EN | NL | FR

Verschil tussen dromen en uitreden?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
saskia
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-10-2007
LDs:

Verschil tussen dromen en uitreden?
BerichtGeplaatst: Di 28 Aug, 2007  Reageer met quote

Op internet ben ik op zoek gegaan naar de verschillen tussen een (lucide) droom en een uittreding. Vanalles kwam ik tegen maar het geeft niet echt een duidelijk beeld waar ik echt iets mee kan. O.a. heb ik gelezen dat iedereen eens uittreed, dat je jezelf ziet liggen, je mensen ziet die jou niet zien, het wakker-schrik-moment(alsof je valt) etc. Graag zou ik wat voorbeelden willen lezen van mensen die dit zelf hebben ontdekt, wat de ervaringen zijn, hoe ze erachter zijn gekomen en of ze zichzelf een bepaalde techniek hebben aangeleerd om uit te treden.

back to top
Tomara
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-8-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 29 Aug, 2007  Reageer met quote

Uittredingen zijn nooit wetenschappelijk bewezen, lucide dromen wel. Volgens mij zien veel mensen lucide dromen aan voor uittredingen, omdat vooral WILDs vaak in de eigen slaapkamer beginnen.

Dromen spelen zich allemaal af in je eigen hoofd en dat je je bewust bent van het feit dat je droomt en je de droom naar wens kunt aanpassen, dan heet het een lucide droom.

Uittredingen spelen zich af in de werkelijke wereld, je zou als een soort van geest door de omgeving kunnen dwalen, kunnen zien wat anderen aan het doen zijn etc.

back to top
BeerBrew
Nieuw lid
Nieuw lid
44
Laatst gezien: 23-8-2007
LDs:

Ik heb wel gehoort van uittredingen, maar deze gebeurde vooral tijdens een operatie waarbij iemand volledig onder narcose was.
Ik ga er ook niet vanuit dat je tijdens een narcose lucide kan zijn.

Groeten
BeerBrew

back to top
saskia
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-10-2007
LDs:

Ik heb tijdens een middagdutje op de bank een LD gehad. Toen zweefde ik door mijn woonkamer en het zag er anders dan normaal uit en moest veel moeite doen om niet weg te zweven. Omdat ik mezelf niet op de bank zag liggen en de huiskamer er anders uit zag dan in werkelijkheid wist ik dat het om een LD ging en geen uittreding.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit bent uitgetreden, omdat dat waarschijnlijk wel een erg aparte ervaring zal zijn en je het waarschijnlijk nooit meer vergeet zal ik die ervaring ook nooit hebben gehad. Op internet lijkt het alsof mensen LD en uittreding soms door elkaar halen?! Vandaar mijn vraag ook wat het verschil is tussen uittreden en een LD. Maar tijdens een uittreding ga je dus echt uit je lichaam, wat ik vaak gelezen heb en wat Tomara ook weer bevestigd. Maar als je dan gevonden word tijdens je uittreding is het dan ook echt zo dat ze je levenloos vinden, of is dit een spookverhaal? En kan je worden ontvoerd door "wezens" die zich voordoen als een overledene dierbare?

Maar het uittreden tijdens een narcose of tijdens een trauma zijn toch bijna-dood-ervaringen, of is een bijna-dood-ervaring dan een onbewuste uittreding? Maar dan klopt het weer niet als mensen bewust tijdens hun slaap uittreden zoals bv. bij Robert Monroe! Nog meer stof om over na te denken, wel interresant wink5.

Hmm, ik heb eigenlijk wel erg veel vragen. Heeft er misschien iemand een goed boek gelezen over uittredingen(ervaringen, over de misverstanden,etc). Ik zelf heb "Vrij reizen in andere dimensies" van Ute Kretzschmar gelezen, erg mooi maar of het echt geloofwaardig is probeer ik nu een beetje te onderzoeken.

i.i.g. alvast bedankt voor jullie reacties Tomara en BeerBrew

back to top
Tomara
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-8-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 30 Aug, 2007  Reageer met quote

Zoals ik al zei zijn uittredingen niet wetenschappelijk bewezen en is er de ruimte voor mensen om er hun eigen draai aan te geven.

Maar als je ervaringen bij elkaar grijpt en vergelijkt kun je een paar dingen concluderen:
1. Een bijna dood ervaring hoeft niet te zeggen dat je de omgeving van buiten jezelf kan zien. Veel mensen spreken over een fel licht, een zeer vredig gevoel etc. Deze ervaringen wordt door de wetenschap eenvoudig uitgelegd: als je doodgaat maakt je brein bepaalde stofjes aan, waardoor je gaat hallucineren.
2. Daarnaast is er een ander soort ervaring en die hebben we al omgeschreven.

Ik denk dat je die twee het beste los van elkaar kunt zien.

Wat er met het lichaam gebeurt als iemand uittreed is niet te zeggen, omdat niemand het ooit heeft vastgelegd (tenminste, niet op een betrouwbare manier).

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 30 Aug, 2007  Reageer met quote

@Saskia

Je zweeft feitelijk helemaal niet door je woonkamer. Het gevoel dat je zweeft is omdat je lichaam in slaap is en dus geen signalen meer aan jou geeft dat je ergens ligt in een bepaalde positie. Je fantasie maakt er dan van alles zelf van inclusief het gevoel dat je zweeft. Net als in andere dromen kan het ook namelijk zo zijn dat je aandacht makkelijker uitgaat naar het idee dat je loopt, staat, ligt, zit. Maar dan is het opeens geen uittreding, is het wel?

Dat is nou juist het belangrijkste verschil, of de omgeving ook klopt met wat er in werkelijkheid om je heen gebeurt. Dat is niet zo als het nacht is en je kamer is verlicht, of als de meubels op een andere plaats staan of er voorwerpen zijn die je niet in je huis hebt. Dan is het een LD.

Wat suizingen hier en daar in je hoofd is ook geen uitredings-specifiek teken.

Je bent niet als schijndood als je uitgetreden bent. Automatische functies als hartslag en ademhaling gaan i.t.t. een klinisch dood ervaring nog gewoon door. Wat je ziet bij een uittreding is binnen de uittredingen weer afhankelijk van je afstemming. Let wel dat je in lucide toestand iets bewuster bent en dus al makkelijk je kunt indenken dat je nog in je kamer bent en dat je fantasie dus bij een zweefgevoel dat in de kamer plaatst waarin je dan ligt en dat het net is alsof je door je kamer heen zweeft. Als je die kamer goed kent (dat ken je doorgaans, als het om je slaapkamer gaat) dan droom je van die kamer en weet je daar ook de begrenzingen van dus kun je je daarin aardig behendig bewegen terwijl je voortdurend denkt te weten waar je bent. Het is hoogst verraderlijk om te denken dat het een uittreding is maar dat is een illusie.

Hoe het komt doordat een aantal mensen dat toch beweren? Omdat spirituele mensen 100.000 verschillende meningen hebben terwijl er maar 1 waarheid is. Dan heb je dus ook dat onder die mensen die zelf het wiel weer opnieuw menen te moeten uitvinden, altijd wel een paar zijn die roepen dat het een uittreding is op grond van het gevoel dat je zweeft en verder niks.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: