EN | NL | FR

Lucide nachtmerrie

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 3-1-2018
LDs: Lost count

Lucide nachtmerrie
BerichtGeplaatst: Do 25 Aug, 2011  Reageer met quote

Dagen lang werd ik geteisterd door een nachtmerrie;
Ik sta 's nachts beneden in de kamer. De gordijnen zijn nog niet gesloten, ik zie niks buiten, in het raam zie ik mijn reflectie.
De twee gordijnen moeten worden gesloten, het eerste gordijn sluit ik zonder problemen. Als ik bij het tweede gordijn kom springt er ineens iets op uit het duister en knalt tegen het raam. De ene nacht was het een bebloed lichaam, de andere nacht een of ander monster, iedere nacht weer iets anders.
Na zeker een week lang dezelfde nachtmerrie te hebben gehad werd ik tijdens de nachtmerrie lucide. Ik sloot het eerste gordijn weer zonder problemen, bij het tweede gordijn was ik voorbereid. Ik zag het wezen in het donker staan en toen heb ik keihard geschreeuwd. Héél hard geschreeuwd, de ruit vloog eruit. Het wezen vluchtte. Daarna heb ik geen last meer van de nachtmerrie gehad.
Vreemd hè?

De laatste nachtmerrie gaf mijn zo'n enorm gevoel van macht, echt een enorm goed gevoel. De hele dag voelde ik mij mega goed. :D

Iemand anders eens een lucide nachtmerrie gehad?

Laatst aangepast door RudyL90 op Do 25 Aug, 2011, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Laatst gezien: 29-7-2014
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 26 Aug, 2011  Reageer met quote

Ja, aan het eind van een lucide droom kwam ik in een klein kamertje (eigenlijk meer een doos) vast te zitten met een enorme spin. Ik vermoordde hem en toen werd ik vrijgelaten.

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 2-6-2017
LDs: 38

BerichtGeplaatst: Vr 26 Aug, 2011  Reageer met quote

Wow, te gek. Volgens mij kan je startpost weleens wat mensen motiveren die lucide proberen te dromen doordat ze last van nachtmerries hebben. wink
Ik heb er in juli twee gehad waarin ik werd achtervolgd. Werd al snel gepakt door de achtervolgers en de nachtmerrie werd alleen maar erger, wat ik achteraf behoorlijk raar vind. Want al vanaf dat ik klein was dacht ik altijd dat je in dat soort dromen kon rennen wat je wilde, je werd toch nooit gegrepen (en je moest je omdraaien om je angst te confronteren). Nou, dit was bij mij absoluut niet van toepassing. Ik pieker een beetje, voornemen om lucide te worden en ze weg te vegen of door blijven rennen? Ach nou ja, het zal wel, in ieder geval nog veel succes RudyL90. siiw

back to top
dj-girl
LD4all lid
LD4all lid
dj-girl heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 26-3-2017
LDs: tel kwijt..

BerichtGeplaatst: Wo 31 Aug, 2011  Reageer met quote

Ja, ik droomd een keer dat het oorlog was en dat er granaten tegen ons raam weden gegooit enzo, maar ik maakte me geen zorgen, omdat ik wist dat het een droom was. (Ik wist toen nog niks over lucide dromen!) ik vond het allemaal wel grappig. Toen ging ik met mijn vader buiten lopen en er vaarden allemaal van die kleine voc-achtige schepen, dus ik vroeg aan mijn vader: pap, waarom gebruiken ze van die oude schepen en niet van die nieuwe? Mijn vader zegt: ja dat hebben ze zo gekozen, heb ik gehoord van een kapitein. Ik zeg: komop zeg het is 2011, sukkels! Mijn vader zegt: ja in de oorlog is alles anders. Ik begin te lache en zwg: pap doe niet zo serieus het is maar een droom. Mijn vader zegt: nee didi het spijt me het is echt oorlog. Ik ging mezelf knijpen en slaan, maar ik werd niet wakker. Toen moest ik exht janken want ik dacht sh*t het is echt oorlog! Was echt rot.

Toen ik wakker werd ben ik de volgende dag op internet gaan zoeken en zo ben ik ook op lucide dromen gekomen en ook op ld4all :D

back to top
twin
dromenvanger
Moderator
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 19-10-2019
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 09 Sep, 2011  Reageer met quote

Daar heb je idd gelijk in Fawn. Ik ben na een lange weg om mijn nachtmerries onder controle te krijgen, via via aan de naam van een professor gekomen en die heeft me kunnen helpen aan hoe je lucide kunt leren dromen. En het heeft me wel wat moeite gekost, maar ik heb het wel geleerd. Niet dat het bij iedere nachtmerrie helpt. Sommige dromen gaan te snel en bij andere ben ik niet lucide genoeg om goed in te kunnen grijpen, meer het werkt wel eens, en dat scheelt er dan op zijn minst weer 1. Ik ben al een tijdje niet meer zo actief bezig, maar sinds een paar weken loopt het weer de spuigaten uit met mijn nachtmerries, dus ik ga weer eens oefenen.
En voor de rest van de nachtmerrie-lijders: hou vol!! het is het waard.

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 2-6-2017
LDs: 38

BerichtGeplaatst: Za 10 Sep, 2011  Reageer met quote

Veel succes twin. wink Mooi dat je in ieder geval bij sommige nachtmerries lucide word.

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 3-1-2018
LDs: Lost count

BerichtGeplaatst: Za 17 Sep, 2011  Reageer met quote

Heftig twin, hoop dat je spoedig van je nachtmerries af zal zijn!

back to top
twin
dromenvanger
Moderator
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 20 Sep, 2011  Reageer met quote

dank jullie wel. smile

back to top
Larademoor
Nieuw lid
Nieuw lid
18
Laatst gezien: 16-9-2019
LDs: elke dag

lucide nachtmerries
BerichtGeplaatst: Ma 16 Sep, 2019  Reageer met quote

Hi allemaal, ondanks dat deze site niet al te actief meer is hoop ik dat er iemand is die mij zou kunnen helpen. ik ervaar elke avond een lucide nachtmerrie, ja die bestaan. ik ben bewust van het feit dat ik in een nachtmerrie zit met altijd een lugubere sfeer. dit is niet een 'milde' nachtmerrie waarin ik een spin zie of iets dergelijks, nee in mijn nachtmerries worden mijn ouders vermoord of ervaar ik erge dingen wat betreft de mensen in mijn dagelijks leven. deze personages zijn zowel mensen die ik koester als mensen die ik vaag van gezicht ken. er is vaak meer dan éen nachtmerrie per nacht. zodra ik wakker word kan ik me nog glashelder herinneren waar de nachtmerrie over ging en ik weet zelfs nog wat ik een maand geleden heb gedroomd. ook kan ik bepaalde dingen oppakken en gooien, ik kan ook naar links en rechts kijken alleen niet uit mezelf lopen. ik wil graag van deze nachtmerries af omdat ze soms zo echt lijken dat ik af en toe niet meer weet of iets een droom was of dat het daadwerkelijk is gebeurt.
als er iemand is die hij meer van weet, Het zelfde heeft ervaren of iemand kent die mij kan helpen, laat een berichtje achter.
alvast bedankt,

Lara de Moor

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
Pseudos heeft een LD4all Quest gehaald!
34
Researchers
Laatst gezien: 20-10-2019
LDs: genoeg

Hoi Lara,

Wat heftig om te lezen. Ik kan mij voorstellen dat het heel vervelend is om zulke nachtmerries te beleven. Heb je de gids gelezen en het gedeelte over "tijdens" en "nachtmerries"?

Het ziet er naar uit dat je moet leren om de dromen naar eigen hand te zetten. Dat vraagt om training. Je hebt de eerste stap al voor elkaar. Het bewust zijn van je droom. Voor jou kan het nu eerst helpen om tijdens de droom te beseffen dat het niet echt is wat je ziet. En met die gedachte kun je proberen om jezelf te kalmeren. Wellicht helpt het om voor het slapen gaan, of een paar keer per dag dit te visualiseren. Dat je de droom overdag als het ware herprogrammeert met een gewenste uitkomst. Als je dit vaak genoeg oefent, zul je het in je nachtmerrie ook voor elkaar gaan krijgen.

Zodra het lukt om jezelf in de droom te kalmeren krijg je overzicht. Je beweegt dan van je emotionele brein naar je rationele brein. Op dat moment kun je de controle overnemen. Misschien is de tijd bevriezen dan een eenvoudige volgende stap. Dat geeft je weer extra rust en mogelijkheden om in de droom je lichaam aan het werk te krijgen. Wat je daarna met je nachtmerrie wenst te doen is geheel aan jouzelf.

Je kunt dit scenario proberen te vergeten en te zorgen dat het niet meer als nachtmerrie terug komt. Je kunt het ook gebruiken om jezelf beter te leren kennen. Je droom gaan analyseren om zo je angsten te onderzoeken. Wellicht vind je de bron van jouw angst en kun je die kennis ook in je wakende leven gebruiken.

Ik begrijp dat je je nu wanhopig voelt. Hopelijk geeft het je een beetje rust als ik je nu vertel dat ik zeker wekelijks op dit forum ben. Dus ik kan je berichten lezen en zal zeker antwoorden. Ik ben er ook van overtuigd dat er genoeg anderen op dit forum zitten die jouw situatie ook hebben meegemaakt. Zij zullen vroeg of laat ook je bericht lezen en hopelijk met meer inzichten komen.

Veel succes met je missie, ik wens je alle droomsterkte!

Laatst aangepast door Pseudos op Ma 16 Sep, 2019, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
PinkRose
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 21-10-2019
LDs:

Hoi Lara,

Ik had als kind vreselijke nachtmerries waarbij mijn moeder me kwaad wilde doen. Elke keer weer dezelfde droom, of lichte variaties daarop. Niet kunnen vluchten, wetende dat ze een soort heks was (als in: de typische enge sprookjesheks waar ik als kind doodsbang voor was). En dan die vreselijke lugubere droomsfeer....

Andere nachtmerries had ik ook. Gek genoeg kon ik mezelf daaruit wakker maken door heel hard “ik droom, ik droom” te zeggen en mijn ogen dicht te knijpen. Maar met bovenstaande nachtmerries lukte dat niet.

Jaren later was ik depressief en bezocht ik een psycholoog. Die gaf me meer inzicht in de betekenis van de droom (die er eigenlijk duimendik bovenop lag, maar doordat ik er zo bang voor was zag ik die niet). En zij gaf me precies bovenstaande tips van Pseudos. Ik bedacht in een veilige setting, als ik me prettig en ontspannen voelde, hoe de droom een volgende keer zou kunnen eindigen. Nou ja, lang verhaal kort. Nog steeds heb ik de droom af en toe, maar echt een nachtmerrie wordt het niet meer. Ik herken het nu als zijnde een droom en kan op tijd ingrijpen als ik merk dat de droom een bepaalde kant opgaat. Je dromen beïnvloeden kun je echt leren. En daarvoor ben je hier op de goede plek.

Heel veel sterkte!

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
58
Laatst gezien: 21-10-2019
LDs: 410

BerichtGeplaatst: Di 17 Sep, 2019  Reageer met quote

Hi Lara,
Ik heb wel eens een artikel gelezen van een meisje dat telkens weer droomde dat er een jongen geblinddoekt aan het uiteinde van haar bed stond. Ze was er doodsbang voor en durfde niet meer te gaan slapen door deze reperterende nachtmerrie. Je heb gelukkig de eerste stap gezet. Ga je verdiepen in dromen. Net zoals zij uiteindelijk deed. Lees over slaapverlamming, vals ontwaken. Halucinaties tussen dromen en waken. Dromen kunnen soms zo realistisch lijken. En bedenk je dat je angsten worden versterkt in dromen. Door alleen maar meer kennis te vergaren over hoe dromen werken wordt je er minder bang voor en krijg je niet zulke angstige dromen meer. Je bent er nu heel bang voor en daarom krijg je ze ook. Dat versterkt het. Je kan je wakker maken uit een nachtmerrie door je op 1 punt te fixeren, daar naar kijken.
Maar beter als vluchten is de confrontatie aan te gaan met vervelende droomfiguren. Ga in gesprek met ze, wat doe in mijn droom. Geef ze een knuffel. Of negeer ze compleet.
Vaak komen ze daarna niet meer terug in je dromen.

Groetjes Zoef

back to top
twin
dromenvanger
Moderator
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 17 Okt, 2019  Reageer met quote

Hoi Lara,

Nachtmerries zijn een bekend fenomeen voor mij.
En ik kan ze helaas ook nog zo vertellen.
Ik heb Lucide leren dromen om deze onder controle te krijgen.
Dus jij bent al een heel stuk op de goede weg.
Zodra je je goed bewust bent dat het een droom is, kun je hem naar je hand zetten.
Want alles wat je ziet, voelt, ruikt, ervaart.. is niet echt!
idd eerst rustig proberen te worden.. en dat valt niet mee dat weet ik.
Meestal gebruik ik het besef dat het een droom is, om mezelf wakker te maken.
Maar ik heb later ook wel eens geprobeerd om mijn aanvallers aan te spreken, of weg te sturen.

Wat ik zou proberen, is om eerst een gewone LD te krijgen en dan te oefenen om meer controle over je droom te krijgen, want tijdens zo'n nachtmerrie is dat erg lastig.
Ikzelf ben tijdens zo'n nachtmerrie al teveel overstuur/gestrest om nog in te kunnen grijpen.
Maar als je met gewone dromen oefent wordt het een gewoonte en lukt het ook in nachtmerries.

succes Twin

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: