EN | NL | FR

Waarom we dromen vergeten

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
Laatst gezien: 9-12-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 12 Nov, 2004  Reageer met quote

Uw collega draagt een bloemetjesblouse, en opeens weet u het weer: u droomde vannacht dat u onder een waterval uw ex tegenkwam! Hee, wacht eens: het was uw ex, maar tegelijkertijd ook uw buurman! Hé? Hoe zat het nou?
Waarom is het zo lastig om dromen te onthouden? En waarom glipt een droom ons door de vingers als we hem navertellen? De groningse geheugenexpert Douwe Draaisma vond een aantal mogelijke verklaringen. Draaisma: "Het geheugen onthoudt dingen het liefst in de vorm van een verhaal, dus in taal. Dromen zijn echter beeldverhalen (noot van Wouter: meestal toch, niet altijd). Als je beelden in woorden probeert uit te drukken, gaat er een hoop verloren. Zelfs als ik een, voor mijn gevoel, heel duidelijke droom aan mijn vrouw vertel, vind ik al dat ik hem geweld aandoe. De taal vereist bovendien een bepaalde logica. Omdat een droom zich hier totaal niet aan houdt, met flashbacks, rare sprongen in de tijd en dingen die in werkelijkheid niet kunnen, raak je de draad kwijt. Beelden zijn niet goed in taal te vatten." Meer (soms heel nuchtere) verklaringen geeft Douwe Draaisma op zondagochtend 31 oktober in de serie herfstlezingen in Paradiso, Amsterdam.

*lezingencyclus (herinnering en verbeelding", oktober/november in Paradiso, Amsterdam.

Bron: 'Psychologie Magazine', Oktober 2004, Pag. 11

Inderdaad blijk ik beter mijn dromen te onthouden, vooral op lange termijn, indien ik ze tekende of schilderde, ook (en zelfs vooral) mijn LD's. Misschien moeten we wel concluderen dat een nieuwe manier van droomnotatie zich aandient, namelijk door ze te tekenen ipv op te schrijven. Het opschrijven maakt de droom moeilijker, als je de droom meteen in beelden snel optekent onthou je die wellicht langer.

back to top
Arie
Bombarie
LD4all lid
53
Laatst gezien: 15-10-2007
LDs:

Boeiend. Ik heb wel eens gedacht bij mijn DJ: een schetsje zou eigenlijk veel handiger zijn. Ik teken alleen niet zo best. Toch maar eens proberen.

back to top
Sylvain
Blood Guard
LD4all lid
30
Laatst gezien: 10-10-2007
LDs:

hmm, ik wil best m'n dromen tekenen het punt is echter dat ik het echt weet hoe de beelden er uit zien in m'n hoofd, alleen ik kan dat niet vertalen naar een schilderij of tekening..ik heb het namelijk al eens geprobeerd sadblauw

back to top
Juniper Hecate
Lucide Dromer
LD4all lid
Laatst gezien: 16-11-2004
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 15 Nov, 2004  Reageer met quote

Tja ik kan niet zo goed teken en ik schrijf mijn dromen altijd op. Maar opzich wel een goede theorie.

Juniper Hecate

back to top
Sylvain
Blood Guard
LD4all lid
30
LDs:

het is een heel erg goede theorie aangezien je bij tekenen Héél goed moet weten hoe iets er uit ziet als je iets specifieks wilt tekenen..je moet je droom dus erg goed onthouden met alle details erbij wil je hem goed kunnen tekenen.

ik had bijvoorbeeld laatst een droom waarin een soort dolfijn voorkwam. Ik weet nog precies hoe de droom ging en ook hoe de dolfijn voelde en eruit zag maar Toch kan ik hem niet tekenen! Ik heb toch niet genoeg details opgeslagen neem ik aan sadblauw als ik 'm nu zou tekenen zou het een gewone dolfijn worden..en dat was het zeker niet.

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
LDs:

Nog een belangrijke opmerking over het geheugen.
We zijn vaak onzeker over onze herinneringen. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de onzekerheid van onze herinnering geen verband houdt met de correctheid van onze herinneringen. Inderdaad, als ik een beeld uit een droom op papier zet (beeldend of met woorden) en ik voel me onzeker over mijn herinnering, dan ga ik daar toch soms op door en laat mijn onzekerheid achterwege. Veelal, of zelfs bijna altijd, blijken mijn herinneringen dan helderder en even correct.

back to top
Fee
Slaapmuts
LD4all lid
32
Laatst gezien: 23-9-2012
LDs: de tel kwijt!

Ik zou mijn dromen (of tenminste de meeste) niet in een tekening vast kunnen leggen. Als het een lange droom is, kom ik op meerdere plekken met soms verschillende sferen. Dan zou ik dus eigenlijk meerdere tekeningen moeten maken, maar dat neemt weer teveel tijd in beslag, want dan vergeet ik het.
Ik blijf wel schrijven ^^ .

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

Ja ik zou het niet kunnen. Ook omdat dromen maar voor een klein deel uit beelden bestaan: veel bepalender voor de ervaring van de droom is de samenhang en opeenvolging tussen beelden en het gevoel daarbij.

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
LDs:

Dirk schreef:
Ja ik zou het niet kunnen. Ook omdat dromen maar voor een klein deel uit beelden bestaan: veel bepalender voor de ervaring van de droom is de samenhang en opeenvolging tussen beelden en het gevoel daarbij.

Er wordt eigenlijk bedoeld dat beelden bepalender zijn dan het verhaal op zich. Dus net de bizarre opeenvolging van de beelden zorgt voor de moeilijk te onthouden dromen. Het opzoeken in je geheugen van concrete beelden, in plaats van het droomverhaal, zou er net voor kunnen zorgen dat je je droom helderder en beter onthoudt.

back to top
Liesje
Drs. E.
LD4all lid
43
Researchers
Laatst gezien: 2-10-2013
LDs:

Volgens mij zou een combinatie van tekenen en schrijven het beste moeten werken. Ik merk zelf vaak, dat de sfeer in een droom heel moeilijk uit te schrijven is. Dan ben ik het verhaal aan het opzetten en voel/zie alles weer, het komt alleen niet goed over op papier.
Met tekenen kan je soms meer gevoel weer geven.

Hoewel ik het denk ik wel moeilijk zou vinden om dingen te tekenen, omdat ik een pietje precies ben, het moet wel kloppen, ook kleine details en aangezien ik niet zo'n goede tekenaar ben...

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
LDs:

Ervaringen zijn even moeilijk te beschrijven als te tekenen. Het geheim steekt hem in een pure beschrijving. Stel bijvoorbeeld dat je in literatuur een passage leest die zeer erg spannend is. De schrijver zal niet schrijven "het is spannend", neen, hij zal de omstandigheden schetsen, beschrijven, en dit zo gedetailleerd mogelijk. Het is dan niet nodig om er bij te zeggen dat de omstandigheden "spannend" zijn. Met een tekening is het hetzelfde. Je tekent niet "spanning", maar je tekent een nauw steegje in het donker, rook vanuit het ondergrondse, vuilnis links en rechts, lange schaduwen. Je tekent of beschrijft enkel het fenomenologische, het waarneembare, en zo zeg je tussen de regels, indirect wat je ervaring is: spanning.

back to top
Sylvain
Blood Guard
LD4all lid
30
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 16 Nov, 2004  Reageer met quote

Wouter_R schreef:
We zijn vaak onzeker over onze herinneringen. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de onzekerheid van onze herinnering geen verband houdt met de correctheid van onze herinneringen. Inderdaad, als ik een beeld uit een droom op papier zet (beeldend of met woorden) en ik voel me onzeker over mijn herinnering, dan ga ik daar toch soms op door en laat mijn onzekerheid achterwege. Veelal, of zelfs bijna altijd, blijken mijn herinneringen dan helderder en even correct.

hmm die onzekerheid heb ik ook sterk, vaak als ik dingen opschrijf over mijn dromen heb ik sterk het gevoel dat het lijkt alsof ik er dingen bijbedenk al weet ik dus echt niet of dat zo is.. overspannen

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

Sylvain schreef:
Wouter_R schreef:

hmm die onzekerheid heb ik ook sterk, vaak als ik dingen opschrijf over mijn dromen heb ik sterk het gevoel dat het lijkt alsof ik er dingen bijbedenk al weet ik dus echt niet of dat zo is.. overspannen

Die onzekerheid had ik aan het begin dat ik met dromen actief bezig ging vaak over het feit dat ik lucide was. "Was ik nu echt lucide of droomde ik dat maar?" Hoe langer ik erover nadacht, hoe onzekerder ik werd, maar aan het begin wist ik het heel zeker dus hield ik me daar maar aan vast. smile

back to top
Sylvain
Blood Guard
LD4all lid
30
LDs:

hmm, ja dat heb ik dus veel gehad als ik een LD had, wist ook niet of het nou echt was.. (gelukkig maakten jullie me wijs van wel grin )

back to top
...Eric...
Dreamcatcher
LD4all lid
29
Laatst gezien: 7-4-2013
LDs: ?

ik heb vroeger 1 keer een droom getekend omdat het zo indrukwekkend was en ik het zeker niet wou vergeten, ik weet nog precies hoe het eruit zag, egt heel erg duidelijk alles. maar ik zou niet zomaar een droom kunnen tekenen daar zijn ze veelste onduidelijk voor meestal.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: