EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

CoZmische meditatie en visualisatie

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
46
Laatst gezien: 10-2-2014
LDs:

CoZmische meditatie en visualisatie
BerichtGeplaatst: Di 14 Dec, 2004  Reageer met quote

Regelmatig wordt hier over meditatie gesproken, met name zazen is in ruime mate bekend, maar is meer in meditatieland, dus hierbij een speciaal topic over meditatie vormen.

Heb je een leuke meditatie of visualisatie techniek plaats dan hier een beschrijving, graag met een titel en doelbeschrijving.

Als voorbeeld zal ik hieronder een paar meditatievormen beschrijven.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
46
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 14 Dec, 2004  Reageer met quote

Kauwmeditatie

Doel: Contact met het hier en nu
Bron: De ontwakende Boeddha - Surya Lama Das

Eetmeditatie is een geweldige manier om in contact te komen met het hier en nu. Je kunt voor deze eenvoudige meditatie in plaats van rozijnen ook gebruik maken van wat noten of schijfjes mandarijn. In een later stadium van je beoefening kun je allerlei soorten voedsel gebruiken, van een kom muesli tot een bord spaghetti.

Normaliter eten we rozijnen met een hand tegelijk en zijn we niet gewend ze één voor één te eten. Met behulp van de kauwmeditatie leer je kalmer aan te doen en ons bewuster te worden van dwangmatig gedrag. Je leert zien hoe je geest en lichaam functioneren en cultiveert opmerkzaamheid en bewustzijn in uiteenlopende situaties. We beginnen met een enkele rozijn, maar we kunnen met elke hap eten omgaan met dezelfde zorg en eerbied.

Neem om te beginnen drie rozijnen in je rechterhand; één rozijn voor de Boeddha, één voor de dharma en één voor de Sangha (noot van CoZ: wat mij betreft mag je er alles aan toekennen wat je wil tounge2). Kijk naar de rozijnen. Bekijk ze alsof je nog nooit een rozijn hebt gezien. Draai ze om. Bestudeer ze aandachtig. We gaan onze volledige aandacht richten op deze drie rozijnen.

Pak één rozijn op met je linkerhand. Bekijk hem zorgvuldig. Voel de structuur. Neem de kleuren waar en bekijk hoe droog of vochtig hij eruitziet. Wees je bewust van eventuele oude associaties met rozijnen, zoals dat je rozijnen lekker vindt of niet, of dat je er geen voorkeur voor hebt. Ruik eraan. Benader de rozijn objectief. Ruik eraan. Breng hem naar je mond. Neem eventuele goevoelens of verwachtingen over het eten ervan waar.

Voel je haast? Zou je misschien al deze rozijnen tegelijk in je mond willen stoppen? Word je alleen gewaar wat er omhoog komt in verband met dit kleine gedroogde druifje. Stop de rozijn in je mond en kauw er zo langzaam, nauwgezet, zorgvuldig en consciëntieus op als je kunt. Proef hoe de rozijn smaakt, maar slik hem niet door. Ga door met kauwen. Wees gewaar hoe graag je zou willen slikken. Misschien voel je de impuls om te slikken en er nog één te nemen, maar je blijft kauwen. Kauw op de rozijn totdat hij is veranderd in rozijnensap. Kauw en richt je aandacht erop.

Als je geest afdwaalt, als je een geluid hoort, breng je je geest terug naar de rozijn. Kijk niet om je heen. Breng je aandacht weer terug naar het kauwen van de rozijn. Richt je geest, je aandacht, je bewustzijn. Richt ze met grote intensiteit, als een lichtstraal, een laserstraal. Richt je met eenpuntige aandacht op de rozijn, op het punt waar je tanden contact maken met de rozijn; voel dit direct. Je hoeft niet te begrijpen waarom of hoe of wat de betekenis van rozijnen is, van meditatie of zelfs het leven. Je hoeft alleen de rozijn twintig of zo mogelijk honderd keer te kauwen, met volledige concentratie. Ontspan je en geniet van de ervaring. Haal eruit wat erin zit, alsof dit het enige is wat je vandaag te eten zult krijgen. Terwijl je de rozijn volledig opkauwt, waardeer je hem en neem je alles eraan in je op. Onttrek er via je volledige aandacht het wezen van elk aspect van, de smaak, de structuur enzovoort. Ga door met kauwen. Slik hem door en neem even de tijd om rustig na te genieten van deze heerlijke ervaring.

Haal nu langzaam de tweede rozijn met je linkerhand uit je rechterhand en breng hem omhoog naar je mond. Kijk ernaar. Ruik eraan. Voel de rozijn. Onderzoek hem. Bied weerstand aan de impuls hem snel in je mond te stoppen. Wees je bewust van dergelijke impulsen. |Stop hem dan in je mond en begin erop te kauwen. Als het een mondvol macrobiotische bruine rijst zou zijn, zouden we er wel honderd keer op kauwen. We kijken hoe lang we erover kunnen doen. Schenk gewoon aandacht aan het kauwen op de rozijn en laat verder alles los. Dit brengt stabiliteit en eenheid van geest. Voor de verandering doen we eens wat we aan het doen zijn. Honderd procent. Alleen maar zitten en alleen maar eten. Wat heerlijk. Wat een ervaring.

Nu pak je de derde rozijn en maak je deze tot je eigen meditatie. Een nieuwe rozijn, een nieuwe ervaring. Op welke manier verschilt deze van de andere twee? Ziet hij er hetzelfde uit? Smaakt hij het zelfde? Misschien wel zoeter. Misschien wel minder verrassend. Waar is je aandacht gebleven? Breng hem terug. Concentreer je.

Dit is een pragmatisch voorbeeld van meditatiebeoefening. We leren meditatief bewustzijn door het steeds opnieuw te doen. Het is altijd anders, altijd nieuw, ontwikkelt zich steeds anders en onthult steeds nieuwe dingen. We oefenen de spieren van het bewustzijn en richten onze aandacht precies op datgene wat we aan het doen zijn.

Als we op een rozijn kauwen, leren we grondig en zorgvuldig na te denken over alles wat ons op een bepaald moment te doen staat. Op die manier leren we opmerkzaamheid en geconcentreerd bewustzijn op te nemen in ons dagelijks leven.

back to top
Qu
Founder
LD4all lid
Qu heeft een LD4all Quest gehaald!
44
Chat Mods
Researchers
Laatst gezien: 13-7-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 15 Dec, 2004  Reageer met quote

laten we serieus blijven en gewoon antwoorden binnen wat COZ vraagt: namelijk post hier interessante meditaties die je kent.

mijn meditatie is een ademhalingsmeditatie.

Ademhalingsmeditatie ( Anuloma Viloma)

Doel: brengt prana (energie) stroom in het lichaam in evenwicht
bron: 'praktische yoga' - het Sivananda yoga centrum.
(dit is hoe ik het geleerd heb, ik leg het hieronder uit in eigen bewoordingen).

je houdt je neusgaten afwisselend links en rechts dicht en tel terwijl je ademt in een verhouding van 2-8-4

ga met je rug recht zitten in een comfortabele positie.

- houd je hand in een zodanige positie dat je je zowel je linker als rechterneusgat makkelijk dicht kan knijpen.
(bij mij is het met mijn rechterhand: duim knijpt rechterneusgat en pink en ringvinger voor het linkerneusgat). (vanaf nu geschreven als R en L).

je begint met R dicht. Adem in 2 tellen door L.

1 - 2

sluit L (dus beide neusgaten zijn dicht) en houd je adem in 8 tellen

1 - 2 - 3- 4- 5- 6- 7- 8

open nu R en blaas uit 4 tellen

1- 2- 3- 4

Adem direct weer in door het zelfde neusgat, 2 tellen

1 - 2

sluit R weer (dus beide neusgaten zijn dicht) en houd je adem in 8 tellen

1 - 2 - 3- 4- 5- 6- 7- 8

open nu L en blaas uit 4 tellen

1- 2- 3- 4

Adem direct weer in door L 2 tellen

1 - 2

dan weer afsluiten 8 tellen, uitademen 4 tellen, inademen 2 -vast 8 - uit 4 - in 2 - vast 8 etc.

begin met het beoefenen van 10 series en breidt het uit naar smaak.

voor mij werkt het heel rustgevend. Ik zou hem eigenlijk weer eens moeten gaan doen grin

In het begin kan het moeilijk zijn om je adem zo lang in te houden, maar je kunt ook sneller tellen natuurlijk wink5 Ik vind het prettig om dit te doen met een luid tikkende klok zodat ik lekker met elke tik een tel doe.

ik doe dit meestal 10 rondes (dan begin ik me lekker rustig te voelen) maar je kunt het ook langer doen. Let wel op dat je na deze meditatie niet meteen weer van alles gaat doen maar blijf nog even zitten en sta dan rustig op.

succes smile

back to top
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Researchers
Laatst gezien: 29-4-2016
LDs: driemiljard

BerichtGeplaatst: Do 16 Dec, 2004  Reageer met quote

Ik vind dat best grappig van die rozijnen. Als ik ergens naartoe ga neem ik altijd 1 doosje rozijntjes mee voor onderweg en ik heb al een aantal keer ze net zo gegeten als wat CoZ hierboven beschreef. Ook zo met dat bestuderen, lang kauwen langzaam een een voor een. Ik deed dat alleen uit verveling en omdat ik mijn rozijntjes nooit te snel op wil maken. neutral
Ik werd er ook verdacht rustig van. Dit is de eerste keer dat ik zie dat ik onbewust aan het mediteren was! smile

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

BerichtGeplaatst: Zo 19 Dec, 2004  Reageer met quote

Ik heb het geprobeerd met pinda's, maar na 6 keer kauwen viel er niet echt meer iets te kauwen.. ik denk dat het met rozijnen dus idd beter gaat.. die zijn wat taaier.

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
46
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 31 Dec, 2004  Reageer met quote

Slaapmeditatie

Weer een nieuwe meditatie van mijn kant, deze is zelf ontwikkeld en speciaal bedoeld voor diegene die niet in slaap kunnen komen door het piekeren en denken. Ik kan jullie verzekeren dat hij goed werkt, geen één keer gefaald bij mij en ik had echt genoeg redenen om wakker te liggen wink5

Doel: Rustig in slaapvallen als je hoofd vol zit met problemen
Bron: CoZ

Deze meditatie blinkt uit in zijn eenvoud en is door mij bedacht op basis van een lucide ervaring. Wanneer ik namelijk in een LD wil blijven dromen is voor mij de oplossing wakker blijven. Wat ik doe is namelijk in de LD tegen mijzelf zeggen "blijf wakker" en "blijf kijken".

Wil je nu in slaap komen en lig je maar te piekeren en te draaien doe dan het volgende:

1. Neem je favoriete slaaphouding aan

2. Doe je ogen dicht en kijk naar je derde oog (beetje scheel naar boven), kijk echt het donker in, dus niet je gedachten in.

3. Er kunnen beelden ontstaan maar het kan ook donker blijven, maakt allemaal niks uit. Niet over nadenken gewoon blijven kijken.

4. Herhaal voor jezelf dat je blijft kijken en wakker blijft. Mocht je in gedachten schieten kijk dan opnieuw het donker in en volg je ademhaling (bij voorkeur een rustige buik ademhaling).

5. Je valt vanzelf in slaap en droomt rustig verder

Deze meditatie is vast niet geschikt om een LD te krijgen, maar is zeer rustgevend en je krijgt tenminste voldoende nachtrust.

Alle gebruikers van deze meditatie wens ik heel veel succes, want het is knap lastig als je maar ligt te piekeren wink5

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
46
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 17 Mei, 2005  Reageer met quote

Loopmeditatie - Kinhin

De kinhin maakt onderdeel uit van de zazen zit-meditatie, meestal hanteer ik bij een groepsmeditatie de volgende tijdverdeling:
25 minuten zazen

10 minuten kinhin
25 minuten zazen

Kinhin is erg fijn om te doen omdat je aandacht heel erg wordt gevraagd voor het lopen en mediteren draait om aandacht.

