|
Auteur |
Bericht |
 |
|
|
|
 |
|
15 |
LDs: 195
|
| Is het mogelijk om jezelf te dwingen dromen te herinneren? |
Geplaatst: Ma 07 Nov, 2011 |
|
|
Als ik heel erg bezig ben met dromen onthou ik al gauw zo'n 7 dromen per nacht. Ik heb het al lang opgegeven om ze allemaal op te schrijven, anders zou ik zo 2 uur per nacht aan het schrijven zijn. Nu had ik dat laatst weer en ik heb toen een hele dag lang gedacht van, ik wil vanacht lekker slapen, zonder dromen.
Vlak voor het slapengaan bedacht ik me eigenlijk dat ik wel 1 leuke droom wilde onthouden. Nu probeerde ik dus WILD, maar zonder effect. Toen ik wakker werd kon ik me geen droom herinneren. (was wel midden in de nacht 2x half wakker geworden uit een suffe droom, maar die kon ik toen al niet meer herinneren en ik ben totaal misschien een minuut wakker geweest)
Toen ik eenmaal in mijn bed lag vond ik het eigenlijk toch wel jammer dat ik geen droom had gehad en poef! Ik kon me opeens heel helder weer een droom herinneren. Nu is mijn vraag, kan je jezelf dwingen dit te doen, of was het puur toeval?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
27 |
LDs: 22397,2 1/3
| | |
|
|
|
|
Ik denk niet dat je daar echt veel controle over kan ontwikkelen.
Misschien dat zen-meesters of yogi's dit kunnen, maar het lijkt me sterk dat je echt 100% controle kan krijgen over je slaap en de dromen die je hebt en of je onthoudt of niet.
Veel leren onthouden is trouwens dan weer wel te trainen.
Maar je lichaam of hersenen of whatever dwingen tot zoiets, dat werkt niet echt lijkt me.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
25
|
LDs:
|
|
|
|
Was het niet een tip om je dromen te herinneren weer rustig te gaan liggen?
Lijkt me in ieder geval wel, dat als je je best doet er toch iets boven moet komen. Zo werkt iets herinneren toch?
Ik vraag me wel af of het mogelijk is verborgen herinneringen op te wekken.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
15 |
|
|
Geplaatst: Di 08 Nov, 2011 |
|
|
Vanochtend had ik het weer xD Maar ik had al wel het gevoel dat ik had gedroomd, dan komen herinneringen sneller terug. Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoe ver dit dromen herinneren gaat.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
23
|
LDs: 414
|
|
|
|
Soms herinner ik me 2 dromen en als ik die dromen dan ga noteren, dan komen de andere 'verdwenen' dromen weer te voorschijn. Ik denk niet dat het echt om dwingen gaat maar net een soort motivatie... enerzijds om je geheugen te trainen maar anderzijds zijn dromen zo vluchtig dat een goed geheugen niet zo goed helpt. Het is beetje het principe van hypnose denk ik, als je je onderbewustzijn programmeert, dan onthou je het ook beter. Als je je dromen niet noteert, vangt het onderbewustzijn dit op als ''oh het is niet belangrijk dus laten we het maar vergeten..." terwijl, wanneer ik dromen noteer , gaat het eerder van ''Oh het boeit haar, laten we er meer dromen aan toevoegen!"
Niet dat er echt van die stemmetjes zijn maar je snapt denk ik wel mijn punt.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
15 |
|
|
|
|
Haha, ja ik snap je Dat zou best logisch zijn, ze kwamen terug toen ik me bedacht dat ik ze wilde weten.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
 | |
| |