD4all Quest gehaald!
43
Researchers
Laatst gezien: 24-6-2017
LDs: soms

Ik sta er altijd langer bij stil, omdat ik niet het idee heb van dit heb ik eerder meegemaakt, maar echt dit heb ik gedroomd zoveel jaren terug ongeveer, ik probeer me dan meer van die droom te herinneren, maar dat blijft zwaar moeilijk

back to top
Laatst gezien: 2-1-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 16 Sep, 2004  Reageer met quote

een de ja-vu krijg je als je hersenen een momentje stilstaan, daardoor denk je dat je het eerder hebt gezien, maar eigenlijk heb het pas net gezien.
Tenminste dat heb k erover gelezen..

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 16 Sep, 2004  Reageer met quote

gewoon_laura schreef:
een de ja-vu krijg je als je hersenen een momentje stilstaan, daardoor denk je dat je het eerder hebt gezien, maar eigenlijk heb het pas net gezien.
Tenminste dat heb k erover gelezen..

Nee, het is als je ene hersenhelft sneller is dan je andere, volgens de wetenschappelijke verklaring. Geen stilstaande hersens, lijkt me niet zo goed voor je.

back to top
Dirk
LD4all lid
34
Researchers

BerichtGeplaatst: Vr 17 Sep, 2004  Reageer met quote

Volgens mij is er nog steeds geen algemeen aangenomen verklaring. Mijn steeds dezelfde terugkerende deja vu's bestrijden de verklaring van laura ook.

Mijzelf schiet net een leuke verklaring te binnen. Let op:

In je hersenen in het heel erg belangrijk dat informatie direkt 'gelabeld' wordt. Zou dat niet gebeuren, dat zie je precies hetzelfde als je nu ziet, alleen je zou er niets van begrijpen. Bij elk mens zou je opnieuw moeten nadenken of het wel een mens is, bij elke boom in je blikveld moet je steeds opnieuw stilstaan. Gelukkig gebeurt dat wel, en op hetzelfde moment dat we ons beeld binnenkrijgen, zien we het niet alleen, maar is een mens direkt een mens, en een boom direkt een boom. Die labels zijn niet te zien in je beeld, maar ze zitten in je hersenen. Daarom ook vinden we bepaalde auto's zo 'schattig'; omdat bijvoorbeeld de koplampen net zo staan als de ogen van een baby!

Welnu; als niet een enkel object, maar een bepaalde situatie (niet alleen visueel; ook qua geur, geluid, jouw gedachten op dat moment...) heel erg lijkt op een situatie die eerder is geweest, treedt dat systeem weer in werking. De situatie wordt dan niet herkend als een 'echte' situatie in het nu, maar als de beleving van een herinnering, als een moment uit het verleden! Dat kan een echte situatie zijn geweest, maar ook een droom (zoals bij veel goede oplossingen opvallend het geval is, biedt dit dus de middenweg tussen twee eerdere ideeŰn).

Opeens plaatsen je hersenen jou dus niet meer in het nu, maar in een herinnering, jouw 'ik' wordt eventjes terug verplaatst naar het verleden of naar een droom. Vandaar het vaak sterke 'dit is niet echt' dissociatieve gevoel!

Op dezelfde manier ontstaat ook de flashback na een ernstig ongeluk of een andere extreme ervaring.

Helemaal zelf bedacht; zou dit een plausibele verklaring zijn?

back to top
sterredag
daydreamer
LD4all lid
43
Researchers

Ik vind het een hele goeie!!!! smile

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

Maar... verklaart dat ook een fenomeen dat ik vrij vaak mee maak en ik meestal ook gewoon Deja-Vu noem?

Dit gebeurt er: Ik maak iets mee, wat ik voor zover ik weet nog nooit heb meegemaakt. (Kan natuurlijk van alles zijn.) Ik denk er ook verder niet bij na.

De volgende dag ofzo denk ik het nog een keer over, maar dan krijg ik plotseling het gevoel dat ik het al vˇˇr die eerdere gebeurtenis van een dag eerder ook al eens heb meegemaakt, terwijl ik, net als bij een deja-vu weet dat dat onmogelijk is.

Hoe wil je dit verklaren?

back to top
Dirk
LD4all lid
34
Researchers

Gerret schreef:
Maar... verklaart dat ook een fenomeen dat ik vrij vaak mee maak en ik meestal ook gewoon Deja-Vu noem?

Dit gebeurt er: Ik maak iets mee, wat ik voor zover ik weet nog nooit heb meegemaakt. (Kan natuurlijk van alles zijn.) Ik denk er ook verder niet bij na.

De volgende dag ofzo denk ik het nog een keer over, maar dan krijg ik plotseling het gevoel dat ik het al vˇˇr die eerdere gebeurtenis van een dag eerder ook al eens heb meegemaakt, terwijl ik, net als bij een deja-vu weet dat dat onmogelijk is.

Hoe wil je dit verklaren?

hee, dat heb ik ook wel eens! Misschien wordt het deja vu op het moment zelf niet getriggerd, maar wel opeens op het moment dat je er als een herinnering aan terugdenkt. Maar het is wel iets anders, ik zou het niet echt een deja vu willen noemen. Zoiets vindt namelijk niet echt plaats in het nu, het is niet de werkelijkheid op het moment zelf die oplost maar die in een herinnering. Het is iets anders als je denkt 'dit heb ik me al eerder herinnerd', maar zo is het niet volgens mij.

back to top
Laatst gezien: 23-1-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 02 Okt, 2004  Reageer met quote

woeps stomme dubbelpost..

Laatst aangepast door Baziej op Za 02 Okt, 2004, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Laatst gezien: 23-1-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 02 Okt, 2004  Reageer met quote

Dirk schreef:
(niet alleen visueel; ook qua geur, geluid, jouw gedachten op dat moment...)

Het is bij mij bijna nooit zo dat ik het zelfde denk of ruik, bijna alleen hetzelfde zie.

back to top
sterredag
daydreamer
LD4all lid
43
Researchers

BerichtGeplaatst: Do 07 Okt, 2004  Reageer met quote

in keffers topic in voorbij dromen land schreef ik:

dit was dus een moment van dejavu.... weer zo┤n moment dat ik denk dit heb ik wel eens gedroomd een paar jaar terug... dat ik op dit forum zat en er werd veel gepost er was iets heel belangrijks en ik was heel enthousiast.. in mijn droom was het ook alsof tijd heel snel ging kan me er helaas niet meer van herinneren, behalve dan dat de kleurachtergrond in mijn droom ook deze kleur blauw had.

back to top
Susanne
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 12-11-2004
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 12 Nov, 2004  Reageer met quote

Ik heb ook wel eens dat iemand iets verteld en dat ik dat dan eigenlijk al wist. B.v. toen een collega vertelde dat ze zwanger is, had ik zoiets van, daar heb ik een soort flits van in mijn hoofd gehad. Het moment van die flits gaat zo snel dat ik er verder ook geen aandacht aan besteed (of kan besteden?) Het is ook niet zo dat die flits dan gelijk naar boven komt als ik desbetreffende persoon spreek/zie, maar meer als die persoon dan dus iets verteld dat ik denk, hee daar heb ik een flits van gehad. (Is het een beetje te begrijpen of is het erg wazig..!!) Zou dit ook een soort van deja-vu zijn?

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: