EN | NL | FR

Van welke stof zijn dromen eigenlijk gemaakt?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
Pseudos heeft een LD4all Quest gehaald!
34
Researchers
Laatst gezien: 20-10-2019
LDs: genoeg

Van welke stof zijn dromen eigenlijk gemaakt?
BerichtGeplaatst: Ma 21 Jan, 2008  Reageer met quote

Ik ga er redelijk van uit dat het onze hersenen zijn die dromen aanmaken. Maar welke stoffen creeeren dromen? Is het eigenlijk wel een chemische samenstelling? Of is het niets meer dan een elektrische verbinding? Maar hoe kun je dat dan onthouden?

back to top
Hendrik
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 26-2-2010
LDs: 5

BerichtGeplaatst: Di 22 Jan, 2008  Reageer met quote

Ik heb geen idee, je uzlt het eens aan een hersendokter moeten vragen.

back to top
lucidecees
vegaman
LD4all lid
32
Laatst gezien: 18-2-2009
LDs: om de nacht

ik heb wel eens een artikeltje gelezen wat gebeurt met je hersenen tijdens je dromen. ik ga het ff opzoeken, gevonden smile

Op het moment dat een slaapcyclus bijna voltooid is beginnen hersencellen in de hersenstam (boven in de nek, onderaan in achterhoofd) te vuren; het REM stadium start op dat moment. Er zijn speciale cellen die dit doen; deze werken met stoffen die de elektrische potentiaaltjes doorgeven – neurotransmitters. De neurotransmitters die tijdens dromen actief zijn (zogenaamde cholinen) zijn heel anders dan die overdag actief zijn (aminen). Dat zorgt ervoor dat we geen informatie uit de buitenwereld verwerken, maar informatie die onze eigen hersenen maken. Onze hersenen zitten in een gesloten systeem: ze verwerken alleen informatie die ze zelf hebben gemaakt. Daarom gaan dromen ook over mensen, locaties en handelingen die we in het echt niet doen (want we liggen in bed).
Daarbij zorgen deze zenuwcellen ervoor dat nog drie dingen gebeuren:

1. Ze schakelen de motorische zenuwen uit om te voorkomen dat je ’s nachts ineens je dromen uit gaat leven (je droomt dat je rent, maar je rent niet je bed uit).
2. Ze prikkelen het limbisch systeem in de middenhersenen, waardoor de dromer een bepaalde emotie ervaart (dromen zijn bijna zonder uitzondering erg emotioneel). Dit gaat via hele snelle PGO-golven.
3. Ze prikkelen de occipitale cortex (visuele systeem) in het achterhoofd die ervoor zorgt dat alle oude herinneringen, dagelijkse ervaringen en fantasie in beeldvorm voor je ogen verschijnen. De beelden in een droom zie je echt; ze zijn niet zo maar ingebeeld. Het zijn eerder hallucinaties, de beelden worden door je eigen visuele systeem voor je eigen ogen geprojecteerd. Tijdens dromen zijn je hersenen dus een filmprojector.

Tegelijkertijd staat tijdens dromen een gedeelte van de prefrontale cortex uit (de dorsolaterale prefrontale cortex). Dit hersengebied wordt onder andere in verband gebracht met het korte-termijn geheugen, of beter gezegd: het werkgeheugen. Het regelt verschillende zaken zoals ergens de aandacht op richten, een handeling plannen en uitvoeren en al je verschillende gedachten en handelingen goed coördineren. Het werkgeheugen zorgt er ook voor dat je je kunt herinneren waar je op dit moment mee bezig bent, wat je net hebt gedaan en wat je straks wilt gaan doen.
Omdat dit werkgeheugen in dromen minder actief is, werken de hersenen overdag anders werken dan tijdens dromen. Overdag verwerken de hersenen informatie op een actieve manier: we denken dan logisch, lineair en doelgericht. Tijdens dromen werken de hersenen echter op een compleet andere manier, waardoor we in dromen informatie op een onlogische, brede en associatieve manier verwerken. In onze dromen is voor logica geen plaats. Daardoor komen ook zoveel vreemde dingen voor: je vader kan tijdens een gesprek in je buurman veranderen, er zitten bizarre monsters achter je aan of klasgenootjes van de basisschool lopen ineens door je woonkamer

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
34
Researchers

Wow, mooi stukje!