De houding van de kinhin is rechtop en je loopt op het tempo van je ademhaling. Je handen houd je zoals hieronder getoond.

Je staande houding zie je hieronder:

Nu loop je met hele kleine pasjes in de volgende volgorde:
- adem in -> rechter been optillen
- adem uit -> rechter been langzaam weer neerzetten (vanaf de hiel)
- adem in -> linker been optillen
- adem uit -> linker been weer neerzetten
enzovoort.....

Het is eigenlijk heel erg makkelijk, maar als je niet de juiste aandacht hebt zal je wiebelen of ongelijkmatig lopen. Door goed op je ademhaling te letten is de kinhin werkelijk een verademing voor de geest.

Veel plezier.... verwacht overigens niet de marathon hiermee te winnen tounge2

back to top
sterredag
daydreamer
LD4all lid
sterredag heeft een LD4all Quest gehaald!
40
Researchers
Laatst gezien: 24-6-2017
LDs: soms

BerichtGeplaatst: Wo 18 Mei, 2005  Reageer met quote

Zoals ik eens heb begrepen van Coz... je doet niks tegen de jeuk.. je moet de jeuk accepteren en ondergaan.. en het kan zelfs een voordeel opleveren omdat je door de jeuk waarschijnlijk je gedachten minder snel afdwalen. (heb ik dat goed gezegd?)

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
46
LDs:

sterredag schreef:
Zoals ik eens heb begrepen van Coz... je doet niks tegen de jeuk.. je moet de jeuk accepteren en ondergaan.. en het kan zelfs een voordeel opleveren omdat je door de jeuk waarschijnlijk je gedachten minder snel afdwalen. (heb ik dat goed gezegd?)

Helemaal goed wink5

Meditatie is niet zo lekker mogelijk zitten en tot rust komen, meditatie is aanwezig en aandachtig zijn zonder na te denken over de dingen die je ervaart.

Zelf zit ik meestal in halve-lotus houding dit is niet specifiek comfortabel, maar ook niet ongemakkelijk, het een balans tussen gemak en ongemak. De lotus houding is zo vastgesteld dat je het heel lang vol kan houden, belangrijk daarbij is dat je knieën de grond raken. Maak het jezelf ook weer niet te moeilijk, anders wordt mediteren pijn lijden.

Jeuk of een vlieg op je neus zorgt ervoor dat je in het Nu blijft, dus niet afdwaalt maar aandachtig blijft in je meditatie. Zie het als een uitdaging om de kriebel en hinder los te laten en niks daarmee te doen. Dit soort meditatie momenten zijn lastig, maar dragen juist sterk bij aan je innerlijke groei in loslaten. Door te leren loslaten in meditatie wordt je ook makkelijker in het dagelijkse leven je zal je minder opwinden over kleine ergernissen, maar deze makkelijker langs je heen laten gaan. Wel bewust, maar niet geforceerd proberen te onderwerpen aan je controle.

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

CoZ schreef:
Slaapmeditatie

Weer een nieuwe meditatie van mijn kant, deze is zelf ontwikkeld en speciaal bedoeld voor diegene die niet in slaap kunnen komen door het piekeren en denken. Ik kan jullie verzekeren dat hij goed werkt, geen één keer gefaald bij mij en ik had echt genoeg redenen om wakker te liggen wink5

Doel: Rustig in slaapvallen als je hoofd vol zit met problemen
Bron: CoZ

Deze meditatie blinkt uit in zijn eenvoud en is door mij bedacht op basis van een lucide ervaring. Wanneer ik namelijk in een LD wil blijven dromen is voor mij de oplossing wakker blijven. Wat ik doe is namelijk in de LD tegen mijzelf zeggen "blijf wakker" en "blijf kijken".

Wil je nu in slaap komen en lig je maar te piekeren en te draaien doe dan het volgende:

1. Neem je favoriete slaaphouding aan

2. Doe je ogen dicht en kijk naar je derde oog (beetje scheel naar boven), kijk echt het donker in, dus niet je gedachten in.

3. Er kunnen beelden ontstaan maar het kan ook donker blijven, maakt allemaal niks uit. Niet over nadenken gewoon blijven kijken.

4. Herhaal voor jezelf dat je blijft kijken en wakker blijft. Mocht je in gedachten schieten kijk dan opnieuw het donker in en volg je ademhaling (bij voorkeur een rustige buik ademhaling).

5. Je valt vanzelf in slaap en droomt rustig verder

Deze meditatie is vast niet geschikt om een LD te krijgen, maar is zeer rustgevend en je krijgt tenminste voldoende nachtrust.

Alle gebruikers van deze meditatie wens ik heel veel succes, want het is knap lastig als je maar ligt te piekeren wink5

Dit kan veel en veel simpeler.
Als ik slapeloos ben, heb ik een manier die feilloos is. Gebruik hem zeer vaak. Het is de oudste manier uit het boekje, maar ook de allerbeste.

Je gaat gewoon rustig in je slaaphouding liggen, en je gaat tellen. Gewoon, rustig tellen. Geen haast. Gewoon 1..., 2..., 3...
Als je merkt dat je afdwaalt, ga je rustig weer terug naar het tellen. Vaak merk je dat je onbewust toch doorgeteld hebt. Ga gewoon door. Als je zo sterk bent afgeleid dat je de tel kwijt bent, begin je gewoon opnieuw. Rustig tellen.

Meestal ben ik de eerste keer ergens bij 150, dan raak ik de tel echt kwijt, ik begin opnieuw, en bij 20 ofzo ben ik al weg.
In 3 minuutjes slaap je dus.
Heel snel, heel makkelijk.
Het werkt trouwens natuurlijk niet als je blijft denken: "wanneer val ik nu eindelijk in slaap?" Dit laat je zo bewust blijven van het proces, dat je wakker blijft.

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
27
Chat Mods
Laatst gezien: 21-5-2017
LDs:

Ik zal die slaaptippen eens aan mijn oma vertellen
Die heeft namelijk nogal moeite met slapen.

Gisteren heb ik de kauwmeditatie ook een beetje gedaan. En vlak daarna zag ik dat er een nieuwe meditatie was gepost.

De Ademhalingsmeditatie van pasQual heb ik ook al een paar keer gedaan. Best lastig toch, na een paar keer. Ik heb de neiging om langer in te ademen of snel even door mijn mond te ademen, maar het lukt wel. Je wordt er wel echt rustig van.

Zelf ga ik soms in lotus houding zitten (geloof ik tenminste, mijn knieën raken namelijk niet de grond, en ik las net dat dat belangrijk was) maar als ik dan een minuut mijn ogen dicht doe en gewoon op mijn ademhaling ga letten. Of wat ik ook wel eens doe, alle letters van het alfabet voor me voorbij zien gaan. Dan ben ik daarna zo uitgerust, net alsof ik me weer oplaad met energie (misschien is dat ook wel wink5)

back to top
CoZ
CoZmonaut
LD4all lid
46
LDs:

De Lotus houding kan je vinden in mijn document over Zen meditatie: http://www.droomvrienden.nl/download/zazen.doc

back to top
sterredag
daydreamer
LD4all lid
40
Researchers

Gerret... wat leuk ik had die truuk ook al ontdekt smile

als ik de tel dan kwijtraak dan ga ik gewoon verder bij het laatste getal wat ik me kan herinneren... meestal neem ik me ook voor dat als ik de 500 haal dat ik dan echt niet kan slapen en dan ff mijn bed uit ga... maar de 200 haal ik meestal niet... en vaak ook de 100 niet.

Ik denk ook dat slaapproblemen vaak komen omdat je met je gedachte de hele tijd druk ben en door dat tellen maak je je gedachten rustig... Het is eigenlijk wel een soort van meditatie denk ik

back to top
Mij
Lieve droomster
LD4all lid
25
Laatst gezien: 4-4-2012
LDs:

ik zal het eens proberen
ik heb veel last van drukke gedachten.. dus zal vast wel helpen.. meer info morgenvroeg

back to top
sterredag
daydreamer
LD4all lid
40
Researchers

wel rustig tellen he :D je mag gerust een seconden of 3 over 1 tel doen

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.