De cholinen dus :D Echt knap dat ze zoveel al weten over de hersenen. Maar nog steeds weten ze niet te verklaren waar nou onze geest zich vast houdt smile

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
Whitetiger heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 9-8-2011
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Do 24 Jan, 2008  Reageer met quote

inderdaad het gene wat me het meest opvalt aan dromen is het grote gebrek aan logica. Maar in de dromen vind je al die rare dingen over het algemeen wel vanzeflsprekend

back to top
...Eric...
Dreamcatcher
LD4all lid
29
Laatst gezien: 7-4-2013
LDs: ?

Ik denk dat dat stukje tekst maar heel globaal en vereenvoudigt vertelt wat er werkelijk allemaal gebeurt. Ik ga eens kijken wat ik er over kan vinden.

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
29

ik denk inderdaad dat het heel globaal is om het een beetje begrijpelijk te houden

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
34
Researchers

Ik vraag me idd ook af wat er gebeurd als je lucide droomt. BLijkbaar werken er dan neuronen door elkaar heen.

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
29

dat denk ik dus ook

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
29

je zou lucide dromen dan dus als een fout kunnen zien

back to top
omnivarious
lucid-thinker
LD4all lid
29
Laatst gezien: 17-2-2011
LDs: veel

idd

Whitetiger schreef:
inderdaad het gene wat me het meest opvalt aan dromen is het grote gebrek aan logica. Maar in de dromen vind je al die rare dingen over het algemeen wel vanzeflsprekend

ja, en om lucide te dromen moet je die "vanzelfsprekendheid" afleren toch?

back to top
Nr1
LD4all lid
LD4all lid
28
Researchers
Laatst gezien: 20-7-2008
LDs: 18

Pseudos schreef:
Wow, mooi stukje!

De cholinen dus :D Echt knap dat ze zoveel al weten over de hersenen. Maar nog steeds weten ze niet te verklaren waar nou onze geest zich vast houdt smile

wie zegt dat we een geest hebben?
misschien is 'onze geest' niets meer dan een elektrische verbinding of een chemische samenstelling.
dat is eigelijk eerder waar ik in geloof dan dat we echt een geest of ziel ofzo hebben die voort blijft 'leven' als onze hersens dood zijn.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
34
Researchers

Whitetiger schreef:
je zou lucide dromen dan dus als een fout kunnen zien

Of als een stap verder in de evolutie waardoor we beter kunnen overleven wink5

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
29

BerichtGeplaatst: Ma 28 Jan, 2008  Reageer met quote

Ik vind het zelf ook geen fout hoor maar het zou chemisch gezien een soort foutje zijn. mmm hoe kun je beter overleven door lucide te dromen?

back to top
...Eric...
Dreamcatcher
LD4all lid
29
Laatst gezien: 7-4-2013
LDs: ?

BerichtGeplaatst: Wo 30 Jan, 2008  Reageer met quote

Hobson probeert vooral de chemie van het dromen te ontrafelen. Dierexperimenten hebben uitgewezen dat tijdens de droom twee belangrijke boodschappermoleculen in de hersenen, serotonine en norepinefrine, grotendeels afwezig zijn: de productie van deze neurotransmitters ligt tijdens de REM-slaap – de droomfase - volledig stil. Een derde neurotransmitter, acetylcholine, wordt tijdens de droom juist in sterk verhoogde mate aangemaakt. De hersenen baden als het waren in acetylcholine, volgens Hobson te vergelijken met een een gecontroleerde epileptische aanval. “Je visuele en emotionele centra worden ermee gebombardeerd.” Een klein groepje zenuwcellen diep in de hersenstam is verantwoordelijk voor deze acetylcholine-vloedgolf; als een soort knipschakelaar brengen ze het brein ermee in dromenland.

bron: http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/4887275/item s/5126052/

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: